Flashback bygger pepparkakshus!
2007-07-19, 18:42
Medlem
vikkes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av steffeG
Oh fan. Läste på någon tysk (eventuellt österrikisk eller schweizisk ) sida att de döpt om Trenton till Devils och fick bilden av att Trenton skulle ta över som primary affiliate, men det var förmodligen mina tyskakunskaper som brast där. Ber om ursäkt för detta. Vore dock roligt om något NHL-lag valde att ha ett ECHL-lag som primary, om inte annat för att få in vinnarkultur i grabbarna.

Det vore en otroligt dålig idé, med tanke på klasskillnaden mellan ligorna.
Dessutom vet jag inte om NHLs avtal med AHL tillåter det. Det låter jag dock vara osagt, men jag vill minnas att varje NHL-lag måste ha ett AHL-lag, eget eller delat med annat NHL-lag. Oilers hade ju 06-07 spelare i Wilkes-Barre Penguins och Rochester Americans (har för mig att det var Amerks iaf)
Citera
2007-09-04, 22:20
Medlem
KissMattans avatar
ECHL är klart bättre än CHL.
CHL var likvärdig med UHL, som sedan tidigare i somras inte existerar längre utan nu istället heter "The New IHL".
Sen finns förövrigt SPHL där klassen är lägre än CHL/UHL. Nu i höst startar en helt ny riktig bröd-liga, Mid Atlantic Hockey League, där spelarna får 200 dollar i veckan och därmed klassas som proffs av USA Hockey. Vet inte mycket om den ligan då inga matcher spelas än, men det är enligt uppgift samma klass som det va på NEHL ifjol och den ligan var sämre än div 2 hemma i Sverige.
Dessa uppgifter är helt och hållet mina personliga åsikter förutom att ECHL är klart bäst av ligorna under NHL och AHL -- det är näst intill fakta.
Citera
2007-09-06, 20:58
Medlem
Apekatts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KissMattan
ECHL är klart bättre än CHL.
CHL var likvärdig med UHL, som sedan tidigare i somras inte existerar längre utan nu istället heter "The New IHL".
Sen finns förövrigt SPHL där klassen är lägre än CHL/UHL. Nu i höst startar en helt ny riktig bröd-liga, Mid Atlantic Hockey League, där spelarna får 200 dollar i veckan och därmed klassas som proffs av USA Hockey. Vet inte mycket om den ligan då inga matcher spelas än, men det är enligt uppgift samma klass som det va på NEHL ifjol och den ligan var sämre än div 2 hemma i Sverige.
Dessa uppgifter är helt och hållet mina personliga åsikter förutom att ECHL är klart bäst av ligorna under NHL och AHL -- det är näst intill fakta.

Vad bygger du det här på? "ECHL är klart bättre än CHL". Jag har sett en del matcher av båda ligorna(alltså för få för att säga säkert), och jag kan inte se något som gör ECHL klart bättre. Har dessutom läst på forum att CHL och ECHL är på ungefär samma nivå(intotheboards, forumet som hänger ihop med Elite prospects, internationalhcokeynet osv) .
Det som jag ser som skiljer är att CHL är just central, alla lag ägs och styrs av ligan. Sen tar jag det här rätt ur minnet, orkar inte kolla upp det nu. Men lönetaket i MAHL är något runt 330 dollar i veckan/spelare, 20 mindre än SPHL.
Citera
2007-09-06, 21:05
Medlem
KissMattans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Apekatt
Vad bygger du det här på? "ECHL är klart bättre än CHL". Jag har sett en del matcher av båda ligorna(alltså för få för att säga säkert), och jag kan inte se något som gör ECHL klart bättre. Har dessutom läst på forum att CHL och ECHL är på ungefär samma nivå(intotheboards, forumet som hänger ihop med Elite prospects, internationalhcokeynet osv) .
Det som jag ser som skiljer är att CHL är just central, alla lag ägs och styrs av ligan. Sen tar jag det här rätt ur minnet, orkar inte kolla upp det nu. Men lönetaket i MAHL är något runt 330 dollar i veckan/spelare, 20 mindre än SPHL.

