Flashback bygger pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2007-07-06, 01:33
Medlem
Rymdgrodas avatar
Har poppat micropopcorn i kanske 10 år, men ALDRIG har jag lyckats göra det ordentligt.
Antar att det är mig det är fel på, men hur jag än vrider och vänder på värme/poptid blir det alltid antingen en halvpoppad påse med goda popcorn eller en helpoppad påse med halvbrända popcorn.
Alla jag känner får alltid till micropopen helt perfekt, trots att de inte ens vaktar micron. (Själv står jag vid den hela tiden.)

Vad gör jag för fel? Är det micron som är kass? Den är ganska trång, men ändå rätt modern. (Kanske är det som är felet?)

Ni får ursäkta om jag har missat någon existerande tråd om detta, försökte söka så gott jag kunde.
Citera
2007-07-06, 01:35
Medlem
WoWbaggers avatar
Om du inte lyckats på 10 år, har du aldrig fått för dig att testa att gör popcorn på vanligt sätt?
Citera
2007-07-06, 01:36
Medlem
Det handlar om känsla. När Poppandet börjar avta så är det dags att gå på magkänslan.
Brukar f.ö. följa 2 minutersregeln.
Citera
2007-07-06, 02:08
Medlem
xallos avatar
En bättre fråga borde vara: Hur misslyckas man med micropopcorn? Till och med den hjälmförsedda byfånen vid mitt lantställe fixar det!
Citera
2007-07-06, 02:18
Medlem
Flytande_argots avatar
Allvarligt talat. Det finns "batches" som tammefan inte fungerar.

Tillåt mig att exemplifiera från min egen högst ordinära vardag:

För ungefär två veckor sedan hade jag ett par otäcka incidenter med micro-popcorn som inte ville poppa. Det var ICA:s popcorn och på förpackningen fanns en mailadress till deras kundtjänst. Så jag gjorde som jag ibland gör vid dessa tillfällen, jag mailade:

”Hejsan. Har köpt ICA:s micro pop på ICA Maxi i Sundsvall i sådant där 3-pack vid ett flertal tillfällen men de senaste två gångerna har poppningen knappt fungerat. Mindre än hälften av fröna poppar och det man får är en halfull påse brännskadade popcorn. De är inte för gamla eftersom utgångsdatum är 11/09/2007 utan felet tycks vara i själva produkten.

Minns inte exakt när jag köpte den senaste omgången popcorn men det var max tre veckor sedan. Tänkte att det var en engångsföreteelse när det hände första gången men nu hände det ju även med det andra 3-packet så jag tyckte det var lika bra att maila in och tala om det.

Man blir ju lite smått besviken när man drar igång en film och ska poppa lite popcorn och det visar sig att resultatet inte blir de goda popcorn man vant sig vid utan bara en bränd jävla massa som inte passar till nånting, inte ens Armageddon. ”

---------------------------------------------------------------------------------------------------- --------------
Idag kom posten med ett brev innehållandes 75 kr i värdecheckar samt en ursäkt från ICA:
---------------------------------------------------------------------------------------------------- --------------

”Hej Lasse! Tack för att du hörde av dig till oss. Med anledning av din reklamation av ICA Popcorn micro vill vi verkligen beklaga det som har hänt. Vi har lämnat ärendet till vår produktansvarige som kommer att ta upp det med vår leverantör. Det är viktigt att felaktigheter och synpunkter av olika slag kommer till vår kännedom. För att i någon mån kompensera dig för den bristfälliga kvaliteten bifogar vi ersättning värd 75 kronor att utnyttja hos din ICA-handlare. Vi hoppas att du fortfarande har förtroende för våra produkter.

Med vänlig hälsning, Malin Eklöf, ICA Kundsverice”

Edit och p.s: "Lasse" och "Sundsvall" är fingerade namn.
Citera
2007-07-06, 03:14
Medlem
Rymdgrodas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WoWbagger
Om du inte lyckats på 10 år, har du aldrig fått för dig att testa att gör popcorn på vanligt sätt?
Nej, jag gillar inte spispopcorn. Andelen lyckade popcorn jag får ut är nätt och jämnt gränsfall för att det ska vara värt det.

Citat:
Ursprungligen postat av gurdensson
Det handlar om känsla. När Poppandet börjar avta så är det dags att gå på magkänslan.
Brukar f.ö. följa 2 minutersregeln.
Jo, men som jag sa; Antingen blir det halvfylld påse eller halvbrända popcorn. Verkar inte finnas något mellanting.

