2007-08-02, 12:55
Medlem
Carl Hamiltons avatar
För några år sedansåg jag en dokumentär om plågsamma djurförsök. Man visade hur djur fick lida när man tog fram både tvålar och mediciner.

Det satt en del djurrättsaktivister och fördömde allt som man visade.
Sedan frågade man en man som hade blivit botad från en dödlig sjukdom tack vare forskningen på djur.

När man frågade honom om han tyckte att det var rätt att använda försöksdjur svarade han något i stil med: Jag skiter i om det dog flera tusen grisar, jag lever.

På samma sätt besvarar alla med hjärna på frågan ditt barn eller vad fan som helst...
Mina barn är viktigast av allt och jag skiter fullständigt i om det innebär att jag och två miljarder andra dör, bara de får leva vidare...
2007-08-02, 13:00
Medlem
"Det är väl primitivt om något att låta sitt handlande styras av rädsla? Är det din grund för moral?" / Pender

Rädsla är väl den enda gemensa nämnaren för ALLA människor eller?

Första "argumentet" skrev jag efter att ha läst om hur naturvidrigt någon i den här tråden tyckte det var att offra sin egen avkomma.

"På samma sätt besvarar alla med hjärna på frågan ditt barn eller vad fan som helst... Mina barn är viktigast av allt" / Carl Hamilton

Lägg av! Du och ditt barn kan inte överleva om du har kål på alla människor på jorden! Dessutom jämför du grisars värde med människors, USH!
2007-08-02, 13:19
Medlem
Penders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ers
"Det är väl primitivt om något att låta sitt handlande styras av rädsla? Är det din grund för moral?" / Pender

Rädsla är väl den enda gemensa nämnaren för ALLA människor eller?

Första "argumentet" skrev jag efter att ha läst om hur naturvidrigt någon i den här tråden tyckte det var att offra sin egen avkomma.

"På samma sätt besvarar alla med hjärna på frågan ditt barn eller vad fan som helst... Mina barn är viktigast av allt" / Carl Hamilton

Lägg av! Du och ditt barn kan inte överleva om du har kål på alla människor på jorden! Dessutom jämför du grisars värde med människors, USH!

Yes rädsla är generellt en gemensam nämnare för människor. Men det betyder inte alls att vår moral, våra val skall baseras på rädsla? I så fall kan man rättfärdiga vilket sjukt beteende som helst med motiveringen "jag var ju skraj".

Du behöver en annan grund för din moral - såsom "ditt rationella egenintresse" eller "allas bästa" eller "GUD pwns!" osv.
2007-08-02, 14:22
Medlem
spatrics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ers
Hade man valt barnet så hade säkert en miljard människor utanför Afrika sökt upp barnet i fråga och torterat stackaren till bitar framför dina ögon för att du tog ett primitivt och ogenomtänkt beslut..

Hahahah, ja.. säkert!!

"Ööh, ööh... Du tog ett primitivt beslut så nu ska jag vara ännu värre och tortera någon oskyldig, egentligen helt utan någon annan anledning än hämnd."

Citat:
Ursprungligen postat av Pender
Yes rädsla är generellt en gemensam nämnare för människor. Men det betyder inte alls att vår moral, våra val skall baseras på rädsla? I så fall kan man rättfärdiga vilket sjukt beteende som helst med motiveringen "jag var ju skraj".

Vaddå sjukt beteende? Om en människa är genuint rädd så kan väl det förklara ett ologiskt beteende? (Dock ej rättfärdiga det)

Problematiken ligger väl i att det är svårt att bevisa om han var rädd på riktigt, eller bara skyller på rädsla.
2007-08-02, 15:51
Medlem
Penders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av spatric
Vaddå sjukt beteende? Om en människa är genuint rädd så kan väl det förklara ett ologiskt beteende? (Dock ej rättfärdiga det)

Problematiken ligger väl i att det är svårt att bevisa om han var rädd på riktigt, eller bara skyller på rädsla.

