Flashback bygger pepparkakshus!
2007-07-11, 00:36
Medlem
Sälklubbarns avatar
Har aldrig nånsin hört uttrycket att humlor "bränns". Låter ju helt sinnessjukt.

Framför allt gör humlor inte nånting förutom att brumma lite snällt. Och om dom skulle göra nåt, så skulle dom stickas.
Citera
2007-07-11, 16:44
Medlem
Kent-Ronnys avatar
Här finns en liten bild att kika på så kanske ni inte behöver plocka isär oskyldiga humlor:

http://www.bumblebee.org/bodySting.htm
Citera
2007-07-11, 17:28
Medlem
Bluebeast72s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kent-Ronny
Här finns en liten bild att kika på så kanske ni inte behöver plocka isär oskyldiga humlor:

http://www.bumblebee.org/bodySting.htm
Då är det med andra ord mannens genetaler som bränns,o gadden sticks
Citera
2007-07-11, 20:25
Medlem
D69s avatar
Oavsett om humlor har gadd eller inte kan dom brännas om dom är riktigt jävla varma, säg runt en 250 grader. Ergo, humlor kan brännas. TS har därför fel.
Citera
2007-07-11, 20:53
Medlem
Roger Pontares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av D69
Oavsett om humlor har gadd eller inte kan dom brännas om dom är riktigt jävla varma, säg runt en 250 grader. Ergo, humlor kan brännas. TS har därför fel.

Det har du helt rätt i! TS är alltså helt ute och cyklar med sina enfaldiga argument!
Citera
2007-07-11, 20:54
Medlem
Funcadelics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Doctor Who
Jag har under min uppväxt fått höra att humlor bränns, dock så var det mer detaljerat än så, själva förklaringen var att eftersom humlans vingar måste fladdra så oerhört fort för att den ska kunna flyga så är det denna kontakt med huden som ger upphov till den brännande känslan. Ungefär på samma sätt som det gör jävligt ont om man slå till armen på samma ställe med t.ex en linjal många gånger i följd.

Allvarligt talat så trodde jag detta fram tills för fem minuter sedan när jag läste denna tråden och efter det gjorde lite efterforskningar.

Fan näst intill pinsamt, jag som anser mig vara relativt välinformerad ändå

Jaja, kan iaf säga som så att jag måste ge creds till mina föräldrar eller vem fan det nu vad som övertygade dem om saken att det var en väldigt smidigt konstruerad historia som hade verkliga anknytningar och därmed lätt övertygade mig ordentligt.

http://www.flashback.org/showthread.php?t=482114

Min kompis försökte döda en humla med ett eltennisracket. Han tryckte racket mot humlan som inte verkade bry sig. När han tog bort racket flög humlan iväg, nöjd som aldrig förr. El ger gnistor som ger eld. Eld är varmt. Humlan dog inte, vilket betyder att den ej dog av värme vilket i sin tur NATURLIGTVIS betyder att humlor är varma och därför bränns.
Citera
2007-07-11, 22:17
Medlem
Humlor har en egen inre värmeproduktion som gör att de kan leva även i arktiska trakter.

I ett ungt och välmående bo släpps inga främmlingar in. I dessa bon kan man ofta se att speciella humlor som sitter vid ingången och vaktar.

En duktig humla kan under en flygtur pollinera ca 400 blommor. Räknar man med 7 flygningar per humla och dag klarar en humla av att pollinera upp till 2800 blommor per dag.

Humlor är vanligtvis inte aggressiva men har förmåga att försvara sig. Drönarna saknar gadd. Humlor angriper bara om de är uppjagade och irriterade. Oftast ger humlans stick inte andra symptom än rodnad och svullnad. En del människor kan dock vara, överkänsliga och kan reagera då mycket kraftigt. I sådana fall bör läkare kontaktas omgående.

Humletungans längd är avgörande för vilken blomma som väljs. Blommans uppbyggnad och färg har mindre betydelse.

http://www.shell.linux.se/goblins/humla/humlafakta.html

Humlornas flygaktivitet styrs i stor utsträckning av pollenkvalitén. Pollenkvalitén påverkas av bl.a. temperatur, ljus, luftfuktighet och sortval.

Humlor attraheras av blå färg.
Citera
2007-07-12, 20:02
Medlem
Funcadelics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Taggen
Humlor har en egen inre värmeproduktion som gör att de kan leva även i arktiska trakter.

I ett ungt och välmående bo släpps inga främmlingar in. I dessa bon kan man ofta se att speciella humlor som sitter vid ingången och vaktar.

En duktig humla kan under en flygtur pollinera ca 400 blommor. Räknar man med 7 flygningar per humla och dag klarar en humla av att pollinera upp till 2800 blommor per dag.

Humlor är vanligtvis inte aggressiva men har förmåga att försvara sig. Drönarna saknar gadd. Humlor angriper bara om de är uppjagade och irriterade. Oftast ger humlans stick inte andra symptom än rodnad och svullnad. En del människor kan dock vara, överkänsliga och kan reagera då mycket kraftigt. I sådana fall bör läkare kontaktas omgående.

Humletungans längd är avgörande för vilken blomma som väljs. Blommans uppbyggnad och färg har mindre betydelse.

http://www.shell.linux.se/goblins/humla/humlafakta.html

Humlornas flygaktivitet styrs i stor utsträckning av pollenkvalitén. Pollenkvalitén påverkas av bl.a. temperatur, ljus, luftfuktighet och sortval.

Humlor attraheras av blå färg.

Mycket info om humlor där, tack för det! Du har precis bevisat att humlor bränns med en vetenskaplig artikel!
Citera
2007-07-12, 20:32
Medlem
han dreamer verkar ju vara lika dum i huvet som den dumma norrmannen som han har som visningsbild. Vem fan orkar bry sig så mycket om humlor sticks eller bränns. Man får väl säga vafan man vill om dom bränns eller sticks. Själv så tror jag att dom sticks och att det bränns när man blivit stucken. Och jag har sagt att dom bränns ända sen jag var liten för att jag trodde att dom gjorde det, men nu när jag läst den här tråden så tror jag att dom sticks men alla säger fortfarande att dom bränns. Samma sak med myggbett.
Citera
2007-07-13, 12:19
Medlem
muawijhe11s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dreamer*
Precis,Humlan penetrerar huden med ett vasst objekt,en förlängning av ryggraden

Sen när har humlor ryggrader?
Citera
2007-07-13, 18:32
Medlem
Funcadelics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jagtyckerompaj
han dreamer verkar ju vara lika dum i huvet som den dumma norrmannen som han har som visningsbild. Vem fan orkar bry sig så mycket om humlor sticks eller bränns. Man får väl säga vafan man vill om dom bränns eller sticks. Själv så tror jag att dom sticks och att det bränns när man blivit stucken. Och jag har sagt att dom bränns ända sen jag var liten för att jag trodde att dom gjorde det, men nu när jag läst den här tråden så tror jag att dom sticks men alla säger fortfarande att dom bränns. Samma sak med myggbett.

Vad är det med myggbett?
Citera
2007-07-14, 01:05
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av polyesterpam
Jag uppskattar ditt försök att vara språkpolis, men...

Killen är knäpp.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in