2007-07-08, 15:51
Medlem
fredrocks avatar
alltså jag har full förståelse för att man vill hälsa på släktingar och så. minns en intervju med laleh, från iran, som fick frågan av dabrowski om hon nånsin åker till iran och hon svarade typ "mja, kanske" och såg mystisk ut. det är uppenbarligen känsligt, men en liten risk man tar

däremot kommer jag ihåg när libanon blev invaderat av israel förra sommaren och en massa svensk-libaneser gnällde på att ud inte gjorde nåt för att få hem dem. även om jag tycker att regeringen ska göra sitt bästa för att få hem svenska medborgare, så tycker jag inte att man bara kan åka hursomhelst utan att tänka på möjliga konsekvenser.
Citera
2007-07-10, 01:46
Medlem
Bombardirs avatar
Det går som sagt knappast att dra alla över en kam. Men visst förekommer det att folk kommer hit och säger att de är förföljda i sina hemländer, får uppehållstillstånd och åker därefter åker de tillbaka till sina hemländer efter knappt ett år. I hur stor utsträckning det här sker är förstås omöjligt.

Danmark har ju gjort slag i saken som en del i sin restriktiva invandringspolitik. Om någon asylsökande kommer till Danmark beviljas asyl för att sen åka tillbaka till sitt hemland kommer h*n inte in i Danmark igen.
Citera
2007-07-10, 16:46
Medlem
johnny_viciouss avatar
Birabacken får en tillsägelse för ot.

//Mod
Citera
2007-07-10, 18:57
Medlem
Gefundenes Fs avatar
Hemresa = hävt uppehållstillstånd

All hemresor inom 10 år eller om inte en verklig stor omvandlig har skett i hemlandet ska innebära att uppehållstillståndet dras in. Medborgarskap kan bara beviljas temporärt till dem som inte är födda i Sverige, så att det är möjligt att dra in det.
Citera
2007-07-10, 20:57
Medlem
humperdicks avatar
Med risk att inte vara konstruktiv så svarar jag som många andra, duger det att semestra där så ska man stanna där.
Citera
2007-07-10, 21:21
Bannlyst
Situationen i hemlandet liknar inte den man lämnade kanske? Icke-flyktingar såsom anhöriga åker hem? Arbetskraftsinvandring?
Citera
2007-07-10, 21:40
Medlem
Mr.Puddys avatar
Flyr man om man är arbetskraftsinvandrare?
Citera
2007-07-10, 21:44
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Puddy
Flyr man om man är arbetskraftsinvandrare?

Blev fel där Man flyr iofs fattigdom på sätt och viss ibland?
Citera
2007-07-10, 22:28
Medlem
Jag blir bara så ledsen när jag ser att de dåliga invandrarna förstör för oss andra som är snälla m.m. Vissa av oss har verklingen problemer i våra egna hemländer som inte låter oss åka tillbaka. Jag blir bara arg när jag ser några invandrare gör något dumt, och vi resten hatas för det också även om vi försöker och är snälla, hjälpsamma m.m.
Citera
2007-07-12, 23:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Centauri
"Varför semestrar invandrare i länder de flytt ifrån? "

Vi säger att det gått 20 år, regimen är ersatt, och man riskerar inte dödsstraff längre. Självklart folk åker tillbaka för att träffa sina släktningar, skulle inte du gjort det eller?

Men under dessa 20 år har man etablerat sig i Sverige och trivs här. Ingen anledning att flytta tillbaka.

Precis den teorin jag tror på. Har en kompis som är från Afghanistan. Han har varit tillbaka i hemlandet några gånger för att hälsa på släktingar. Han skulle dock inte kunna tänka sig att flyta tillbaka eftersom han är etablerad i Sverige. Han har jobb här, hans flickvän är svensk och hans familj bor här. Han är mer svensk än afghan numera.
Citera
2007-07-13, 01:16
Medlem
Dr.Gurkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av President
Jag förstår att ni tycker att det är "jobbigt" med all invandrare i ert "land" och att ni mår lite bättre av att gnälla här och få ut all hat va, men faktum är att ni inte har något val och måste således anpassa er till dagens multikulti samhälle och bli kompisar med sånna som mig annars kommer ni att känna er utanför. Iofs borde vissa av er hålla sig utanför anyways.

Jag ser absolut inga tecken på att svenskar och vissa grupper av invandrare kommer kunna leva tillsammans. Snarare tvärt om.
Citera
2007-08-06, 12:57
Medlem
Ska bli intressant och se vad det blir för straff för de iranier som bor i Sverige som dansade och drack alkohol i Iran på sin semester.

http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=147&a=677370

Återigen vill jag ställa frågan vad dessa personer från början egetligen flytt ifrån. De kan ju tydligen spendera hela sin semester i landet utan att riskera några tråkigheter, verkar ju inte vara förföljda och riskera tortyr direkt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in