Flashback bygger pepparkakshus!
2007-07-08, 02:20
Medlem
.filantrops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av evolute
Nej, det är inget vasst objekt som penetrerar huden. Det vore ju ett stick. Humlor bränns.
Imorgon ska jag gå ut och leta upp en humla och bli stucken enbart för att försäkra mig om att jag har helt rätt. Jag är ganska säkert just nu också då jag tror mig minnas att jag har sett hål på min egen hud efteråt. Vad påstår du att humlan gör med gadden? Trattar ut raketbränsle?
Citera
2007-07-08, 17:38
Medlem
mesmiles avatar
När jag var ute och cyklade för ett par veckor sedan fick jag in en humla innanför tröjan. Aj satan vad det brände!

Slutsats: Humlor bränns.

//mvh
Citera
2007-07-08, 19:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av evolute
Dess bakdel är som en spisplatta kan jag tänbka mig.

kort sagt; deras gaddeffekt är brännande. That's it, de har en jävla gadd i röven
Citera
2007-07-08, 19:13
Medlem
Satt i en tunnel med tegelväggar i helgen i väntan på att regnet skulle avta. Där jag lutade mig mot väggen så fanns det ett mindre hål i tegelväggen där murbruket (eller vad geggan mellan tegelstenar kallas) försvunnit. Helt plötsligt kommer hela familjen humla utsurrandes bredvid min nacke och samtliga snuddar min kala hud, och inte en brännande känsla kände jag vid.

Haha, glömmer aldrig när jag var mindre och sparade på getinghuvuden som jag efter dagarnas jakt la på rad på fönsterbrädan. Vissa av de ryckte fortfarande i antennerna, jävla spännande.
Citera
2007-07-08, 19:57
Medlem
ugge_das_boots avatar
Humlor är snälla
Getingar är onda
Citera
2007-07-08, 23:22
Medlem
matssons avatar
Humlor sticker, sticket bränns! För bövelen!
Citera
2007-07-08, 23:36
Medlem
LéKrisss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reflexivitet
De är väldigt fredliga. Som barn brukade jag bland "hjälpa" humlorna och flyttade dem med fingrarna från blomma till blomma.

Det var det gulligaste jag hört på länge. Extra snällt av dig att de slapp motionera och riskera att bli smala.
Citera
2007-07-09, 00:08
Medlem
OneUps avatar
Det gör ONT att bli stucken/bränd av en humla. Och det var inte en "aggressiv" humla, men den blev det när jag trampade på den...

Antar att de sticks, men det känns som typ 30 brännässlor. Antagligen därför man skriver "bränns". Att bli stucken av en geting ger en annan sorts smärta, ej att förknippa med brännässlor. Så det var väl därför man förr-i-tiden trodde att humlorna brändes, och det uttrycket har hängt med.
Citera
2007-07-10, 00:58
Medlem
capmacs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cavall
men man säger att de bränns

Vad är det här för jävla nonsens? Har hört mycket dumt, men aldrig någonsin att "humlor bränns". Är det någon lokal inavel i någon avkrok av landet?

Självklart sticks Humlor, Bin, Getingar och ev andra gadd-bestyckade flygetyg.

/capmac
Citera
2007-07-10, 01:21
Medlem
Doctor Whos avatar
Jag har under min uppväxt fått höra att humlor bränns, dock så var det mer detaljerat än så, själva förklaringen var att eftersom humlans vingar måste fladdra så oerhört fort för att den ska kunna flyga så är det denna kontakt med huden som ger upphov till den brännande känslan. Ungefär på samma sätt som det gör jävligt ont om man slå till armen på samma ställe med t.ex en linjal många gånger i följd.

Allvarligt talat så trodde jag detta fram tills för fem minuter sedan när jag läste denna tråden och efter det gjorde lite efterforskningar.

Fan näst intill pinsamt, jag som anser mig vara relativt välinformerad ändå

Jaja, kan iaf säga som så att jag måste ge creds till mina föräldrar eller vem fan det nu vad som övertygade dem om saken att det var en väldigt smidigt konstruerad historia som hade verkliga anknytningar och därmed lätt övertygade mig ordentligt.
Citera
2007-07-10, 13:31
Medlem
T-minus60s avatar
Jag trampade på en humla när jag var barn, gjorde ont som fan. Men på någon vänster lyckades jag få gadden att fastna i foten, eftersom det nu var en gadd sa min familj och alla andra vuxna i närheten att det inte var en humla jag trampade på utan en geting eller ett bi.

Jag som visste att det var en humla jag råkade mosa, men nej nej, istället gjorde dom narr av mig! Nu vet jag iaf vad jag ska ta upp med psykologen på ons!
Citera
2007-07-11, 00:01
Medlem
gisslans avatar
Jag pratade med en person som hävdade att myggor inte sticks, dom bits! Huvudargumentet var att "det heter ju myggbett!". Att den vanligaste sortens mygga heter stickmygga var tydligen något som inte alls spelade någon roll.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in