2009-03-12, 23:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hs187
Utveckla?

Att progress i början av expansionen gick väldigt slött överlag och krävde enormt mycket tid för progress, sedan gick progresskurvan uppåt iom Hyjal/BT och sen tvärnitade den igen vid Sunwell.
Citera
2009-03-13, 00:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dip
Att progress i början av expansionen gick väldigt slött överlag och krävde enormt mycket tid för progress, sedan gick progresskurvan uppåt iom Hyjal/BT och sen tvärnitade den igen vid Sunwell.

För i början alla folk var på levlande och dvs man behöver geara upp innan man kunde börja på karazhan. Det är stor skillnaden mot WoLK där folk kunde clearade naxxramas ett par veckor efter releasen som du säkert håller med mig eller?

Att vissa guilder av alla guildarna kunde cleara sunwell det är för de hade haft halvår att farma bt/hyjal varje vecka innan release av sunwell så de hade gearen så det klarade det så sunwell var ett gearcheck enligt min åsikt. För övrigt jag tycker wow vanilla-naxxramas-perioden är de enda som krävde mycket både av tid och skicklighet.
Citera
2009-03-13, 00:23
Medlem
Sonic2k5s avatar
Jag håller också med lemasive på ett par punkter. Kanske inte alla. Men ett par. Jag tror pågund av wow så har andra skrämts till att bara göra rpg eftersom det är det alla spelar. Jag tror att ett par MMOFPS skulle göra gott, inte så det blir lika stort som wow, men snäppet undre. Säg kanske 5-6 miljoner spelare i världen.

Jag missade tyvärr planetside när det väl begav sig för några år sedan och efter det så verkar det vara ganska dött på just fps fronten. Finns väl kanske ett par online fps spel tex Unreal Tournament. Men inget riktigt MMOfps där man i precis som rpg spelen har ett konto som man har sparade saker på sin karaktär, kläder och vapen typ. Eller har jag missat något spel? En annan viktig sak är också miljöerna, jag tycker om WOW miljöerna på ett sätt, alla fina och mysiga landskap med vattenfall och palmer. På något sätt vill jag springa runt på en stor fet äng med solen i ryggen,djur som springer förbi och en sjö till höger när jag skjuter på fienden.

Har dock hittat ett spel som heter Huxley och verkar vara ganska dåligt tyvärr. Iaf om man får tro kommentarerna på youtube. Finns en beta för koreaner tydligen och en liten film på tuben http://www.youtube.com/watch?v=MHQQIx81rTI
och kommer säkert till EU snart. Är det någon som vet hur man får tag på beten om det nu släpps någon för oss?
Senast redigerad av Sonic2k5 2009-03-13 kl. 00:29.
Citera
2009-03-13, 00:26
Bannlyst
Citat:
Du kunde inte komma på ett mer värdelöst exempel?, ett mer akkurat exempel vore väl Gruul,Magtheridon,Al'ar,Morogrim 1.0 eller more or less hela Sunwell, progresskurvan för guilder där gör att man rätt tydligt ser att ditt påstående är ganska grundlöst.

Jag antar att du har då spelat highend WoW, och varit bland ska vi säga top 10 i världen?
Citera
2009-03-13, 00:47
Medlem
Citat:
För i början alla folk var på levlande och dvs man behöver geara upp innan man kunde börja på karazhan. Det är stor skillnaden mot WoLK där folk kunde clearade naxxramas ett par veckor efter releasen som du säkert håller med mig eller?

Att vissa guilder av alla guildarna kunde cleara sunwell det är för de hade haft halvår att farma bt/hyjal varje vecka innan release av sunwell så de hade gearen så det klarade det så sunwell var ett gearcheck enligt min åsikt. För övrigt jag tycker wow vanilla-naxxramas-perioden är de enda som krävde mycket både av tid och skicklighet.

Ett halvår? , prova 10+ månader, majoriteten av alla guilder som raidar 5 dagar i veckan (vilket är standard) hade BT/MH på farm innan sommaren var slut, så prova igen.
Citera
2009-03-13, 01:47
Medlem
Citat:
Ett halvår? , prova 10+ månader, majoriteten av alla guilder som raidar 5 dagar i veckan (vilket är standard) hade BT/MH på farm innan sommaren var slut, så prova igen.

