Citat:
Ursprungligen postat av Bjorn-Ola
Kuriosa:
Under oljekrisen i början av 70-talet så förutspåddes det att oljan skulle ta slut 1985.
Det hade man räknat ut med hjälp av datorer, skrev tidningarna, och det tog man som intäkt på den tiden att det måste vara sant, en dator räknar ju som bekant aldrig fel.
Vis av denna erfarenhet fortsätter vi att förlita oss på matematiska modeller för att förutspå vår framtid.
Peaken i USA produktionen tror jag den modellen missade med under 18 månader. Nu har många länder orapporterade reserver där USA är den största skurken. Många nya naturreservat är
oljedepåer de vill spara för framtida exploatering och suga ut allt som finns i resten av världen, fenomenet att oljan
sinar är det dock ingen som förnekar.
Citat:
Ursprungligen postat av The-Wiking
förutom det exemplet som jag la fram där jag hävdar att peak oil skjuts längre och längre in framtiden i framtiden om den någonsin kommer komma pga att fordon använde mindre och mindre olja/bensin/diesel/ med mera...
Peak oil på global nivå är lite svår att förutse, däremot brukar deras progoners vara väldigt bra lokalt. Inte sällan är det en ny teknik eller ny fyndighet som skjuter fram prognosen men det brukar sällan vara mer än ett par månader. Peak oil handlar inte om att all olja är slut en dag utan att energiutbytet närmare sig 1:1, egentligen börjar det bli ointressant att ta upp oljan när man nått 1:2 men det är en fråga för en annan tråd.