Ja du sa det. Det kan def förklara beteendet. Dock ej rättfärdiga det - och det är poängen.

Vari ligger problematiken? Om han är rädd "på riktigt" eller ej spelar ingen roll om man snackar moral. Beteendet blir inte moraliskt riktigt bara för att en person är genuint rädd för ngt och därför beter sig dumt. (EX: Religiösa fanatiker som beter sig som jävla idioter pga sina övertygelser.)
2007-08-02, 15:57
Medlem
spatrics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pender
Ja du sa det. Det kan def förklara beteendet. Dock ej rättfärdiga det - och det är poängen.

Vari ligger problematiken? Om han är rädd "på riktigt" eller ej spelar ingen roll om man snackar moral. Beteendet blir inte moraliskt riktigt bara för att en person är genuint rädd för ngt och därför beter sig dumt. (EX: Religiösa fanatiker som beter sig som jävla idioter pga sina övertygelser.)

Ah, vi är nog ungefär av samma åsikt. Hakade bara upp mig lite på att du skrev att man kan skylla vilket sjukt beteende som helst på att man var skraj. Alltså, man kan ju bara skylla ett sjukt beteende - orsakat av rädsla - på att man var skraj

Fast det sjuka beteendet kan ju yttra sig nästan hur som helst, det har du rätt i. Tolkade dig lite fel från början bara..
2007-08-02, 19:55
Medlem
"Men det betyder inte alls att vår moral, våra val skall baseras på rädsla?" / Pender

Jag tror att alla val vi gör och all vår moral bygger på medveten eller omedveten rädsla, vare sig vi vill eller inte. Charls Dickens skrev att självbevarelsedriften är den starkaste av alla naturdrifter.

"Du behöver en annan grund för din moral - såsom "ditt rationella egenintresse" eller "allas bästa" eller "GUD pwns!" osv" / Pender

Jo, jag försöker basera min moral helt och hållet på människans väl.
2007-08-02, 20:32
Medlem
Hr.Johanssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Forhyrd
Vi säger att du har ett barn, och detta ultimatum ställs:
Antingen dör ALLA människor i Afrika, eller så dör bara din unge.
Hur skulle du göra?

Jag vettefan vad jag skulle göra.

Alla (svarta, araber) afrikaner får gärna dö oavsett.
Men INTE bergsgorillorna! De är faschinerande, tycker jag.
2007-08-02, 20:39
Medlem
Necrobutchers avatar
Allting utanför Falun vs mitt lösskägg, min agenthatt och mitt lim = Bye bye, Utanför Falun.
2007-08-03, 05:46
Medlem
cxzs avatar
Ju fler som dör desto bättre.

Om man skulle ställa upp hela Afrikas befolkning på ett led och jag hade i uppgift att skjuta alla - en efter - för att rädda mitt eget barn, så skulle jag göra det. Också om det var Asien, Europa eller Amerika.

Om inte annat så gör jag universum en tjänst genom att vara en positiv kraft (människor = destruktiva).
2007-08-03, 10:47
Medlem
"Ju fler som dör desto bättre.

Om man skulle ställa upp hela Afrikas befolkning på ett led och jag hade i uppgift att skjuta alla - en efter - för att rädda mitt eget barn, så skulle jag göra det. Också om det var Asien, Europa eller Amerika.

Om inte annat så gör jag universum en tjänst genom att vara en positiv kraft (människor = destruktiva)." / cxz

Du är i alla fall jävligt destruktiv.
2007-08-03, 13:27
Medlem
TheGoodDoctors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cxz
Om inte annat så gör jag universum en tjänst genom att vara en positiv kraft (människor = destruktiva).
Jösses, vilket antagande. Du ser hellre att mänskligheten dör än utvecklas till den grad att vi ej längre behöver förstöra naturen för att överleva? Det låter lite tafatt.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in