2017-05-22, 20:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
Från att jag efterlyser dina belägg för existensen av det absoluta till att jag efterlyser dina belägg för existensen av det absoluta?

Nej, i dina samtliga inlägg (samtliga, dvs inte enbart inlägg riktade till mig).
Citera
2017-05-22, 20:18
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av toduah
Men det som jag menar absolut ( ) existerar, är det absolut goda, perfekta, varandet i sig, och i så fall ungefär din (2)a antar jag.

Varför menar du att en sån absoluthet existerar?
Citera
2017-05-22, 20:20
Medlem
proconsuls avatar
Citat:
Jag håller helt med dig om, att en definition av absoluthet är ett nödvändigt första steg om man öht anser att absoluthet finns. T.ex. är det diskutabellt hurvida matematisk logik kan komme ifråga som ett exempel på absoluthet utan en mycket speciel definition av absoluthet.

Om man antar den mest grundläggande definitionen att det Absoluta är den verkligaste verkligheten så tror jag att alla är överens om att absoluthet finns. Har du några invändningar här?

Vad som sedan kan diskuteras ad infinitum är vad den verkligheten består av och om den går att uppfatta eller inte. Eller är din uppfattning att det inte existerar en verklighet?
Citera
2017-05-22, 20:21
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Nej, i dina samtliga inlägg (samtliga, dvs inte enbart inlägg riktade till mig).

Jag har samma position och underlag i mina inlägg, iavsett vem dessa är adresserade till.
Citera
2017-05-22, 20:24
Medlem
Citat:
Jag har samma position och underlag i mina inlägg, iavsett vem dessa är adresserade till.

Precis det jag sagt hela tiden, du har inget underlag till något av dina inlägg.
Citera
2017-05-22, 20:24
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av proconsul
Om man antar den mest grundläggande definitionen att det Absoluta är den verkligaste verkligheten så tror jag att alla är överens om att absoluthet finns. Har du några invändningar här?

Inte annat än att en sån definition i sista hand blir en a priori-premiss för spekulativ semantik.

Citat:
Vad som sedan kan diskuteras ad infinitum är vad den verkligheten består av och om den går att uppfatta eller inte. Eller är din uppfattning att det inte existerar en verklighet?

Sålänge det inte är falsifierbart är jag agnostiker.
Citera
2017-05-22, 20:25
Medlem
Citat:

Det här har jag redan försökt säga (dock på ett mindre vältaligt sätt), det har dock inte gått hem.
Citera
2017-05-22, 20:26
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Precis det jag sagt hela tiden, du har inget underlag till något av dina inlägg.

Jodå. Min postion och underlag är tämligen konsekvent akademisk-metafysisk.
Citera
2017-05-22, 20:29
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av frevelm
Det är tyvärr så att en diskussion om hur man diskuterar blev på tapeten för att just den tölpen gör detta hemskt mycket, med mej bland annat.

Du menar väl inte på allvar, att pseudo-vetenskap, pseudo-filosofi och demagogi skulle vara kritik-befriade?
Citera
2017-05-22, 20:33
Medlem
Bogomils avatar
Citat:

Citat:
Det här har jag redan försökt säga (dock på ett mindre vältaligt sätt), det har dock inte gått hem.

Hittills har du presenterat dels matematisk logik som "absolut" och dels att endast individer med särskilda kvaliteter kan förstå det absoluta.

Vad har det med den verkligsta verklighet att göra?
Citera
2017-05-22, 20:34
Medlem
proconsuls avatar
Citat:
Inte annat än att en sån definition i sista hand blir en a priori-premiss för spekulativ semantik.
Du tror inte på en verklighet utanför sinnena alltså.

Citat:
Sålänge det inte är falsifierbart är jag agnostiker.

Du är ens inte säker på att verkligheten finns.

Du är solipsist?
Citera
2017-05-22, 20:36
Medlem
Citat:
Hittills har du presenterat dels matematisk logik som "absolut" och dels att endast individer med särskilda kvaliteter kan förstå det absoluta.

Vad har det med den verkligsta verklighet att göra?

Jag vet att du har problem med läsförståelsen, men jag tänker inte gå tillbaka flera sidor och hitta inläggen jag pratar om och markera vartenda ord med efterföljande förklaring, jag må ha tråkigt, men tråkigt har jag inte.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in