Jag bygger mitt argument på delvis att jag sett ett 30 tal matcher i både ECHL och CHL, samt att alla ECHL lag är affilierade med NHL klubbar och faktiskt fungerar som ett feeder-program för AHL och NHL. CHL har ingen veteranregel och det är mer en liga för äldre avdankade spelare än för unga lovande. Återigen, folk kan ju tycka annolunda men jag är ganska säker på att de allra flesta håller med om att "The Coast" är bättre än "The C".
Du nämner lönetak i MAHL, när jag sa 200 i veckan syftade jag inte på lönetaket. Det finns säkert spelare som tjänar mer, precis som det finns spelare i MAHL som kommer att tjäna pengar per match och därmed inte ens ha fast lön. Jag har 3 goda vänner som vägrar inse att dom borde lagt ner för länge sedan och faktiskt skrev på i MAHL i veckan, det är baserat på deras löner jag sa 200 i veckan, då det verkar vara standard då de alla tre har den dealen trots att de spelar i olika lag.
Citera
2007-09-06, 21:14
Medlem
Apekatts avatar
Citat:
Jag bygger mitt argument på delvis att jag sett ett 30 tal matcher i både ECHL och CHL, samt att alla ECHL lag är affilierade med NHL klubbar och faktiskt fungerar som ett feeder-program för AHL och NHL. CHL har ingen veteranregel och det är mer en liga för äldre avdankade spelare än för unga lovande. Återigen, folk kan ju tycka annolunda men jag är ganska säker på att de allra flesta håller med om att "The Coast" är bättre än "The C".
Du nämner lönetak i MAHL, när jag sa 200 i veckan syftade jag inte på lönetaket. Det finns säkert spelare som tjänar mer, precis som det finns spelare i MAHL som kommer att tjäna pengar per match och därmed inte ens ha fast lön. Jag har 3 goda vänner som vägrar inse att dom suger på hockey och faktiskt skrev på i MAHL i veckan, det är baserat på deras löner jag sa 200 i veckan, då det verkar vara standard då de alla tre har den dealen trots att de spelar i olika lag.

Var klantigt uttryckt av mig, siffran är alltså utslagen på hela truppen. Så visst det finns killar som tjänar okej och andra som tjänar mindre. Wikipedia funkar inte för mig just nu, men det är ju inte alla ECHL-lag som har avtal med AHL. Sen finns det ju CHL klubbar som också har avtal med AHL, eller hur?
Sen skiljer det väl inte sådär jättemycket på vetranreglerna heller väl?

Btw så tycker jag du skall vara glad att dina vänner gör det de vill göra.
Citera
2007-09-06, 21:22
Medlem
KissMattans avatar
Citat:
Var klantigt uttryckt av mig, siffran är alltså utslagen på hela truppen. Så visst det finns killar som tjänar okej och andra som tjänar mindre. Wikipedia funkar inte för mig just nu, men det är ju inte alla ECHL-lag som har avtal med AHL. Sen finns det ju CHL klubbar som också har avtal med AHL, eller hur? Sen skiljer det väl inte sådär jättemycket på vetranreglerna heller väl?

Btw så tycker jag du skall vara glad att dina vänner göra det de vill göra.

Klantigt av mig med, menade givetvis inte att racka ner på folk som gör det dom tycker är roligt.
Veteranreglerna skiljer sig en hel del mellan CHL och ECHL, kolla in ligornas hemsidor och läs reglerna där så ser du. Som du säjer, de flesta CHL lag har band med ngn NHL klubb men OFTAST fungerar det så att om man är bigstar i CHL flyttar man upp till ECHL, sen AHL och efter det i bästa fall NHL. De ser ytterst sällan en kille gå från CHL eller UHL (edit: UHL finns inte längre, av gammal vana skrev jag det istället för The New IHL som den heter nu) direkt till AHL, även om undantag givetvis finns.
Återigen, vi tycker olika. Jag tycker att ECHL är bättre än CHL, du tycker indet det. Det är bra att folk tycker annolunda.
Citera
2007-09-06, 21:35
Medlem
Apekatts avatar
Citat:
Klantigt av mig med, menade givetvis inte att racka ner på folk som gör det dom tycker är roligt.
Veteranreglerna skiljer sig en hel del mellan CHL och ECHL, kolla in ligornas hemsidor och läs reglerna där så ser du. Som du säjer, de flesta CHL lag har band med ngn NHL klubb men OFTAST fungerar det så att om man är bigstar i CHL flyttar man upp till ECHL, sen AHL och efter det i bästa fall NHL. De ser ytterst sällan en kille gå från CHL eller UHL (edit: UHL finns inte längre, av gammal vana skrev jag det istället för The New IHL som den heter nu) direkt till AHL, även om undantag givetvis finns.
Återigen, vi tycker olika. Jag tycker att ECHL är bättre än CHL, du tycker indet det. Det är bra att folk tycker annolunda.
Nej jag tycker egentligen ingenting, tyckte bara att det var intressant att få lite info.
Citera
2007-09-07, 09:20
Medlem
kebabmedpommess avatar
Lite OT:

