Citat:
Ursprungligen postat av qdqdq
Min definition av gud.
Gud en socialkulturell konstruktion ifrån auktoritära intressen, gud tjänar syftet som överförmyndare när en fysisk sådan inte är närvarande. De som talar talade för gud (den ultimata auktoriteten) var och är egoistiska giriga destruktiva manipulatörer, vilka har som huvudsyfte att styra folket till sin egen fördel. En oklar definition av gud som varelse är alltid nödvändig för att den ska tilltala så många som möjligt, det ända som oftast är skrämmande klart är vad gud vill att du ska göra respektive inte, hur du ska vara och inte vara, vem du ska tjäna osv. Hela iden bygger på att gud aldrig kan ifrågasättas eller rättare sagt de som talade för gud skulle inte kunna ifrågasättas, de som ifrågasatte eller trotsade blev uteslutna, tvivlare hade ingen talan ibland folket. Ibland eller ganska ofta angrepps de direkt både fysiskt och psykiskt, så det var direkt ofördelaktigt att inte ha en tro på den aktuella guden. Gud för mig är ett kontroll och makt medel, som används av de mest destruktiva influenserna på här planeten. Ju mer en befolkning tror på gud desto enklare att styra den befolkningen, det är den äldsta mest beprövade modellen av mind control som existerar.
Håller med! Vi människor gillar sagor och sägner, och det faktum att vi lyckats skyffla undan en hel del myter och historier (folksagor: så som troll, häxor, vättar, sjöjungfrur m.m.) i dagens samhälle säger ganska mycket om hur vi trots allt börjat minska på tron på en hel del historier.
Själv tror jag på livet och världen. Vad är vitsen med att leva om man sitter och ber till Gud dagarna i ända i hopp om att något under ska ske, eller att vi kommer till pärle-porten när vi dör?
Ska något ske nu får man nog allt ta i med egna händer och göra något åt saken.
Tycker att det är intressant hur många som fortfarande citerar bibeln i flera sammanhang. Varför förlita sig på en bok när man kan skriva ner sina egna idéer och tankar på livet? Vi ska väl också få skriva historia än att dra upp saker som skrevs i helt andra förhållanden för evigheter sedan?
Jag tror inte på någon viss Gud, utan snarare på jorden som planet i sig. Jag tror på solsystemet och att jorden vet vad "hon" sysslar med när hon puffar igång en tsunami eller virvlar igång en tornado. Jag tror på att vi människor påverkar jorden och att hon svarar med att läka sig själv medan vi förstör i vårt blindo i tron på att vi är bättre än allt annat. Jag tror inte att vi människor har högre värde än alla andra varelser/växter/jordmassor på jorden. Vi råkar bara tro att vi vet vad vi sysslar med. Vi är världens lataste, nonchalanta och egoistiska varelse och vi förstår mindre än vad vi tror.