2007-07-19, 18:42
Medlem
vikkes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av steffeG
Oh fan. Lste p ngon tysk (eventuellt sterrikisk eller schweizisk ) sida att de dpt om Trenton till Devils och fick bilden av att Trenton skulle ta ver som primary affiliate, men det var frmodligen mina tyskakunskaper som brast dr. Ber om urskt fr detta. Vore dock roligt om ngot NHL-lag valde att ha ett ECHL-lag som primary, om inte annat fr att f in vinnarkultur i grabbarna.

Det vore en otroligt dlig id, med tanke p klasskillnaden mellan ligorna.
Dessutom vet jag inte om NHLs avtal med AHL tillter det. Det lter jag dock vara osagt, men jag vill minnas att varje NHL-lag mste ha ett AHL-lag, eget eller delat med annat NHL-lag. Oilers hade ju 06-07 spelare i Wilkes-Barre Penguins och Rochester Americans (har fr mig att det var Amerks iaf)
Citera
2007-09-04, 22:20
Medlem
KissMattans avatar
ECHL r klart bttre n CHL.
CHL var likvrdig med UHL, som sedan tidigare i somras inte existerar lngre utan nu istllet heter "The New IHL".
Sen finns frvrigt SPHL dr klassen r lgre n CHL/UHL. Nu i hst startar en helt ny riktig brd-liga, Mid Atlantic Hockey League, dr spelarna fr 200 dollar i veckan och drmed klassas som proffs av USA Hockey. Vet inte mycket om den ligan d inga matcher spelas n, men det r enligt uppgift samma klass som det va p NEHL ifjol och den ligan var smre n div 2 hemma i Sverige.
Dessa uppgifter r helt och hllet mina personliga sikter frutom att ECHL r klart bst av ligorna under NHL och AHL -- det r nst intill fakta.
Citera
2007-09-06, 20:58
Medlem
Apekatts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KissMattan
ECHL r klart bttre n CHL.
CHL var likvrdig med UHL, som sedan tidigare i somras inte existerar lngre utan nu istllet heter "The New IHL".
Sen finns frvrigt SPHL dr klassen r lgre n CHL/UHL. Nu i hst startar en helt ny riktig brd-liga, Mid Atlantic Hockey League, dr spelarna fr 200 dollar i veckan och drmed klassas som proffs av USA Hockey. Vet inte mycket om den ligan d inga matcher spelas n, men det r enligt uppgift samma klass som det va p NEHL ifjol och den ligan var smre n div 2 hemma i Sverige.
Dessa uppgifter r helt och hllet mina personliga sikter frutom att ECHL r klart bst av ligorna under NHL och AHL -- det r nst intill fakta.

Vad bygger du det hr p? "ECHL r klart bttre n CHL". Jag har sett en del matcher av bda ligorna(allts fr f fr att sga skert), och jag kan inte se ngot som gr ECHL klart bttre. Har dessutom lst p forum att CHL och ECHL r p ungefr samma niv(intotheboards, forumet som hnger ihop med Elite prospects, internationalhcokeynet osv) .
Det som jag ser som skiljer r att CHL r just central, alla lag gs och styrs av ligan. Sen tar jag det hr rtt ur minnet, orkar inte kolla upp det nu. Men lnetaket i MAHL r ngot runt 330 dollar i veckan/spelare, 20 mindre n SPHL.
Citera
2007-09-06, 21:05
Medlem
KissMattans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Apekatt
Vad bygger du det hr p? "ECHL r klart bttre n CHL". Jag har sett en del matcher av bda ligorna(allts fr f fr att sga skert), och jag kan inte se ngot som gr ECHL klart bttre. Har dessutom lst p forum att CHL och ECHL r p ungefr samma niv(intotheboards, forumet som hnger ihop med Elite prospects, internationalhcokeynet osv) .
Det som jag ser som skiljer r att CHL r just central, alla lag gs och styrs av ligan. Sen tar jag det hr rtt ur minnet, orkar inte kolla upp det nu. Men lnetaket i MAHL r ngot runt 330 dollar i veckan/spelare, 20 mindre n SPHL.