Nu förstår jag ingenting, du skriver rätt konstigt. Först var du helt för att endgame kräver skills, och nu säger du att raidande var lätt i denna inläggen och dessutom säga att jag ska prova igen?

Jag antar att du lider av lässvårigheter?
Citera
2009-03-13, 01:56
Medlem
Citat:
Nu förstår jag ingenting, du skriver rätt konstigt. Först var du helt för att endgame kräver skills, och nu säger du att raidande var lätt i denna inläggen och dessutom säga att jag ska prova igen?

Jag antar att du lider av lässvårigheter?

Nä, det var mer ett konstaterande av ditt påstående att det skulle röra sig om ett fåtal guilder som var redo för sunwell, och att dom andra skulle fått haltad progress pga att man saknade gear, men då merparten av den aktiva skaran raidingguilds (70-80% easy) farmat BT/Hyjal sedan slutet av sommaren 07 så ser man att du är rätt full av skit med det påståendet.

Fanns inte speciellt många guilder där inte samtliga hade full set alla sina specs vid den tiden Sunwell rullades ut.

Haltandet i progress berodde snarare på att nivån från BT/Hyjal höjdes markant.
Citera
2009-03-13, 01:58
Medlem
Brandfarligs avatar
Att spela WoW kan vara bland det mest tragiska som finns.
Citera
2009-03-13, 02:24
Medlem
Citat:
Nä, det var mer ett konstaterande av ditt påstående att det skulle röra sig om ett fåtal guilder som var redo för sunwell, och att dom andra skulle fått haltad progress pga att man saknade gear, men då merparten av den aktiva skaran raidingguilds (70-80% easy) farmat BT/Hyjal sedan slutet av sommaren 07 så ser man att du är rätt full av skit med det påståendet.

Fanns inte speciellt många guilder där inte samtliga hade full set alla sina specs vid den tiden Sunwell rullades ut.

Haltandet i progress berodde snarare på att nivån från BT/Hyjal höjdes markant.

Vad kul att du kan pumpa ut på olika statistik utan källa sen påstår att jag snackar skit. Ja du behöver nog förbättra din argumentteknik.
Citera
2009-03-13, 03:28
Medlem
Artexs avatar
Det verkar som att diksutionen i denna tråd har urartat. Jag tycker det är synd att ska bli så kaxiga och komma med personliga påhopp bara för att dom sitter bakom en datorskärm. Jag borde egentligen sova nu eftersom jag ska upp och jobba imorn, men jag känner mig tvungen att dela med mig av mina åsikter.

WoW va inte det första MMO't som kom ut men det va det första MMO't för många av dagens spelare. När WoW släpptes så va det långt ifrån samma spel som det är idag. BG's och Arena fanns inte. Level 60 instancer krävde 10-15 personer och va oftast jävligt svåra att pug'a. Såg man någon med epic pve/pvp loot så blev man imponerad. 40 personer i en raid gjorde att chansen till loot blev mindre. Det krävde (iaf i vanilla naxx) mer från en större grupp människor. Men det va lätt att lära sig! Vem som helst kunde sätta sig ner framför WoW och lära sig hur spelet fungerade. Det va lätt att sätta sig in i, därför va det även kul för folk som inte spelat MMO's tidigare. Det va det som drog så stor publik.

Mycket har dock förändrats. Instancer kräver bara 5 personer nu, och de är oftast väldigt lätta att pug'a. Heroics som ska vara en svårare variant av instancerna är nästan lika lätta. Så fort man blivit 80 så är det bara att glida igenom dom. Raiderna kräver bara 25 personer nu. Är man mer casual så kan man raida med bara 10 personer (lika många som krävdes för en vanlig instance förr i tiden). Detta har bidragit till att hela PvE delen i WoW har blivit mer casual. Det är lättare att få ihop folk till raids då det inte behövs lika många personer. Det krävs inte heller så mycket förberedelse för raids. Dinga 80, sen är det bara att börja raida. Hela budskapet är att spelet är väldigt lättillgängligt.

