• 1
  • 2
2007-07-05, 00:38
Medlem
Jim Divines avatar
Attans svårt att formulera en rubrik som kortfattat beskriver vad jag menar...
men vad jag syftar på är att jag själv, så länge jag kan minnas, alltid mentalt "befunnit" mig på varierande platser utomhus i min näromgivning när jag surfar, skriver texter eller på annat sätt använder datorer. Alltså, att man i bakhuvudet tänker sig att man på något sätt befinner sig vid någon vacker plats, gatukorsning i hemstaden, eller i trädgården hos någon bekant ... och inte vid själva datorhörnan...

Nej, jag är inte hög eller något sådant...

Nån som förstår vad jag menar? Upplever det inte som något problem men tycker att det är lite konstigt igentligen att man tänker sig attt man befinner sig någonstans när man surfar eller pysslar på med datorn... kan dessutom "befinna" mig på någon inte särskilt anmärkningsvärd plats i flera veckor, tex i min hemstads vackra park. Om jag besöker någon annan plats som gör intryck så kan jag istället byta till den.

Detta låter och är antagligen helt skruvat men är intresserad av om någon annan upplever samma sak?

Allt gött...

PS. Vet inte om tråden gör sig bäst här, tvekade om psykologiforumet... men nån snäll, snygg och intelligent moderator kan väl flytta isåfall.DS
Citera
2007-07-05, 01:30
Medlem
Belenuss avatar
Intressant topic, må jag säga. Och det på ett positivt sätt, givetvis.
Personligen föreställer jag mig inte andra fysiska platser oftare framför datorn än någon annanstans. Eller, tja, mer än när jag exempelvis spelar fotboll, till exempel, då fotboll är av de mindre förströdda aktiviteterna.

Jag brukar nog främst visualisera bitar av diverse TV-spel jag erfor under min barndom,som ingjuter starka nostalgikänslor i mig.

Någorlunda off-topic, men jag har min dator belägen precis vid fönstret, och jag älskar när det börjar regna utanför när jag sitter där.
Jag vet inte varför, men regn gör mig lycklig. Det är sagolikt på ett sätt som idyllisk sommarvärme/-sol aldrig kan vara. :-D
Citera
2007-07-05, 01:30
Medlem
steffeGs avatar
Förstår vad du menar, Jimmy. Att man under sin tid vid datorn drömmer sig bort och visualiserar en bild av en skön plats eller någon fantasimiljö är väldigt vanligt. Jag tror också det hjälper dig att prestera extra bra framför datorn, till exempel om du har en viktig rapport som bara måste in före deadline. Jag tycker det är fantastiskt att någon äntligen tagit upp denna fråga, jag trodde jag var ensam.

Personligen brukar jag tänka mig att jag sitter utanför Samariterhemmets sjukhus i Uppsala.
Citera
2007-07-05, 01:32
Medlem
Belenuss avatar
Personligen brukar jag tänka mig att jag sitter utanför Samariterhemmets sjukhus i Uppsala.

Sjukhus?!
Personligen upplever jag sjukhus som de mest ångestbringande platserna i världen.
Citera
2007-07-05, 02:07
Medlem
Jim Divines avatar
Intressant med era svar... håller med om regnet, vid regn känns allt man gör inomhus på något sätt extra... hemtrevligt? förutsatt att det inte är något otrevligt man gör såklart

Funderar vidare på varför jag fantiserar mig bort till någon plats när jag sitter vid datorn... kanske för att det helt enkelt blir tråkigt annars? Istället för att sitta med en vit vägg framför mig så har jag vacker natur och rörelse omkring mig... som stimulerar kreativiteten!
Citera
2007-07-05, 02:10
Medlem
Känner igen det du beskriver. Jag brukar oftast få upp bilder av platser i min hemort. Beroende på vad jag gör, vad jag har gjort tidigare på dagen, och vad min sinnesstämning är så dyker olika bilder upp. Vissa bilder ger trevliga associationer, andra mindre.

Det här är f.ö. första gången jag ser någon beskriva det här "fenomenet". Även jag håller med om regnet, bara det inte håller i sig för länge.
Citera
2007-07-05, 02:45
Medlem
pjalles avatar
Befinner mig i spelet
Citera
2007-07-12, 02:21
Medlem
Jim Divines avatar
Spinner vidare lite på den här tråden...
Kom nyss på att jag i princip kan komma ihåg precis den sida jag surfade på för typ 5 år sedan och vad den innehöll, bara genom att tänka på var jag "befann mig menatalt" vid tillfället. Aningens mysko är det som sagt...

Vet nån förresten om det här "fenomenet" har nån "internationell" beteckning?
Citera
2007-07-12, 03:03
Medlem
steffeGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Belenus
Sjukhus?!
Personligen upplever jag sjukhus som de mest ångestbringande platserna i världen.

Jag vet inte riktigt vad jag ska svara dig. På något underligt vis känns det som om Samariterhemmets sjukhus i Uppsala ingjuter de känslor som stimulerar min kreativitet och gör därmed att jag kan jobba/spela tetris bättre.
Citera
2007-07-12, 12:50
Medlem
pirates avatar
Tycker oxå att detta är lite intressant, men det beror oxå på vad man gör vid de olika tillfällen man sitter framför en dator. Sitter jag och läser något så försöker jag koncentrera mig på vad jag läser, programmerar jag så försöker jag sätta mig in i kode.
Men jag förstår vad du menar, ibland när man kollar på bilder eller ser nåt som man tycker som förställer man sig att man oxå är där eller minns händelserna.
Citera
2007-08-19, 23:23
Medlem
Jim Divines avatar
bumpar lite...
Citera
2007-08-19, 23:57
Medlem
Slashasens avatar
När man sitter o spelar ett spel så blir det ju så att man liksom lever sig in i spelet och fantiserar att man är där, ibland är det iallafall så sen om man är ofokuserad så kanske man drömmer sig bort till playboy mansion men jag skulle nog inte kunna koncentrera mig ordentligt om jag hela tiden "levde mig bort" till nått annat än det jag höll på med. sitter man och läser om asien t.ex. jaa då blir det ju till att man fantiserar lite om det
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in