Jag bygger mitt argument p delvis att jag sett ett 30 tal matcher i bde ECHL och CHL, samt att alla ECHL lag r affilierade med NHL klubbar och faktiskt fungerar som ett feeder-program fr AHL och NHL. CHL har ingen veteranregel och det r mer en liga fr ldre avdankade spelare n fr unga lovande. terigen, folk kan ju tycka annolunda men jag r ganska sker p att de allra flesta hller med om att "The Coast" r bttre n "The C".
Du nmner lnetak i MAHL, nr jag sa 200 i veckan syftade jag inte p lnetaket. Det finns skert spelare som tjnar mer, precis som det finns spelare i MAHL som kommer att tjna pengar per match och drmed inte ens ha fast ln. Jag har 3 goda vnner som vgrar inse att dom borde lagt ner fr lnge sedan och faktiskt skrev p i MAHL i veckan, det r baserat p deras lner jag sa 200 i veckan, d det verkar vara standard d de alla tre har den dealen trots att de spelar i olika lag.
Citera
2007-09-06, 21:14
Medlem
Apekatts avatar
Citat:
Jag bygger mitt argument p delvis att jag sett ett 30 tal matcher i bde ECHL och CHL, samt att alla ECHL lag r affilierade med NHL klubbar och faktiskt fungerar som ett feeder-program fr AHL och NHL. CHL har ingen veteranregel och det r mer en liga fr ldre avdankade spelare n fr unga lovande. terigen, folk kan ju tycka annolunda men jag r ganska sker p att de allra flesta hller med om att "The Coast" r bttre n "The C".
Du nmner lnetak i MAHL, nr jag sa 200 i veckan syftade jag inte p lnetaket. Det finns skert spelare som tjnar mer, precis som det finns spelare i MAHL som kommer att tjna pengar per match och drmed inte ens ha fast ln. Jag har 3 goda vnner som vgrar inse att dom suger p hockey och faktiskt skrev p i MAHL i veckan, det r baserat p deras lner jag sa 200 i veckan, d det verkar vara standard d de alla tre har den dealen trots att de spelar i olika lag.

Var klantigt uttryckt av mig, siffran r allts utslagen p hela truppen. S visst det finns killar som tjnar okej och andra som tjnar mindre. Wikipedia funkar inte fr mig just nu, men det r ju inte alla ECHL-lag som har avtal med AHL. Sen finns det ju CHL klubbar som ocks har avtal med AHL, eller hur?
Sen skiljer det vl inte sdr jttemycket p vetranreglerna heller vl?

Btw s tycker jag du skall vara glad att dina vnner gr det de vill gra.
Citera
2007-09-06, 21:22
Medlem
KissMattans avatar
Citat:
Var klantigt uttryckt av mig, siffran r allts utslagen p hela truppen. S visst det finns killar som tjnar okej och andra som tjnar mindre. Wikipedia funkar inte fr mig just nu, men det r ju inte alla ECHL-lag som har avtal med AHL. Sen finns det ju CHL klubbar som ocks har avtal med AHL, eller hur? Sen skiljer det vl inte sdr jttemycket p vetranreglerna heller vl?

Btw s tycker jag du skall vara glad att dina vnner gra det de vill gra.

Klantigt av mig med, menade givetvis inte att racka ner p folk som gr det dom tycker r roligt.
Veteranreglerna skiljer sig en hel del mellan CHL och ECHL, kolla in ligornas hemsidor och ls reglerna dr s ser du. Som du sjer, de flesta CHL lag har band med ngn NHL klubb men OFTAST fungerar det s att om man r bigstar i CHL flyttar man upp till ECHL, sen AHL och efter det i bsta fall NHL. De ser ytterst sllan en kille g frn CHL eller UHL (edit: UHL finns inte lngre, av gammal vana skrev jag det istllet fr The New IHL som den heter nu) direkt till AHL, ven om undantag givetvis finns.
terigen, vi tycker olika. Jag tycker att ECHL r bttre n CHL, du tycker indet det. Det r bra att folk tycker annolunda.
Citera
2007-09-06, 21:35
Medlem
Apekatts avatar
Citat:
Klantigt av mig med, menade givetvis inte att racka ner p folk som gr det dom tycker r roligt.
Veteranreglerna skiljer sig en hel del mellan CHL och ECHL, kolla in ligornas hemsidor och ls reglerna dr s ser du. Som du sjer, de flesta CHL lag har band med ngn NHL klubb men OFTAST fungerar det s att om man r bigstar i CHL flyttar man upp till ECHL, sen AHL och efter det i bsta fall NHL. De ser ytterst sllan en kille g frn CHL eller UHL (edit: UHL finns inte lngre, av gammal vana skrev jag det istllet fr The New IHL som den heter nu) direkt till AHL, ven om undantag givetvis finns.
terigen, vi tycker olika. Jag tycker att ECHL r bttre n CHL, du tycker indet det. Det r bra att folk tycker annolunda.
Nej jag tycker egentligen ingenting, tyckte bara att det var intressant att f lite info.
Citera
2007-09-07, 09:20
Medlem
kebabmedpommess avatar
Lite OT:

Jag har hrt ngra gnger att ECHL ligger p ungefr samma niv som Allsvenskan. Det r frsts svrt att jmfra pga att spelets natur r ganska olika. Men ni som sett en massa matcher, vad tror ni? Och de vriga "minor"-ligorna d?
Citera
2007-09-07, 10:03
Medlem
Apekatts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kebabmedpommes
Lite OT:

Jag har hrt ngra gnger att ECHL ligger p ungefr samma niv som Allsvenskan. Det r frsts svrt att jmfra pga att spelets natur r ganska olika. Men ni som sett en massa matcher, vad tror ni? Och de vriga "minor"-ligorna d?
Spelmssigt kan iaf inte jag avgra, det skiljer helt enkelt fr mycket i spelstil.
Men nu fr jag vl Hindenburg(?) p mig igen, men meritmssigt r allsvenskan en hgre niv. Det r ju bara att se vilken typ av spelare som lirar i AS(Kolla hela Mif/leksand+ en hel del drs med spelare i de andra lagen) och de bsta Echl-killar hamnar ju vanligtvis ungefr p nivn Serie A/Frankrike/Danmark nr de ger upp NHL drmmen. Lnemssigt r allsvenskan ocks en niv hgre, ven om man tar bort de tv hglnelagen. Tnk p att As-lnerna man hr r netto, de i usa r vanligtvis bruttolner. Sen s kommer vl flera killar ifrn Echl lira i AS i r, lgger man ihop deras framtida facit kanske man fr en bra vrdemtare.

Har en kompis som har As och Div1 merit, och han testade att lira i chl frra ret. Han sa att lagen var i niv med de bttre Div1-lagen typ, ven om ngra lag var bttre andra totalt vrdelsa.
Nu r det hr bara vad jag har hrt, s snlla halshugg mig inte fr det.
Citera
2007-09-07, 11:08
Medlem
Kul med en minor league trd!
Kommer sjlv att flja IHL och AHL s mycket jag kan under den kommande ssongen (via B2). Planerar ven att ka ver och kika p LNAH i januari, ska bli riktigt kul, ven om dom tyvrr ser ut att tappa en del stora profiler!
Citera
2007-09-07, 11:20
Medlem
Apekatts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nanteq
Kul med en minor league trd!
Kommer sjlv att flja IHL och AHL s mycket jag kan under den kommande ssongen (via B2). Planerar ven att ka ver och kika p LNAH i januari, ska bli riktigt kul, ven om dom tyvrr ser ut att tappa en del stora profiler!

Kollar ocks p de ligorna ibland via B2, tycker faktiskt att det r roligare n NHL. Synd att man inte kan bestlla LNAH-matcher, och att man mste bo i usa fr att kunna se SPHL(?).
Kommer det bli frsta gngen du ser LHAH? Om inte fr du ju grna skriva ngra rader om dina intryck.
Citera
2007-09-07, 12:45
Medlem
Citat:
Kollar ocks p de ligorna ibland via B2, tycker faktiskt att det r roligare n NHL. Synd att man inte kan bestlla LNAH-matcher, och att man mste bo i usa fr att kunna se SPHL(?).
Kommer det bli frsta gngen du ser LHAH? Om inte fr du ju grna skriva ngra rader om dina intryck.
Var dr frra ret och sg tre matcher i Sorel och Sherbrooke. Speciellt frsta matchen i Sorel var en hjdare med fullsatt arena och 3 fighter inom matchens 9 frsta sekunder. Stmningen var i topp och hockeymssigt hll det minst samma klass som UHL tyckte jag, speciellt mlvakterna var bra. Det som skiljde sig mest frn de amerikanska ligorna var det fysiska spelet och d menar jag inte bara fighter. Reglerna verlag r mer slappa och det tillts enormt mycket mer och blir inte stndiga numerra verlgen. Var ven p en NHL-match men jag tyckte det var rena smnpillret i jmfrelse...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in