2007-07-06, 15:09
Medlem
3.30 och så vaktar du micron sista 20 sekunderna. Slutar den poppa när det är 10 sekunder kvar så tar du ut popcornen. Inte svårare än så.
Citera
2007-07-06, 15:14
Medlem
puckots avatar
Jag brukar jag iallafall ställa micron på gradantal 700W och kör i 3 minuter, sen avvaktar jag några sekunder efter det att micron har plingat till, det brukar göra susen för mig. Lagom poppade och påsen blir nästa helt full. Kör alltid med det.

Det har hänt enstaka gånger att det har misslyckats, men jag vet inte om det kan ha att göra med märket på popcorna, om det kan variera med kvaliten?
Citera
2007-07-06, 15:24
Medlem
PLACEBOiSTiCs avatar
Bara på Flashback micropopcorn blir en vetenskap!
Citera
2007-07-06, 15:26
Medlem
Flytande_argots avatar
Någon som vet om det går att köpa såna där popcorn som man ser i amerikanska filmer? Som i början på Scream. Alltså som ett litet aluminiumpaket med handtag som man hettar upp på spisen..
Citera
2007-07-06, 18:47
Medlem
SilverDoggs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rymdgroda
Det är mycket lättare, ja, men jag är som sagt inte särskilt förtjust i spispopcorn.
Brukade alltid göra det förr, innan vi hade micro. Visst smakar de helt okej, men micropop är en av få microanpassade produkter som i mitt tycke är godare.
Funderar nu på att skaffa en gammal 80-talsmicro. På dem tycks det alltid fungera galant.

du får väl helt enkelt lära dig att göra popcorn godare än micropop =). vad gillar du? smöriga popcorn? bara att poppa och hälla på smör isånafall. jag kan garantera dig att du kommer inte ångra dig när du väl vet hur man gör =).
Citera
2007-07-06, 23:46
Medlem
Rans avatar
Vilka popcorn är det ni köper då? Jag har poppat OLWs popcorn säkert hundra gånger i mitt liv, och jag får minst 70% poppade. Aldrig gått under 60%, det kan jag nästan lova.
Citera
2007-07-06, 23:51
Medlem
WoWbaggers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ran
Vilka popcorn är det ni köper då? Jag har poppat OLWs popcorn säkert hundra gånger i mitt liv, och jag får minst 70% poppade. Aldrig gått under 60%, det kan jag nästan lova.

Det där är ju katastrofala siffror. Jag får 10-20 st opoppade när jag kör spispopcorn.
Citera
2007-07-07, 00:09
Medlem
puckots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ran

Jag tittar sällan på märket faktiskt, jag plockar mest på mig det första jag kommer åt när jag gräver i micropop- hyllan. Men det har faktiskt blivit mest OLW för mig också på senaste, för att dom har en sort som ska vara lite fett snålare än dom andra. Sen om det stämmer eller ej vet jag inte. Har käkat Coop forums ibland också. Jag tycker det funkar bra iallafall med dom, men sen är jag inte så krävande heller.
Citera
2007-07-07, 03:20
Medlem
Rymdgrodas avatar
Nu har jag gjort ett nytt försök.
Mixtrade lite med värmen och vände på påsen, och jag måste säga att det går lite bättre nu faktiskt. Fick åtminstone 70 % poppade och inga brända.
Helt okej jämfört med hur det brukar bli.

Tack för era tips!
Citera
2007-07-07, 10:24
Medlem
apoteks avatar
Själv poppar jag på spisen, tycker det blir mycket bättre och är jättelätt. Men när jag poppar i micron så lägger jag in påsen på full effekt, och väntar tills det är typ 1-2 sekunder mellan poppningarna. Då stänger jag av micron och låter dem ligga och efterpoppa lite. Klart!
Citera
2007-07-08, 12:53
Medlem
Tjippmunks avatar
har köpt en popcornsmaskin från obh nordica ( http://www.obhnordica.se/Default.asp...ductdata1.html ). tror jag gav 300:- för den för några år sen. i med lite olja och korn och sätt igång bara. perfekt 9/10 ggr. och minimalt med fett.
tycker att mikropopcorn är för smorda/feta nu mera. i jämförelse.

men annars kan jag rekomendera american best mikropop. grön paket med viktväktarnas logga på. med smörsmak. riktigt goda. 3min 15sek så blir dom perfekta
Citera
2007-07-08, 13:06
Medlem
En grundregel är att ha en micro med roterande tallrik alt. att vända manuellt på påsen en eller ett par gånger under poppningen!
Måste också hålla stenkoll på poppningsintervallen. Max 2 sek mellan poppningarna annars blir det äckliga brända popcorn.
Brukar bli ca 15 st opoppade och inga brända när ovanstående kriterier uppfyllts. Tror det är omöjligt att få 100% perfekt poppade, eller har någon lyckats??
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in