Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2007-07-08, 19:13
  #1
Medlem
Hej, jag är ny här och är lite nyfiken på vad det finns för medel mot ångest. Just nu har jag cipralex, buspar, stilnoct, imovane,sonata, nosinan, theralen och sobril. Sobril ska ju verka lugnande men det verkar som om dessa mediciner inte biter på ångesten. De enda gångerna jag känner mig lugn är efter ett par glas vin. Vad tror ni? Kan tillägga att jag är manodepressiv, kanske har nåt samband. Sedan tål jag väldigt höga doser, det är därför jag måste kombinera mina sömntabletter för att överhuvudtaget kunna somna.
Citera
2007-07-08, 19:23
  #2
Medlem
hundens avatar
prova neuroleptika, haldol zyprexa mfl
Citera
2007-07-08, 19:33
  #3
Medlem
Flytande_argots avatar
Tja, som du själv har upptäckt så är ju alkohol bra mot ångest. Drick mer helt enkelt.
Citera
2007-07-08, 19:36
  #4
Medlem
Hur fungerar Haldol?
Citera
2007-07-08, 19:52
  #5
Medlem
FreeWilhelmFrees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enomia
Hur fungerar Haldol?

tranquilizer, zombiefier......

men du kanske skulle röka en holk...

sniffa ketamin....

springa en runda i skogen.....

runka mer?



btw....du är ny här? hur i helvete kommer det sig att dit reg datum är augusti 2004?
Citera
2007-07-08, 20:01
  #6
Medlem
Nja, röka en holk vet jag inte. Det funkar inte heller, tyvärr. Och man kan ju inte dricka varje dag heller, även om det känns bra. I längden ger ju både alkhol och cannabis ångest, och då är jag tillbaka på ruta ett. Men för att återgå till Haldol, så läste jag på fass att det ges vid psykotiska fall. Jag är nog inte psykotisk men har en väldig massa ångest varvat med depression. Kan det ändå vara något för mig?
Citera
2007-07-08, 20:03
  #7
Medlem
Groutsides avatar
cannabis, ngn indica strain. fungerar bra för vissa, mindre beroendeframkallande än alkohol, sägs det
Citera
2007-07-08, 20:04
  #8
Medlem
Har ingen aning om hur det har gått till att jag är amäld som medlem i augusti 2004...trodde det var nåt fel på inställningen...är inte så bra på datorer
Citera
2007-07-08, 20:18
  #9
Medlem
FreeWilhelmFrees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enomia
Nja, röka en holk vet jag inte. Det funkar inte heller, tyvärr. Och man kan ju inte dricka varje dag heller, även om det känns bra. I längden ger ju både alkhol och cannabis ångest, och då är jag tillbaka på ruta ett. Men för att återgå till Haldol, så läste jag på fass att det ges vid psykotiska fall. Jag är nog inte psykotisk men har en väldig massa ångest varvat med depression. Kan det ändå vara något för mig?

Ok, jag har inte provat Haldol själv. Men jag har för mig det ges som en allmän kvällsdrink i flytande form på mentalsjukhusen i Frankrike, en väninna som varit på "äventyr" berättade....Vad har du för slags ångest? Tror det kan vara ganska individuellt med ångest och botning av den. själv sitter min i halsen och andas hjälper ofta fint eller ta en promenad utomhus. Har själv fått cyprexa, theralen, abilify, leponex, osv mot ångest och jag tyckte det som funka effektivast var nog benson (stesolid (sobril?)) typ 45mg. Dom andra gjorde mig bara trött så man låg i sängen däckad och seg i en gråaktig dimma och har för mig man varken kände lycka eller ångest eller hur det var. Abilifyn var annorlunda, åt andra hållet, men jävligt obehaglig i början och sömnlösa nätter efter nån vecka........Bäst vore kanske om du kunde hitta orsaken till ångesten och göra nåt åt den orsaken. Men om du är intresserad av haldol kanske det är det du ska prova.

Finns ju Xanor också, en benso, som ska vara väldigt bra mot just ångest.
Citera
2007-07-08, 20:39
  #10
Medlem
Har provat Xanor, det bet inte heller. Jag vet inte hur jag ska förklara min ångest...den finns alltid där, alltså, ibland mer ibland mindre. Kommer oftast när jag är ensam, och tycker att det är svårt att vara en bra mamma när jag är på spänn hela tiden. Sitter mycket inne för att jag inte vågar gå ut. Vissa dagar vågar jag inte ens lämna huset för att hämta posten. Hatar när det ringer för det kan vara någon som kommer med dåliga besked. Att svara i telefonen har jag slutat med, likt all kontakt med myndigheter samt läkare. Har provat på kbt, men det var ingen hit det hellereftersom det blev så många återbud för att jag inte vågade gå dit. Jag hatar verkligen att känna så här. Det blir så handikappande, att inte våga hälsa på grannen eller att våga handla på affären. Jag kan ju inte gå och handla om jag är full heller, eller ta mig en jolle inför föräldramötet.
Citera
2007-07-08, 20:44
  #11
Medlem
FreeWilhelmFrees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enomia
Har provat Xanor, det bet inte heller. Jag vet inte hur jag ska förklara min ångest...den finns alltid där, alltså, ibland mer ibland mindre. Kommer oftast när jag är ensam, och tycker att det är svårt att vara en bra mamma när jag är på spänn hela tiden. Sitter mycket inne för att jag inte vågar gå ut. Vissa dagar vågar jag inte ens lämna huset för att hämta posten. Hatar när det ringer för det kan vara någon som kommer med dåliga besked. Att svara i telefonen har jag slutat med, likt all kontakt med myndigheter samt läkare. Har provat på kbt, men det var ingen hit det hellereftersom det blev så många återbud för att jag inte vågade gå dit. Jag hatar verkligen att känna så här. Det blir så handikappande, att inte våga hälsa på grannen eller att våga handla på affären. Jag kan ju inte gå och handla om jag är full heller, eller ta mig en jolle inför föräldramötet.

Låter ju mer som att din diagnos är social-fobi.......du kanske skulle ha sånna meds istället? Eller typ börja med nån slags "social-träning" och så.
Citera
2007-07-08, 20:52
  #12
Medlem
Ja, social fobi är en av mina diagnoser. Men även om jag inte befinner mig i en social situation, så har jag ångest. Förr hade jag rena panikångestattacker, men det har övergått till ständig ångest. Jag har provat så många mediciner så jag vet inte vad jag ska göra. Har återkommande självmordstankar i vissa perioder. Man kanske får lära sig leva med det..
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback