Flashback bygger pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2007-07-06, 17:11
Medlem
Smegmas avatar
Någon som kan förklara skillnaden mellan dessa två ligor? Vilken liga har högst status och varför?

Tack på förhand.
Citera
2007-07-06, 18:21
Bannlyst
American Hockey League (AHL) är vad man i Nordamerika kallar en "minor league", dvs en professionell liga under NHL. Det finns ytterligare fem "minor leagues" under NHL (och AHL): East Coast Hockey League (ECHL), West Coast Hockey League (WCHL), Central Hockey League (CHL, ska inte blandas ihop med Canadian Hockey League), United Hockey League (UHL) och Atlantic Coast Hockey League (ACHL).
Citera
2007-07-06, 18:34
Medlem
von Hindenburgs avatar
Den egentliga skillnaden är mest att lagen generellt sett ligger på olika platser i landet. ECHL hette förut East Coast Hockey League vilket visar var tyngdpunkten ligger medan CHL har sina lag i typ Texas.

Jag tror det är vanligare att lag i ECHL är farmarlag åt NHL lagen. Den som inte platsar i vare sig NHL eller AHL kan få spela där. Det gäller mest rookies tror jag.
Citera
2007-07-06, 18:58
Medlem
Smegmas avatar
Aha, tack för vägledningen hörrni. Om man då jämför två spelare - låt säga:

http://www.hockeydb.com/ihdb/stats/pdisplay.php3?pid%5B%5D=55647 = Darcy McConvey

OCH

http://www.hockeydb.com/ihdb/stats/pdisplay.php3?pid%5B%5D=66121 = Rich Hansen

Vilken av dessa två spelarna anser ni vara den bättre - låt säga i HockeyAllsvenskan?
Citera
2007-07-06, 23:24
Medlem
steffeGs avatar
Lite svårt att bedöma ens statistiken eftersom McConvey har spelat så få matcher, men hans 05-06-säsong lovar ju en del gott. ECHL är bättre än Central, och det är som tidigare dryftats i tråden vanligare att NHL-lagen har farmarlag där. Det rör sig oftast om s.k. secondary farm team, dit spelarna som inte får plats i primary farm team får plats.
T.ex.
Chicago Blackhawks (NHL)
Norfolk Admirals (AHL) - primary farm
Toledo Storm (ECHL) - secondary

Många NHL-lag har det på det viset, även om t.ex. Devils har sitt Trenton Devils (ECHL) som primary.
Citera
2007-07-10, 18:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av steffeG
Lite svårt att bedöma ens statistiken eftersom McConvey har spelat så få matcher, men hans 05-06-säsong lovar ju en del gott. ECHL är bättre än Central, och det är som tidigare dryftats i tråden vanligare att NHL-lagen har farmarlag där. Det rör sig oftast om s.k. secondary farm team, dit spelarna som inte får plats i primary farm team får plats.
T.ex.
Chicago Blackhawks (NHL)
Norfolk Admirals (AHL) - primary farm
Toledo Storm (ECHL) - secondary

Många NHL-lag har det på det viset, även om t.ex. Devils har sitt Trenton Devils (ECHL) som primary.

Lowell Devils i AHL är Devils farmalag. Trenton har väl i alla fall tidigare samarbetat med Philadelphia Phantoms.
UHL som varit på nedgång dom senaste två säsongerna har förresten bytt namn till IHL samt gjort diverse regeländringar för att göra matcherna mer publikvänliga, dom har t ex tagit bort instigatorn! Ska bli väldigt spännande att följa senare i år.
Citera
2007-07-11, 22:24
Medlem
steffeGs avatar
Trenton Titans hade var i år secondary farm team åt Devils men i år ska de vara primary. De har bytt namn till Trenton Devils och även fått Devilsloggan på tröjorna. Vad som händer med Lowell har jag ingen aning om.
Citera
2007-07-13, 23:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av steffeG
Trenton Titans hade var i år secondary farm team åt Devils men i år ska de vara primary. De har bytt namn till Trenton Devils och även fått Devilsloggan på tröjorna. Vad som händer med Lowell har jag ingen aning om.
Lustigt, hittade inget om det på AHLs hemsida, när kom det här ut?
Citera
2007-07-15, 20:44
Medlem
vikkes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av abzor
American Hockey League (AHL) är vad man i Nordamerika kallar en "minor league", dvs en professionell liga under NHL. Det finns ytterligare fem "minor leagues" under NHL (och AHL): East Coast Hockey League (ECHL), West Coast Hockey League (WCHL), Central Hockey League (CHL, ska inte blandas ihop med Canadian Hockey League), United Hockey League (UHL) och Atlantic Coast Hockey League (ACHL).

WCHL och ACHL existerar inte längre, så vitt jag vet.

NHL är tier-I.
AHL är tier-II.
ECHL, IHL (f.d UHL) och CHL är tier-III.

Nivån på tier-III är inte jättehög, direkt. En polare till mig åkte över för ett år sen för att lira i UHL, som målvakt. Han tog plats direkt, men skadade sig och åkte hem igen.
Han lirade resten av året i div-2 södra B i Sverige.

Det finns ju givetvis stjärnor i de ligorna som föredrar att vara just stjärnor i tier-III, hellre än att vara medelmåtta i AHL, t.ex.
Citera
2007-07-15, 20:47
Medlem
vikkes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nanteq
Lustigt, hittade inget om det på AHLs hemsida, när kom det här ut?

Det stämmer inte heller.
Lowell Devils är New Jerseys primary affiliate, d.v.s AHL-lag.
Trenton ägs numera av Devils och fungerar som ECHL-lag åt klubben.
Citera
2007-07-17, 22:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vikke
Det stämmer inte heller.
Precis som jag trodde med andra ord, tack för klargörandet.
Citera
2007-07-19, 01:52
Medlem
steffeGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vikke
Det stämmer inte heller.

Oh fan. Läste på någon tysk (eventuellt österrikisk eller schweizisk ) sida att de döpt om Trenton till Devils och fick bilden av att Trenton skulle ta över som primary affiliate, men det var förmodligen mina tyskakunskaper som brast där. Ber om ursäkt för detta. Vore dock roligt om något NHL-lag valde att ha ett ECHL-lag som primary, om inte annat för att få in vinnarkultur i grabbarna.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in