2007-07-05, 19:48
Medlem
polyesterpams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Krappfiskarn

De flesta maträtter som finns i mellanöstern fanns innan islam. Vad muslimerna dock gjorde var att mixa mycket av de orientaliska köken. Ta t.ex. ris från Iran, sedd i mellanöstern som en av de bästa rissorterna, blanda det med lamm från Nordafrika och mums!

När hände detta menar du?
Citera
2007-07-05, 19:51
Medlem
Krappfiskarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av polyesterpam
När hände detta menar du?

När hände vad?
Citera
2007-07-05, 19:55
Medlem
kniebolos avatar
Tja...libanesiskt käk är ju en riktig höjdare.
(och deras kvinnor är vackra som f-n )
Citera
2007-07-05, 21:16
Medlem
davidoffs avatar
Manga extremt orimliga och som vanligt extremt onyanserade OT inlagg. Fragan ar val ytterst rellevant. Judar tex har ett enormt regelverk kring vad det ater och det ar latt att identifiera. Ak till USA ga in pa en East Side Deli sa fattar ni vad jag menar. Nu ska denna trad inte handla om det utan om muslimsk matlagningskonst eller avsaknaden av den.

Muslimer som xallo sa riktigt papekar ar inget jag har nagot emot, tvartom sa har jag extremt manga vanner som ar muslimer. Darmed inte saggt att jag vet vad deras bidrag ar nar det galler mat.

Nagon ( Krappfiskarn tror jag) hade ett intressant inlagg om att de mixat mycket av det som andra kulturer haft som bas i sin matlagning. Det lat som en intressant teori. Jag ar saker pa att det italienska koket hamtat viss inspiration fran de lander romarna besokte under sina mer eller mindre blodiga resor.

Att daremot direkt kunna peka ut nagot muslimskt bidrag till den globala matkulturen verkar svart.

Personligen skulle jag saga att olika bon baserade ratter samt kryddblandningar ar muslimskt.
Citera
2007-07-05, 21:21
Medlem
Seamus Costellos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av davidoff
Manga extremt orimliga och som vanligt extremt onyanserade OT inlagg. Fragan ar val ytterst rellevant. Judar tex har ett enormt regelverk kring vad det ater och det ar latt att identifiera. Ak till USA ga in pa en East Side Deli sa fattar ni vad jag menar. Nu ska denna trad inte handla om det utan om muslimsk matlagningskonst eller avsaknaden av den.

Muslimer som xallo sa riktigt papekar ar inget jag har nagot emot, tvartom sa har jag extremt manga vanner som ar muslimer. Darmed inte saggt att vet vad deras bdrag ar nar det galler mat.

Nagon hade ett intressant inlagg om att dom mixat mycket av det som abdra kulturer haft som bas i sin matlagning. Det lat som en intressant teori. Jag ar saker pa att tex det italienska koket hamtat viss inspiration fran de lander dom besokte under mer eller mindre blodiga resor.

Att daremot dirkt kunna peka ut nagot direkt muslimskt bidrag till den globala matkulturen verkar svart.

Personligen skullejag saga att olika bon baserade ratter samt kryddblandningar ar muslimskt.
Utan de religiösa reglerna hade kanske inte den goda hoummosen funnits till grillad mat... vidhåller dock att det är med som skiljer muslimer åt över världen än som förenar.
Citera
2007-07-05, 21:23
Medlem
polyesterpams avatar
Citat:
Manga extremt orimliga och som vanligt extremt onyanserade OT inlagg. Fragan ar val ytterst rellevant.

Vad förväntar du dig när du själv startar en tråd på ett ganska onyanserat sätt?

Citat:
Jag satt och funderade pa vad muslimerna har bidragit med i mat vag [sic]. Kans inte som det ar mycket.

Menar du vilken mat som har sitt ursprung i muslimska länder? I så fall är det rätt orimligt att säga "inte så mycket".
Citera
2007-07-05, 21:26
Medlem
davidoffs avatar
Om nagot ar oklart om vad denna trad handlar om sa foreslar jag att man laser forsta inlagget till dess man fattar eller avstar fran att posta. Lets talk food not politicts.
Citera
2007-07-05, 21:30
Medlem
Roger Pontares avatar
Iransk kaviar bör väl nämnas, en av världens kändaste och dyraste delikatesser. Iransk mat i det stora hela är helt fantastisk, gryta gjord på kyckling och granat äpple, shishkebab på lamm, alla möjliga tillredningar med aubergin osv.
Citera
2007-07-05, 23:17
Medlem
stfu!s avatar
Saffran, kebab, falafel, hummus. Rätta mig om jag har fel.

Om du nu menar mat från mellanöstern.
Citera
2007-07-05, 23:22
Medlem
davidoffs avatar
Pontares kommentar e kul. Judar ater inte kaviar eller har jag fel?
Citera
2007-07-05, 23:26
Medlem
xallos avatar
Mellanösterns främsta bidrag till gastronomin torde ju vara vinet, för 3500 år sedan gjorde man vin i det som nu är Iran! mmmm, det tackar vi för!

Andra hederliga saker som kommer från regionen är exempelvis:

Kibbeh, Baba ghanoush, falafel, kebab, hummus och Shawarma
kaftas, tabule, favabönor, filodeg, hibiscus, cardamon, mint, saffran.

Maten i Iran är inte ens lik vare sig den Turkiska eller Libanesiska när det kommer till smak!
Detsamma gäller i Kuwait, Jordanien och UAE, prägeln är Libanesisk men med en egen smak och lite olika ingridienser.

Man kan dela upp mellanösternmaten i fyra olika stilar:

Arabisk, Iranisk/persisk, nordafrikansk och Turkisk.
Den Iranska är mest komplex och minst känd.
Arabisk kokkonst är väldigt välutvecklad i Syrien och Libanon, Libanon och Turkiet är förövrigt de enda två länder som har utvecklat en riktig restaurangtradition.
Libanon har med sina utvandrade kockar tagit det grillade köttet och mezzen med sig till resten av världen och på så sätt satt arabisk mat på kartan.
Marockansk mat är stabbigare och fylligare än övrig mellanösternmat.

OffT
Senast jag var i Oman så höll en av världens bästa Libanesiska kockar gästabud på Grand Hyatt och jag tror nog aldrig jag ätit så mycket i hela mitt liv, flickvännen fick köra ut mig på skottkärra med vattenpipan i knät, det var himmelskt! Det tog två dagar att återhämta sig!
Citera
2007-07-05, 23:35
Medlem
Flytande_argots avatar
Citat:
Pontares kommentar e kul. Judar ater inte kaviar eller har jag fel?

Är det inte bara skaldjur som är off-limit?

Wikipedia säger:

"Culturally, sturgeon-derived caviar is generally not eaten by Jews who keep kosher, because sturgeon lacks scales and thus is not considered kosher; however, this does not apply to every roe-yielding fish species."
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in