Flashback bygger pepparkakshus!
  • 8
  • 9
2009-04-01, 18:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av H2OH5N1
Humlor bränns inte, utan de har precis som bin och getingar en gadd som de använder när de känner sig hotade. Humlor är dock så ludna att man inte ser deras gadd, men om du någon gång har blivit stucken av en humla så vet du att man ser stickhålet. Det är bara det att det känns som att den bränns. Att humlor skulle brännas är alltså bara vara en myt. Kanske är den skapad för att hindra små barn från att ta dem i handen? I en sådan situation sticks de nämligen.

Det är även en myt att humlor kan flyga för enligt fysikens lagar så har humlor en alldeles för stor kropp och alldeles för små vingar för att kunna flyga. Men det vet inte humlan så den flyger ändå.
Citera
2009-04-01, 18:22
Medlem
kinky_Ms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Einar-Fredrik
Det är även en myt att humlor kan flyga för enligt fysikens lagar så har humlor en alldeles för stor kropp och alldeles för små vingar för att kunna flyga. Men det vet inte humlan så den flyger ändå.
http://www.faktoider.nu/humlan.html
Citera
2010-06-27, 14:15
Medlem
Jag stör mig själv på människor som säger "bits". Att getingar, bin och humlor "bits" vilket är lika korkat det.

Jag är inte en omöjlig människa och kan acceptera när någon säger att en mygga bits. Det är ju trots allt deras min vi pratar om. Visst, de har inte tänder, men snitt IQ:n är väl inte högre än 100 och man måste ha acceptans för de små människorna.

Jag har beslutat att aldrig någonsin åka till en land där det finns skorpioner då dessa sticks och även nyps med klorna vilket jag kan tänka mig leda till att någon sån där korkad människa bli stungen alternativt nyps av skorpionen och då säger "aj skorpionen körde över min fot med sin gamla volvo" eller någon lika korkat som att säga att getingar bits.
Citera
2010-06-28, 11:16
Medlem
core_s avatar
Husdjur > Ekologi, naturvård, djur och växter
/Mod
Citera
2010-06-28, 11:19
Medlem
miklons avatar
Jag har nog aldrig hört någon säga att humlor, bin eller getingar skulle bitas. Däremot säger man ju som sagt att myggor bits, men även jag tycker att det är ok, eftersom det handlar om mundelar och de gör det för att tillägna sig föda.

Men det finns alltså människor som säger att humlor bits?
Citera
2010-07-01, 01:06
Medlem
MegaBrains avatar
Jag kan inte påstå att det bränns när jag blev stucken av humlor när jag var barn. Jag menar, bränner man sig på en platta eller något annat varmt så bränns det, blir man stucken av en humla så känns det som om man blir stucken av just en humla.

Lite skillnad i perception har man väl.

OnT: Ja... he, he... DOM STICKER FÖR JAG HAR SETT DESS GADD!
Citera
2010-07-21, 12:22
Medlem
Blåbärskungens avatar
Jag har alltid trott att humlor inte sticks men att man kan sticka sig på humlan, dvs att den kan försvara sig men inte attackera.

Varför jag trott det är för att man lätt kan plocka upp en humla mellan sina händer och skaka den utan att den sticks(så länge man inte råkar klämma den).
Citera
2010-07-21, 13:35
Medlem
Megalomanias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blåbärskungen
Jag har alltid trott att humlor inte sticks men att man kan sticka sig på humlan, dvs att den kan försvara sig men inte attackera.

Varför jag trott det är för att man lätt kan plocka upp en humla mellan sina händer och skaka den utan att den sticks(så länge man inte råkar klämma den).
Plocka humlor brukade jag ofta göra när jag var liten. På sensommaren när humlorna blev slöa och låg och skräpade lite här och där kring nyponbuskarna fick jag för mig att samla på mig alla jag kunde hitta och när jag hade hela nävarna fulla av humlor var det en som stack mig.

Bränt barn skyr elden.
Citera
2010-07-23, 00:45
Medlem
De flesta jag känner förnekar bestämt att humlor har gadd, blir så trött
Citera
  • 8
  • 9

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto