• 1
  • 2
2007-07-06, 17:11
Medlem
Smegmas avatar
Ngon som kan frklara skillnaden mellan dessa tv ligor? Vilken liga har hgst status och varfr?

Tack p frhand.
Citera
2007-07-06, 18:21
Bannlyst
American Hockey League (AHL) r vad man i Nordamerika kallar en "minor league", dvs en professionell liga under NHL. Det finns ytterligare fem "minor leagues" under NHL (och AHL): East Coast Hockey League (ECHL), West Coast Hockey League (WCHL), Central Hockey League (CHL, ska inte blandas ihop med Canadian Hockey League), United Hockey League (UHL) och Atlantic Coast Hockey League (ACHL).
Citera
2007-07-06, 18:34
Medlem
von Hindenburgs avatar
Den egentliga skillnaden r mest att lagen generellt sett ligger p olika platser i landet. ECHL hette frut East Coast Hockey League vilket visar var tyngdpunkten ligger medan CHL har sina lag i typ Texas.

Jag tror det r vanligare att lag i ECHL r farmarlag t NHL lagen. Den som inte platsar i vare sig NHL eller AHL kan f spela dr. Det gller mest rookies tror jag.
Citera
2007-07-06, 18:58
Medlem
Smegmas avatar
Aha, tack fr vgledningen hrrni. Om man d jmfr tv spelare - lt sga:

http://www.hockeydb.com/ihdb/stats/p...id%5B%5D=55647 = Darcy McConvey

OCH

http://www.hockeydb.com/ihdb/stats/p...id%5B%5D=66121 = Rich Hansen

Vilken av dessa tv spelarna anser ni vara den bttre - lt sga i HockeyAllsvenskan?
Citera
2007-07-06, 23:24
Medlem
steffeGs avatar
Lite svrt att bedma ens statistiken eftersom McConvey har spelat s f matcher, men hans 05-06-ssong lovar ju en del gott. ECHL r bttre n Central, och det r som tidigare dryftats i trden vanligare att NHL-lagen har farmarlag dr. Det rr sig oftast om s.k. secondary farm team, dit spelarna som inte fr plats i primary farm team fr plats.
T.ex.
Chicago Blackhawks (NHL)
Norfolk Admirals (AHL) - primary farm
Toledo Storm (ECHL) - secondary

Mnga NHL-lag har det p det viset, ven om t.ex. Devils har sitt Trenton Devils (ECHL) som primary.
Citera
2007-07-10, 18:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av steffeG
Lite svrt att bedma ens statistiken eftersom McConvey har spelat s f matcher, men hans 05-06-ssong lovar ju en del gott. ECHL r bttre n Central, och det r som tidigare dryftats i trden vanligare att NHL-lagen har farmarlag dr. Det rr sig oftast om s.k. secondary farm team, dit spelarna som inte fr plats i primary farm team fr plats.
T.ex.
Chicago Blackhawks (NHL)
Norfolk Admirals (AHL) - primary farm
Toledo Storm (ECHL) - secondary

Mnga NHL-lag har det p det viset, ven om t.ex. Devils har sitt Trenton Devils (ECHL) som primary.

Lowell Devils i AHL r Devils farmalag. Trenton har vl i alla fall tidigare samarbetat med Philadelphia Phantoms.
UHL som varit p nedgng dom senaste tv ssongerna har frresten bytt namn till IHL samt gjort diverse regelndringar fr att gra matcherna mer publikvnliga, dom har t ex tagit bort instigatorn! Ska bli vldigt spnnande att flja senare i r.
Citera
2007-07-11, 22:24
Medlem
steffeGs avatar
Trenton Titans hade var i r secondary farm team t Devils men i r ska de vara primary. De har bytt namn till Trenton Devils och ven ftt Devilsloggan p trjorna. Vad som hnder med Lowell har jag ingen aning om.
Citera
2007-07-13, 23:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av steffeG
Trenton Titans hade var i r secondary farm team t Devils men i r ska de vara primary. De har bytt namn till Trenton Devils och ven ftt Devilsloggan p trjorna. Vad som hnder med Lowell har jag ingen aning om.
Lustigt, hittade inget om det p AHLs hemsida, nr kom det hr ut?
Citera
2007-07-15, 20:44
Medlem
vikkes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av abzor
American Hockey League (AHL) r vad man i Nordamerika kallar en "minor league", dvs en professionell liga under NHL. Det finns ytterligare fem "minor leagues" under NHL (och AHL): East Coast Hockey League (ECHL), West Coast Hockey League (WCHL), Central Hockey League (CHL, ska inte blandas ihop med Canadian Hockey League), United Hockey League (UHL) och Atlantic Coast Hockey League (ACHL).

WCHL och ACHL existerar inte lngre, s vitt jag vet.

NHL r tier-I.
AHL r tier-II.
ECHL, IHL (f.d UHL) och CHL r tier-III.

Nivn p tier-III r inte jttehg, direkt. En polare till mig kte ver fr ett r sen fr att lira i UHL, som mlvakt. Han tog plats direkt, men skadade sig och kte hem igen.
Han lirade resten av ret i div-2 sdra B i Sverige.

Det finns ju givetvis stjrnor i de ligorna som fredrar att vara just stjrnor i tier-III, hellre n att vara medelmtta i AHL, t.ex.
Citera
2007-07-15, 20:47
Medlem
vikkes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nanteq
Lustigt, hittade inget om det p AHLs hemsida, nr kom det hr ut?

Det stmmer inte heller.
Lowell Devils r New Jerseys primary affiliate, d.v.s AHL-lag.
Trenton gs numera av Devils och fungerar som ECHL-lag t klubben.
Citera
2007-07-17, 22:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vikke
Det stmmer inte heller.
Precis som jag trodde med andra ord, tack fr klargrandet.
Citera
2007-07-19, 01:52
Medlem
steffeGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vikke
Det stmmer inte heller.

Oh fan. Lste p ngon tysk (eventuellt sterrikisk eller schweizisk ) sida att de dpt om Trenton till Devils och fick bilden av att Trenton skulle ta ver som primary affiliate, men det var frmodligen mina tyskakunskaper som brast dr. Ber om urskt fr detta. Vore dock roligt om ngot NHL-lag valde att ha ett ECHL-lag som primary, om inte annat fr att f in vinnarkultur i grabbarna.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in