Flashback bygger pepparkakshus!
2007-07-11, 21:39
Medlem
tverskoys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bombardir
Vad har vi nu kommit fram till angående den gudsförgätna statyn?

Jo, vi kom fram till att det finns rasister i estnisk regering som förnedrar och förtrycker ryssar i estland.
Citera
2007-07-11, 21:40
Medlem
tverskoys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MannenMedMat

Så du accepterar då alltså att Sovjet var skyldigt till dessa övergrepp mot Estland och det estländska folket, oavsett vilken folkgrupp eller religion Moskvas makthavare var del av?

Ester helt frivillig bestämde att bli en del av soviet och välkomnade sovietska soldater med blommor och kramar. Det kallas inte för övergrepp.
Citera
2007-07-11, 22:15
Medlem
Ördögs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bombardir
Vad har vi nu kommit fram till angående den gudsförgätna statyn?

Den står på soldatkyrkogården i Tallinn. En mycket värdig omgivning i mitt tycke. Grönt och fridfullt. Kolla Postmannens bildgalleri!

http://www.postimees.ee/galerii/index.php?picture=21368

Citat:
För andra gången föreslår jag att du själv letar upp källor som styrker ditt påstående om att Estland helt frivilligt och med glädje anslöt sig till Sovjet. Det räcker alltså inte att du argumenterar mot andras framställningar, utan du måste komma med lite eget material.

Vi väntar fortfarande på dina källor, Tverskoy. My jesjo zjdaem ...
Citera
2007-07-11, 23:45
Medlem
tverskoys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ördög
Den står på soldatkyrkogården i Tallinn. En mycket värdig omgivning i mitt tycke. Grönt och fridfullt. Kolla Postmannens bildgalleri!

http://www.postimees.ee/galerii/index.php?picture=21368

Vi väntar fortfarande på dina källor, Tverskoy. My jesjo zjdaem ...

Min källa är mitt hjärta som inte kan ljuga eller spekulera och talar bara sanningen.

Min källa är respekt mot alla oskyldiga människor som bev mördade av nazism i form av SS eesti och Adolf Hitler.

Min källa är kamp mot rasister i estnisk regering som förtrycker och diskriminerar människor.

Hans "källa" är pikiwikipedia som är hellre kul internet blogg än historisk resurs.
Citera
2007-07-12, 15:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tverskoy
Min källa är mitt hjärta som inte kan ljuga eller spekulera och talar bara sanningen.
Är det då inte helt lönlöst att föra en debatt? Varför startade du ens tråden om du inte kan argumentera på ett acceptabelt sätt för dina åsikter?

Mitt hjärta ljuger inte och det säger att Sovjet gick in med våld i Estland och bemäktigade sig landet. Sedär, nu har jag en liknande källa som du! Vilken är för dig mest trovärdig; vem har bäst hjärta?
Citera
2007-07-12, 17:38
Medlem
tverskoys avatar
Citat:
Är det då inte helt lönlöst att föra en debatt? Varför startade du ens tråden om du inte kan argumentera på ett acceptabelt sätt för dina åsikter?

Mitt hjärta ljuger inte och det säger att Sovjet gick in med våld i Estland och bemäktigade sig landet. Sedär, nu har jag en liknande källa som du! Vilken är för dig mest trovärdig; vem har bäst hjärta?

Nej, det är inte lönlösst att föra debatt. Varje människa upplever saker med hjärta ochså, inte bara med hjärna och utifrån det är mina påstående absolut korrekta eftersom rassarna som sitter i estnisk regering håller på att skapa problem och onödiga konfliker mellan människor och diskriminerar människor och det rör alla oss som är normala människor, inte som du - okänslig person som skiter i människor.
Citera
2007-07-12, 19:46
Medlem
Jo11es avatar
Tycker att de borde ha gjort som amerikanerna gjorde med statyerna i irak, dra ner dom med stridsvagn/spränga dom.
Och tverskoy du är väll helt övertygad om att östtyskarna välkomnade sovjetiska soldater med öppna armar också.
Citera
2007-07-12, 20:20
Medlem
Robin Woods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Shala
Ryssar har ingenting att göra varken i Estland eller Europa, spräng kommunisten åt helvete!

Bättre att sätta dem i GULAG, det är dom vana vid, och tar ingen skada av det!
Citera
2007-07-12, 20:27
Medlem
Ördögs avatar
Tverskoy, du borde nog göra nånting konkret för att motverka den amerikanska dominansen på nätet. Du ser ju hur svårt det är att få svenskar och tjuchnor att tro de historiska fakta du presenterar.

Vad sägs om att starta ett ryskt alternativ till Wikipedia? En Rus-Velikipediya?

