• 2
  • 3
2007-07-05, 23:41
Medlem
billybombs avatar
Känns som att majoriteten utav alla maträtter e utplockade från food court i kista centrum...det är liksom inte speciellt längre. Alla (ok inte alla alla men iaf många) vet t.ex. vad libanesisk meze e för ngt, kan ngn slags indisk/pakistansk maträtt, käkar sushi, kebab osv.

Därför går det helt enkelt att bara nämna ett land för att få reda på vad landets matkultur (i detta fall muslimska land) har bidragit med. Persisk mat - ja saffran används rätt mucho. Pakistansk mat e kryddstarka (ja e ifs uppväxt me sånt så starkt är inte ord som existerar för mig), Indonesien som har världens största andel muslimer har ja 0 aning om matkulturen...

Man kan hålla på hur länge som helst...men själv så tror ja inte att själva maten har gett ngn slags inspiration på ngt sätt, den har bara letat sig till restauranger här i SWE så att svenskarna tycker att det är intressant och provar på maten...

...men kebabgrytan man fick i skolan va ju inte så dålig heller ifs...
Citera
2007-07-06, 09:43
Medlem
Roger Pontares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av davidoff
Pontares kommentar e kul. Judar ater inte kaviar eller har jag fel?

Jag tror inte heller det. Där missar dom nåt.
Citera
2007-07-06, 09:58
Medlem
Der ewiges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av davidoff
Pontares kommentar e kul. Judar ater inte kaviar eller har jag fel?

Kaviar från en fisk som är koscher får man äta - t.ex. är Kalles Kaviar koscher ( http://www.ehcong.com/Ikea_Kosher.htm).

Till topic: om det ska vara specifikt muslimskt kan man nog bara tänka sig delikatesser som kräver halal-slaktat kött samt de kulinariska traditioner som utvecklats till religiösa högtider, t.ex. excesserna i Eid ul-Fitr.
Citera
2007-07-06, 11:35
Medlem
OliTs avatar
Jag låser den här tråden tills vidare, jag har inte riktigt tid att åtgärda den just nu. Den kanske öppnas igen senare.

/Moderator
Citera
2007-07-06, 12:02
Medlem
OliTs avatar
Har nu rensat tråden, jag avråder starkt från att gå OT i fortsättningen (t.ex. genom att kommentera självmordsbombare, könsorgan eller andra spännande områden), då detta obönhörligen kommer att leda till en tillsägelse.

/Moderator
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in