Det verkar som att diksutionen i denna tråd har urartat. Jag tycker det är synd att ska bli så kaxiga och komma med personliga påhopp bara för att dom sitter bakom en datorskärm. Jag borde egentligen sova nu eftersom jag ska upp och jobba imorn, men jag känner mig tvungen att dela med mig av mina åsikter.
WoW va inte det första MMO't som kom ut men det va det första MMO't för många av dagens spelare. När WoW släpptes så va det långt ifrån samma spel som det är idag. BG's och Arena fanns inte. Level 60 instancer krävde 10-15 personer och va oftast jävligt svåra att pug'a. Såg man någon med epic pve/pvp loot så blev man imponerad. 40 personer i en raid gjorde att chansen till loot blev mindre. Det krävde (iaf i vanilla naxx) mer från en större grupp människor. Men det va lätt att lära sig! Vem som helst kunde sätta sig ner framför WoW och lära sig hur spelet fungerade. Det va lätt att sätta sig in i, därför va det även kul för folk som inte spelat MMO's tidigare. Det va det som drog så stor publik.
Mycket har dock förändrats. Instancer kräver bara 5 personer nu, och de är oftast väldigt lätta att pug'a. Heroics som ska vara en svårare variant av instancerna är nästan lika lätta. Så fort man blivit 80 så är det bara att glida igenom dom. Raiderna kräver bara 25 personer nu. Är man mer casual så kan man raida med bara 10 personer (lika många som krävdes för en vanlig instance förr i tiden). Detta har bidragit till att hela PvE delen i WoW har blivit mer casual. Det är lättare att få ihop folk till raids då det inte behövs lika många personer. Det krävs inte heller så mycket förberedelse för raids. Dinga 80, sen är det bara att börja raida. Hela budskapet är att spelet är väldigt lättillgängligt.
Det tog inte många veckor innan mitt guild rensade Naxx i WotLK. Vi va det första guildet på våran server som rensade hela Naxx. Vi började raida så fort vi dingade 80. Då jag inte raidade så mycket på 60 tiden så kan jag inte uttala mig om det, men på 70 tiden så raidade jag allt som gick att raida. På den tiden va det mycket svårare att göra saker. Inte att det krävdes bra gear och förberedelse. Visst, det va en del av kakan, men det krävdes mer av spelarna. Magtheridon kunde du klara i blått gear, såvida inte folk va
dumma i huvudet. Gruul va väl ungefär samma. Folk som inte kunde stå på rätt ställe bidrag till att andra dog. I SSC och TK tog det ganska många veckor för oss att döda alla bossar. Hydross, Vashj, Al'ar och Sunstrider va ganska svåra (enligt mig då). Krävdes många dagar av försök för att sänka dom. Hyjav va lite för lätt, förutom sista bossen som kunde vara en riktig pina. BT hade sina svåra bossar, såsom Gorefiend eller va han hette. Council va också svåra. Illidan krävde en del av spelarna i fas 2.
Jämför man det med hur raiding är idag så är det helt sjukt. WotLK släpptes 13 November. Den 28 November hade vi rensat Naxx. Inte är det vi som har blivit så pass duktiga att vi spöar allt motstånd Blizzard slänger på oss. Det är ju uppenbart att raiding har blivit mer lättillgängligt. Det ska kunna klaras av alla som spelar. Ingen ska gå måste om nånting. Alla ska kunna få epics, och alla ska kunna se all raid content.
Om det här förstör framtida MMO's för evigt kan jag inte svara på, men det är väl ganska säkert att framtida spel måste anpassa sig för att bli lika vida populära som WoW. Om det här är bra eller dåligt vet jag inte, det är säkert både och. WoW är ju inte det mest populära MMO't idag för att det är ett sjukt bra spel, utan snarare för att det är user friendly. Alla kan vara med!
\o/
Fyfan va långt jag skrev.
Nu ska jag sova. Ha det gött!