2012-11-23, 15:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fri
För att hans akademiska karriär står på spel i ett massmediajippo, kanske!
Och han säger som sagt att oändlig tillväxt ÄR MÖJLIG!
Din länk där till en "professor" är helt FAIL!

BS -“Så evig tillväxt är i princip en omöjlighet?”
CG -“Det är möjligt, ja” (Här måste man förutsätta att han svarar på frågan som ställs, alltså: "Det är möjligt, ja"... att evig tillväxt i princip är en omöjlighet)

Red ut hur du tänker annars...

Citat:
Ursprungligen postat av Fri
Att tidernas ände och vändpunkt skulle vara just nu, är oerhört naivt att tro.

?? Kan du visa var jag har närmat mig detta påstående annat än i din fantasi???
Du upprepar dig...
Citera
2012-11-23, 15:47
Medlem
Fris avatar
"Det är möjligt att det är omöjligt"
Sade någon. Det är ditt argument. End of discussion!
Citera
2012-11-23, 22:57
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av omojo
Din fantasi skenar på alla punkter...

Dock inte den globala.

Här är en film för dig att se, den handlar om en svensk professor i ekonomi som kommer till smärtsam insikt om att tillväxt inte kan pågå för evigt, filmen är bara 20 minuter, det klarar du:

http://www.ur.se/Produkter/165865-En...ter-Gunnarsson
Tack för länken.

Ämnet finner jag intressant men 'intervjun' är bedrövlig. Det är ju lätt att bli ställd framför en kamera men denne Krister Gunnarsson verkar inte vara värd sin akademiska titel. Jag får ingen lust att läsa boken. Jag tror den är usel. Han och Schlaug gör dessutom ett mycket flamsigt intryck. Det är heller inget bra grepp att låta intervjuaren vara en antagonist med uttalad politisk agenda. Hellre en debatt då med en tredje person som moderator.

Made in den svenska ankdammen...
Senast redigerad av Madagascar 2012-11-23 kl. 23:02.
Citera
2012-11-24, 01:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av omojo

Fri & BehindRayban = Bill & Bull

Transkribering av ett underhållande/pinsamt stycke från intervjun saxat från peak-oil.se

1. Anledningen till att du inte förstår vad professorn säger är att du inte förstår skillnaden på fraktioner och tal. De flesta 10 åringar kan förstå den skillnaden om man förklarar hjälpligt.
Ekonomi % Förändring
100 0 +0
110 10 +10
121 10 +11

100 0 +0
110 10 +10
120 9.x +10

Kolla tabellen ovanför så förstår du skillnaden på fraktioner och tal (det här är mellanstadiematematik).
Citera
2012-11-24, 11:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BehindRayban
1. Anledningen till att du inte förstår vad professorn säger är att du inte förstår skillnaden på fraktioner och tal.

Jag förstår inte vad du vill ha sagt.

Hur menar du att skillnaden på fraktioner och tal förklarar vad professorn säger?

Gärna lite utförligare förklaring av vad din tabell ska visa också.

Är vi fortfarande OnTopic? Är det tillväxten vi talar om?
(Av vilken Peak Oil blir relevant)
Senast redigerad av omojo 2012-11-24 kl. 11:06.
Citera
2013-01-07, 16:12
Medlem
hur kommer den hållbara utvecklingen se ut när oljan tar slut-låt oss säga att oljan tar slut 2050.

hur kommer den hållbara utveckligen att se ut?

har ni någon länk, något ni själva har att säga- eller bara något så är det toppen!

tack på förhand!
Citera
2013-01-10, 15:01
Medlem
Professor Aleklett levererar lite siffror om offshoreproduktionen ATM.