Det finns så mycket historiska sanningar som vi här i den "fria" världen har en helt galen uppfattning om. Vi tror att Sovjetunionen ockuperade Baltikum och deporterade en massa folk, fast anslutningen skedde helt frivilligt. Vi tror att Sovjetunionen angrep det neutrala Finland i vinterkriget, fast kriget i själva verket provocerades fram av den finska borgarklassen, med stöd från den engelska och franska storfinansen.

Vi vet inte ens att cykeln, radion, flygplanet och en massa andra uppfinningar i själv verket har gjorts av ryssar. Var det inte Artamonov han hette, den där livegne smeden som konstruerade den första cykeln år 1800?

En Rus-Velikipediya skulle nog få en och annan västerlänning att genomskåda den amerikanska propagandaindustrin ... Tror du att gubbarna i Kreml kunde vara intresserade av ett sånt projekt?
Citera
2007-07-12, 21:53
Medlem
Citat:
Varje människa upplever saker med hjärta ochså, inte bara med hjärna
Självklart har du helt rätt där. Men ser du ingen fara i att förlita sig för mycket på vad hjärtat vill och tycker? Är det inte risk att man blundar för uppenbara sanningar för att de inte passar in i hur du från hjärtat ser på världen?

Visst är en känslomässig syn på världen mycket viktig för en människas själ, men den måste blandas med intelligent och kritisk förmåga också, annars blir man bara slav för sina egna fördomar.
Citera
2007-07-12, 22:00
Medlem
Citat:
Jo, vi kom fram till att det finns rasister i estnisk regering som förnedrar och förtrycker ryssar i estland.
Du missförstod min fråga. Darkwing Duck skrev upp en lista på de övergrepp han ansåg att ryssarna gjort sig skyldiga till gentemot det estniska folket. Den såg ut så här:
Citat:
Till exempel att:
- Ryssarna invaderade Estland, bytte ut regeringen och sög in landet i Sovjetunionen
- Ryssarna deporterade massor av ester, inte minst svenskättade ester vars enda brott var att de bodde vid havet och hade båtar
- Ryssarna införde ett kommunistiskt politiskt system med planekonomi, som fördärvade estlands ekonomi och gjorde att de var på 50-talsnivå 1990
- Ryssarna byggde massor av militärbaser, och förstörde miljön runtomkring dem för decennier
- Ryssarna tvångsflyttade på familjer från sina gårdar eller lägenheter, och lade beslag på egendomen
- Ryssarna lade beslag på många ledande positioner i arbetslivet
- Ryssarna tvingade på Estland ett nytt officiellt språk, som nästan blev det enda officiella språket
- Ryssarna såg till att alla estniska elever måste gå ett extra år i grundskola för att lära sig ryska
- Ryssarna tvingade estniska män till tvåårig militärtjänst i en helt annan del av imperiet, eller i Afghanistan
- Ryssarna förbjöd i princip alla att ha kontakter med utlandet
Som svar på hans inlägg hävdade du att det var Stalin, Bronsteins och Berijas fel; alla utan rysk härkomst. Samtidigt satt ju dessa herrar i den absoluta toppen i den sovjetiska hierarkin och kan alltså identifieras som kärnan i Moskvas maktapparat. Var det då Sovjet som var skyldigt till övergreppen eller var det Stalin, Bronstein och Berija personligen?
Citera
2007-07-12, 22:09
Medlem
bullybrugds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ördög
Tverskoy, du borde nog göra nånting konkret för att motverka den amerikanska dominansen på nätet. Du ser ju hur svårt det är att få svenskar och tjuchnor att tro de historiska fakta du presenterar.

Vad sägs om att starta ett ryskt alternativ till Wikipedia? En Rus-Velikipediya?

Det finns så mycket historiska sanningar som vi här i den "fria" världen har en helt galen uppfattning om. Vi tror att Sovjetunionen ockuperade Baltikum och deporterade en massa folk, fast anslutningen skedde helt frivilligt. Vi tror att Sovjetunionen angrep det neutrala Finland i vinterkriget, fast kriget i själva verket provocerades fram av den finska borgarklassen, med stöd från den engelska och franska storfinansen.

Vi vet inte ens att cykeln, radion, flygplanet och en massa andra uppfinningar i själv verket har gjorts av ryssar. Var det inte Artamonov han hette, den där livegne smeden som konstruerade den första cykeln år 1800?

En Rus-Velikipediya skulle nog få en och annan västerlänning att genomskåda den amerikanska propagandaindustrin ... Tror du att gubbarna i Kreml kunde vara intresserade av ett sånt projekt?
Fyfan vad bra!
Glöm inte lantbruk... jag menar kulakerna i Ukraina och Litauen som helt villigt på eget initiativ ville bilda kolchoser!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in