Citat:
Ursprungligen postat av xallo
En bättre fråga borde vara: Hur misslyckas man med micropopcorn? Till och med den hjälmförsedda byfånen vid mitt lantställe fixar det!
Jaha, men det gör inte jag. Är inte så hemma på köksapparater.

Citat:
Ursprungligen postat av Flytande_argot
"ett långt brev..."
Bra initiativ att ta sig tid att maila och påpeka, men jag är rädd att problemet i det här fallet ligger hos mig.
Har som sagt envisats i många år, så det skulle kännas lite konstigt att anklaga butiken för att ha sålt dåliga popcorn sedan 90-talet.
Citera
2007-07-06, 06:05
Medlem
Windom_Earls avatar
Ett tips är att mitt i poppningen snabbt som attan öppna mikron och vända på påsen och sedan återupptaga poppningen. Det bör ske på ett par sekunder.

Jag upplever att det blir en jämnare och bättre poppning då, med färre opoppade korn/brända popcorn.
Citera
2007-07-06, 08:50
Medlem
MisterGGs avatar
Jag har också enorma problem med att poppa micropopcorn. jag bränner alltid påsen eller så blir den bara halvfärdig.. och det finns fan inte mycket som får en att tappa aptiten så mycket som lukten av brända popcorn.. usch..

tur att det finns färdigpoppade att köpa
Citera
2007-07-06, 10:47
Medlem
Tiljans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Windom_Earl
Ett tips är att mitt i poppningen snabbt som attan öppna mikron och vända på påsen och sedan återupptaga poppningen. Det bör ske på ett par sekunder.

Jag upplever att det blir en jämnare och bättre poppning då, med färre opoppade korn/brända popcorn.

Jag brukar skaka om påsen snabbt emellanåt. Tiden kör jag på ren känsla. När du hör att poppandet går ner från några stycken i sekunden till en och en, då och då, så är det rätt läge att ta dem. Brukar få ljusa fina popcorn med kanske 20 korn kvar i botten.
Citera
2007-07-06, 11:15
Medlem
WoWbaggers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rymdgroda
Nej, jag gillar inte spispopcorn. Andelen lyckade popcorn jag får ut är nätt och jämnt gränsfall för att det ska vara värt det.

Jag gissar på att du inte kan koka ägg heller....
Citera
2007-07-06, 11:39
Medlem
SilverDoggs avatar
det är tamejfan omöjligt att få bra poppning med micropop. gå genast över till riktiga popcorn istället för den där skiten. mycket enklare, och mindre risk för brända popcorn. själv brukar jag poppa minst 95% av alla popcornen på det sättet, gentemot ~50% dom gånger jag själv har gjort micropop (typ 10 år sen sist) eller dom gånger andra har gjort micropop och jag skrockat högt åt dom.
Citera
2007-07-06, 15:07
Medlem
Rymdgrodas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Windom_Earl
Citat:
Ursprungligen postat av Tiljan
Jag brukar skaka om påsen snabbt emellanåt. Tiden kör jag på ren känsla. När du hör att poppandet går ner från några stycken i sekunden till en och en, då och då, så är det rätt läge att ta dem. Brukar få ljusa fina popcorn med kanske 20 korn kvar i botten.
Tack för tipsen, ska prova!

Citat:
Ursprungligen postat av WoWbagger
Jag gissar på att du inte kan koka ägg heller...
Det kan jag säkert inte, för jag brukar alltid steka mina ägg.
Du kanske tycker att det här en fånig sak att fråga om, men det finns ingen anledning att vara spydig för det.

Citat:
Ursprungligen postat av SilverDogg
det är tamejfan omöjligt att få bra poppning med micropop. gå genast över till riktiga popcorn istället för den där skiten. mycket enklare, och mindre risk för brända popcorn. själv brukar jag poppa minst 95% av alla popcornen på det sättet, gentemot ~50% dom gånger jag själv har gjort micropop (typ 10 år sen sist) eller dom gånger andra har gjort micropop och jag skrockat högt åt dom.
Det är mycket lättare, ja, men jag är som sagt inte särskilt förtjust i spispopcorn.
Brukade alltid göra det förr, innan vi hade micro. Visst smakar de helt okej, men micropop är en av få microanpassade produkter som i mitt tycke är godare.
Funderar nu på att skaffa en gammal 80-talsmicro. På dem tycks det alltid fungera galant.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in