http://aleklett.wordpress.com/2013/0...d-investments/
Citera
2013-01-13, 15:08
Medlem
nu när elbilar och elhybrider och andra elfordon blir vanligare och vanligare så borde väl "peak oil" skjutas längre och längre framåt i tiden???. det går ju liksom inte åt någon olja längrei motorerna på elfordon, dock kan det gå åt minimalt med olja i transmissionen.... och dom fordon som drivs av bensin/diesel dricker ju mindre och mindre per mil med....
Senast redigerad av The-Wiking 2013-01-13 kl. 15:11. Anledning: glömde
Citera
2013-01-13, 16:21
Medlem
Kuriosa:
Under oljekrisen i början av 70-talet så förutspåddes det att oljan skulle ta slut 1985.
Det hade man räknat ut med hjälp av datorer, skrev tidningarna, och det tog man som intäkt på den tiden att det måste vara sant, en dator räknar ju som bekant aldrig fel.

Vis av denna erfarenhet fortsätter vi att förlita oss på matematiska modeller för att förutspå vår framtid.
Citera
2013-01-13, 16:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bjorn-Ola
Kuriosa:
Under oljekrisen i början av 70-talet så förutspåddes det att oljan skulle ta slut 1985.
Det hade man räknat ut med hjälp av datorer, skrev tidningarna, och det tog man som intäkt på den tiden att det måste vara sant, en dator räknar ju som bekant aldrig fel.

Vis av denna erfarenhet fortsätter vi att förlita oss på matematiska modeller för att förutspå vår framtid.

förutom det exemplet som jag la fram där jag hävdar att peak oil skjuts längre och längre in framtiden i framtiden om den någonsin kommer komma pga att fordon använde mindre och mindre olja/bensin/diesel/ med mera...
Citera
2013-01-28, 10:10
Medlem
02-02-2012s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bjorn-Ola
Kuriosa:

Peaken i USA produktionen tror jag den modellen missade med under 18 månader. Nu har många länder orapporterade reserver där USA är den största skurken. Många nya naturreservat är oljedepåer de vill spara för framtida exploatering och suga ut allt som finns i resten av världen, fenomenet att oljan sinar är det dock ingen som förnekar.
Citat:
Ursprungligen postat av The-Wiking
förutom det exemplet som jag la fram där jag hävdar att peak oil skjuts längre och längre in framtiden i framtiden om den någonsin kommer komma pga att fordon använde mindre och mindre olja/bensin/diesel/ med mera...
Peak oil på global nivå är lite svår att förutse, däremot brukar deras progoners vara väldigt bra lokalt. Inte sällan är det en ny teknik eller ny fyndighet som skjuter fram prognosen men det brukar sällan vara mer än ett par månader. Peak oil handlar inte om att all olja är slut en dag utan att energiutbytet närmare sig 1:1, egentligen börjar det bli ointressant att ta upp oljan när man nått 1:2 men det är en fråga för en annan tråd.
Citera
2013-05-05, 15:25
Medlem
VitruvianskeMannens avatar
Tar upp denna tråd igen.

Det är intressant att titta på uppskattningarna för när Peak Oil ska ske. Det känns som det alltid är ett par tre decennier före nuvarande tidpunkt. På 60-70-talet trodde man att det skulle ske runt 1990-2000.
På 90-talet minns jag att man brukade tala om 2010-2015.
Senaste The International Energy Agency's (IEA) World Energy Outlook förutspår nu 2035.

Det vi vet är att oljeanvändningen fortfarande ökar stadigt, men i lägre takt. Kina mfl länders snabba utveckling bidrar till ökningen, men det hålls tillbaka av allt bränsesnålare fordon.

Det är mindre intresse kring Peak Oil idag än för 10 år sedan. Kanske hänger det ihop med att intresset för "växthuseffekten" och global uppvärmning också har minskat betydligt. Domedagskurvorna kom på skam. Idag vet vi bättre, att det är högst blygsamma ökningar i temperaturen som vi ser. En del hävdar numera till och med att det är en naturlig ökning vi ser just nu, eftersom snittemperaturen har varit hög runt år 0 och 1000, och låg runt år 500 och 1500.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in