Jag har hört några gånger att ECHL ligger på ungefär samma nivå som Allsvenskan. Det är förstås svårt att jämföra pga att spelets natur är ganska olika. Men ni som sett en massa matcher, vad tror ni? Och de övriga "minor"-ligorna då?
Citera
2007-09-07, 10:03
Medlem
Apekatts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kebabmedpommes
Lite OT:

Jag har hört några gånger att ECHL ligger på ungefär samma nivå som Allsvenskan. Det är förstås svårt att jämföra pga att spelets natur är ganska olika. Men ni som sett en massa matcher, vad tror ni? Och de övriga "minor"-ligorna då?
Spelmässigt kan iaf inte jag avgöra, det skiljer helt enkelt för mycket i spelstil.
Men nu får jag väl Hindenburg(?) på mig igen, men meritmässigt är allsvenskan en högre nivå. Det är ju bara att se vilken typ av spelare som lirar i AS(Kolla hela Mif/leksand+ en hel del drös med spelare i de andra lagen) och de bästa Echl-killar hamnar ju vanligtvis ungefär på nivån Serie A/Frankrike/Danmark när de ger upp NHL drömmen. Lönemässigt är allsvenskan också en nivå högre, även om man tar bort de två höglönelagen. Tänk på att As-lönerna man hör är netto, de i usa är vanligtvis bruttolöner. Sen så kommer väl flera killar ifrån Echl lira i AS i år, lägger man ihop deras framtida facit kanske man får en bra värdemätare.

Har en kompis som har As och Div1 merit, och han testade att lira i chl förra året. Han sa att lagen var i nivå med de bättre Div1-lagen typ, även om några lag var bättre andra totalt värdelösa.
Nu är det här bara vad jag har hört, så snälla halshugg mig inte för det.
Citera
2007-09-07, 11:08
Medlem
Kul med en minor league tråd!
Kommer själv att följa IHL och AHL så mycket jag kan under den kommande säsongen (via B2). Planerar även att åka över och kika på LNAH i januari, ska bli riktigt kul, även om dom tyvärr ser ut att tappa en del stora profiler!
Citera
2007-09-07, 11:20
Medlem
Apekatts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nanteq
Kul med en minor league tråd!
Kommer själv att följa IHL och AHL så mycket jag kan under den kommande säsongen (via B2). Planerar även att åka över och kika på LNAH i januari, ska bli riktigt kul, även om dom tyvärr ser ut att tappa en del stora profiler!

Kollar också på de ligorna ibland via B2, tycker faktiskt att det är roligare än NHL. Synd att man inte kan beställa LNAH-matcher, och att man måste bo i usa för att kunna se SPHL(?).
Kommer det bli första gången du ser LHAH? Om inte får du ju gärna skriva några rader om dina intryck.
Citera
2007-09-07, 12:45
Medlem
Citat:
Kollar också på de ligorna ibland via B2, tycker faktiskt att det är roligare än NHL. Synd att man inte kan beställa LNAH-matcher, och att man måste bo i usa för att kunna se SPHL(?).
Kommer det bli första gången du ser LHAH? Om inte får du ju gärna skriva några rader om dina intryck.
Var där förra året och såg tre matcher i Sorel och Sherbrooke. Speciellt första matchen i Sorel var en höjdare med fullsatt arena och 3 fighter inom matchens 9 första sekunder. Stämningen var i topp och hockeymässigt höll det minst samma klass som UHL tyckte jag, speciellt målvakterna var bra. Det som skiljde sig mest från de amerikanska ligorna var det fysiska spelet och då menar jag inte bara fighter. Reglerna överlag är mer slappa och det tillåts enormt mycket mer och blir inte ständiga numerära överlägen. Var även på en NHL-match men jag tyckte det var rena sömnpillret i jämförelse...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in