2007-07-09, 01:24
Medlem
Fittfittas avatar
Sluta tramsa för helvete. Jag skulle vilja se dig säga samma sak när du har din unge i knät.
2007-07-09, 01:27
Medlem
TheGoodDoctors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fittfitta
Sluta tramsa för helvete. Jag skulle vilja se dig säga samma sak när du har din unge i knät.
Varje val jag gör är ett resultat av hur jag tror det kommer påverka mig som fadersroll senare i livet, när jag väl skaffar barn. Det finns ingenting jag längtar högre till och det finns ingenting annat jag förbereder mig mer till. Allting jag gör, gör jag för mitt framtida barn; Med andra ord tar jag det på högt allvar.

För den sakens skull tänker jag inte bli någon emotionellt styrd, ohumanistisk neanderthalare som skulle klassa värde A före värde A*900.000.000. Visst hade det varit en fruktansvärd förlust för mig att förlora mitt barn, men det hade varit ett logiskt och objektivt (och moraliskt) korrekt beslut att ta.
2007-07-09, 01:34
Medlem
wembis avatar
Hade en liknande diskussion med en Jehovas-vittne-lärarinna för många år sedan. Hon sade att hon hellre hade låtit sitt barn dö än att själv döda de som hotade barnet (påhittat scenario).
Tragiskt.

Vart är världen på väg?
Kärlek för anonyma Afrika, död åt lilla emma? Medmänsklighet? Dra åt helvete PK-mamma! Jag offrar Afrika och gråter en skvätt hellre än att förråda mitt egna kött och blod!
2007-07-09, 01:40
Medlem
Fittfittas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheGoodDoctor
Varje val jag gör är ett resultat av hur jag tror det kommer påverka mig som fadersroll senare i livet, när jag väl skaffar barn. Det finns ingenting jag längtar högre till och det finns ingenting annat jag förbereder mig mer till. Allting jag gör, gör jag för mitt framtida barn; Med andra ord tar jag det på högt allvar.

För den sakens skull tänker jag inte bli någon emotionellt styrd, ohumanistisk neanderthalare som skulle klassa värde A före värde A*900.000.000. Visst hade det varit en fruktansvärd förlust för mig att förlora mitt barn, men det hade varit ett logiskt och objektivt (och moraliskt) korrekt beslut att ta.

Du skriver det med fetstil samtidigt som du hellre ser ditt barn död än Afrikas befolkning?

Så du menar att du skulle värdera varenda neger i Afrika lika mycket som ditt eget barn? Antingen är du en fruktansvärt känslokall person eller en otroligt kärleksfull person. I vilket fall som helst så är det skrämmande och du borde söka hjälp.
2007-07-09, 01:48
Medlem
TheGoodDoctors avatar
Citat:
Du skriver det med fetstil...
Vad lågt att felcitera.
Citat:
Så du menar att du skulle värdera varenda neger i Afrika lika mycket som ditt eget barn? Antingen är du en fruktansvärt känslokall person eller en otroligt kärleksfull person.
Hade mitt barn dött hade jag förmodligen även tagit livet av mig själv.
Min åsikt kvarstår. Hellre 900 miljoner människors liv än mitt barns och mitt.
Citat:
I vilket fall som helst så är det skrämmande och du borde söka hjälp.
Du får gärna utveckla din proffesionella psykoanalys om mig i ett PM.
2007-07-09, 01:50
Medlem
Citat:
Du skriver det med fetstil samtidigt som du hellre ser ditt barn död än Afrikas befolkning?

Så du menar att du skulle värdera varenda neger i Afrika lika mycket som ditt eget barn? Antingen är du en fruktansvärt känslokall person eller en otroligt kärleksfull person. I vilket fall som helst så är det skrämmande och du borde söka hjälp.

Det är nog snarare du som behöver söka hjälp om du inte kan förstå varför det är fel att mörda en miljard människor för att rädda en.
2007-07-09, 01:57
Medlem
Fittfittas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av namram
Det är nog snarare du som behöver söka hjälp om du inte kan förstå varför det är fel att mörda en miljard människor för att rädda en.

Du förstår väl själv att det är en svårare fråga än om man vill döda en (valfri får man ju känslan av när du skriver så korkat) person eller en miljard.
2007-07-09, 02:00
Medlem
TheGoodDoctors avatar
Citat:
Du förstår väl själv att det är en svårare fråga än om man vill döda en (valfri får man ju känslan av när du skriver så korkat) person eller en miljard.
Att det är ens barn väger inte upp till att det skulle vara rätt att offra 900 miljoner människor för att rädda det. Egoistiskt, omoraliskt skitsnack. Det är skrämmande att se hur många folk som faktiskt hade valt alternativet att offra mängden före individen (blodsband inräknat).
2007-07-09, 02:00
Medlem
Citat:

Jo, det är klart. Men rent filosofiskt är det ju samma dilemma. En miljard liv och allt lidande det innebär (hundratals miljoner släktingar och vänner som lever i andra kontinenter) framför ett liv och kanske ett hundratals personers lidande.

Skulle du kunna leva med dig själv efter att ha raderat ut en sjättedel av mänskligheten?

Varför kan du inte sätta dig in i allt det lidande som det skulle skapa om du raderade bort denna miljard människor? Varför är din unge värd mer än alla andra barn som kommer att dö?
2007-07-09, 02:07
Medlem
Fittfittas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheGoodDoctor
Att det är ens barn väger inte upp till att det skulle vara rätt att offra 900 miljoner människor för att rädda det. Egoistiskt, omoraliskt skitsnack. Det är skrämmande att se hur många folk som faktiskt hade valt alternativet att offra mängden före individen (blodsband inräknat).

Inget alternativ är väl "rätt" och "fel" i detta sammanhang utan det är en värderingsfråga vilken för mig är ganska solklar.

Nej det är inget skitsnack, åtminstånde inte från min sida.
2007-07-09, 02:09
Medlem
TheGoodDoctors avatar
Citat:
Inget alternativ är väl "rätt" och "fel" i detta sammanhang utan det är en värderingsfråga vilken för mig är ganska solklar. Nej det är inget skitsnack, åtminstånde inte från min sida.
Förklara ditt resonemang. Jag antar att du hade svarat annorlunda om det gällde hela europas befolkning eller ditt barns liv? Förklara varför Afrika är så hemskt att din unge hade vägt upp i värde framför alla levande människor på denna kontinent.

Förutsatt att ett resonemang ens existerar.
2007-07-09, 02:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av namram
Skulle du kunna leva med dig själv efter att ha raderat ut en sjättedel av mänskligheten?

Vad är det som skulle påverka mig, kronan tappar sitt värde? ICA stänger igen, vägarna slutas asfalteras, bensinpriset höjs, elpriserna och skatten höjs?

Ta reda på hur det skulle påverka mig bortsett ifrån allt psyiskt, eftersom det tydligen inte i nuläget bekommer mig det minsta!

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in