Citat:
Ursprungligen postat av kebabmedpommes
Lite OT:
Jag har hört några gånger att ECHL ligger på ungefär samma nivå som Allsvenskan. Det är förstås svårt att jämföra pga att spelets natur är ganska olika. Men ni som sett en massa matcher, vad tror ni? Och de övriga "minor"-ligorna då?
Spelmässigt kan iaf inte jag avgöra, det skiljer helt enkelt för mycket i spelstil.
Men nu får jag väl Hindenburg(?) på mig igen, men meritmässigt är allsvenskan en högre nivå. Det är ju bara att se vilken typ av spelare som lirar i AS(Kolla hela Mif/leksand+ en hel del drös med spelare i de andra lagen) och de bästa Echl-killar hamnar ju vanligtvis ungefär på nivån Serie A/Frankrike/Danmark när de ger upp NHL drömmen. Lönemässigt är allsvenskan också en nivå högre, även om man tar bort de två höglönelagen. Tänk på att As-lönerna man hör är netto, de i usa är vanligtvis bruttolöner. Sen så kommer väl flera killar ifrån Echl lira i AS i år, lägger man ihop deras framtida facit kanske man får en bra värdemätare.
Har en kompis som har As och Div1 merit, och han testade att lira i chl förra året. Han sa att lagen var i nivå med de bättre Div1-lagen typ, även om några lag var bättre andra totalt värdelösa.
Nu är det här bara vad jag har hört, så snälla halshugg mig inte för det.