Det tog inte många veckor innan mitt guild rensade Naxx i WotLK. Vi va det första guildet på våran server som rensade hela Naxx. Vi började raida så fort vi dingade 80. Då jag inte raidade så mycket på 60 tiden så kan jag inte uttala mig om det, men på 70 tiden så raidade jag allt som gick att raida. På den tiden va det mycket svårare att göra saker. Inte att det krävdes bra gear och förberedelse. Visst, det va en del av kakan, men det krävdes mer av spelarna. Magtheridon kunde du klara i blått gear, såvida inte folk va dumma i huvudet. Gruul va väl ungefär samma. Folk som inte kunde stå på rätt ställe bidrag till att andra dog. I SSC och TK tog det ganska många veckor för oss att döda alla bossar. Hydross, Vashj, Al'ar och Sunstrider va ganska svåra (enligt mig då). Krävdes många dagar av försök för att sänka dom. Hyjav va lite för lätt, förutom sista bossen som kunde vara en riktig pina. BT hade sina svåra bossar, såsom Gorefiend eller va han hette. Council va också svåra. Illidan krävde en del av spelarna i fas 2.
Jämför man det med hur raiding är idag så är det helt sjukt. WotLK släpptes 13 November. Den 28 November hade vi rensat Naxx. Inte är det vi som har blivit så pass duktiga att vi spöar allt motstånd Blizzard slänger på oss. Det är ju uppenbart att raiding har blivit mer lättillgängligt. Det ska kunna klaras av alla som spelar. Ingen ska gå måste om nånting. Alla ska kunna få epics, och alla ska kunna se all raid content.

Om det här förstör framtida MMO's för evigt kan jag inte svara på, men det är väl ganska säkert att framtida spel måste anpassa sig för att bli lika vida populära som WoW. Om det här är bra eller dåligt vet jag inte, det är säkert både och. WoW är ju inte det mest populära MMO't idag för att det är ett sjukt bra spel, utan snarare för att det är user friendly. Alla kan vara med! \o/

Fyfan va långt jag skrev.
Nu ska jag sova. Ha det gött!
Citera
2009-03-13, 07:41
Medlem
Helseths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Artex
Det verkar som att diksutionen i denna tråd har urartat. Jag tycker det är synd att ska bli så kaxiga och komma med personliga påhopp bara för att dom sitter bakom en datorskärm.

WoW engagerar. Stor underhållning att läsa alla bittra kommentarer från alla ex-WoWare som efter 2 års non-stop raidande en dag vaknade upp och insåg:
- Oh fuck, jag har slösat bort 2 år av mitt liv på ett datorspel!
Naturligtvis är det inte deras eget fel, utan det är hos Blizzard skulden ligger.
Och givetvis har spelet gått från att vara superbt till att suga kuk och endast idioter och carebears ägnar sig åt det nu.

Själv tycker jag att WoW snarare har förbättrat MMO-marknaden, på lång sikt iaf. Visst vi har sett ett par värdelösa WoW-kloner men de har gått förbi relativt obemärkt. Däremot är ju intresset för ''hardcore'' MMOs större nu än någonsin. Se bara på Darkfall, Mortal Online, Eve osv.. det är ju en högre efterfrågan på denna typ av MMOs nu än någonsin tidigare.
Självklart kommer inget MMO inom den närmsta framtiden komma upp i samma siffror som WoW (förutom kanske när Blizzard krystar ut en sequel)
Men det kan nog mer förklaras i att WoW inte är ett typiskt ''spel'' utan mer en social plattform, en plats att hänga med polarna i utan att man bryr sig nämnvärt om spelets kvalitet. WoW är unikt, både på gott och ont.
Citera
2009-03-13, 08:17
Medlem
Jochen-s avatar
Det var ett riktigt bra spel, pretbc, och aningen roligt i TBC, men efter det blir det bara enklare och enklare för att få en generell positiv inställning till spelet för så många som möjligt.

Jag tycker att WoW har gjort som någon tidigare nämnde, fått folk att gå ihop, engagera sig och spela tillsammans. Men på en nivå nu som gör att de inte kan släppa det och inse att det inte är bra längre. Det är dags att gå vidare.

Man blir jävligt insyltad i det, och det är i princip både ditt eget, och blizzards fel hehe. Men vågar man testa lite andra MMO spel _UTAN_ att ha wow på hjärnan, så ska du se att det är roligare.

Wow är dock ett riktigt underhållande PvE spel, men pvpn är ett skämt, ville vidga mina vyer, så jag gick till WAR, där PvEn är lite av ett skämt, medan PVPn kan vara wünderbar!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in