• 1
  • 2
2007-07-04, 13:13
Medlem
stfu!s avatar
Hej.

Jag åt valkött från Norge för ett tag sen, min far påstod att norrmännen fick fånga ett antal valar varje år för att de inte skulle äta all fisk. Stämmer det? Jag trodde det var helt förbjudet att fånga val förutom för japanerna och islänningarna.
Citera
2007-07-04, 13:37
Medlem
snapcases avatar
Norge ignorerar intenationella valfångst kommisionens beslut om stopp på valjakt och fiskar fortfarande val kommersiellt. Island fångar ett mindre antal i forskningssyfte. Japan har valt att ställa sig bakom beslutet men använder kryphål för att fånga nästan lika mycket val som norge.
Citera
2007-07-04, 13:50
Medlem
stfu!s avatar
Ok, tack för svaret.
Onödigt att äta val när det ändå smakar som nöt, tycker jag.
Citera
2009-11-01, 22:28
Medlem
[complex]s avatar
Jävligt stört. Människan är verkligen det värsta rovdjuret.
Helt stört att man käkar val fan.

Visste inte en som att folk åt valar först än ja såg South.Park.S13E11.Whale.Whores.HDTV.XviD-FQM avsnittet igår.

Och det är väl baserat på klipp från youtube.
Och att människor åt delfiner trodde jag fan inte. Men sen finns det dom som äter hundar, så det chockar inte. Men sjuk värld hursomhelst.

Skulle själv aldrig nånsin äta nått av dom och funderar fan på att bli vegetarian.
Visst, fisk/kött kan man äta. Men fan inte valar och delfiner m.m.
Citera
2009-11-01, 23:19
Medlem
JerryCottons avatar
Valkött var ganska vanligt i matbutikerna i Sverige på 70-talet.
Citera
2009-11-01, 23:24
Bannlyst
Bara det är bra miljöval är det okej att äta!
Citera
2009-11-02, 00:10
Medlem
rayraviolis avatar
Ingen som har provat och vill beskriva smaken? Jag är nyfiken och skulle gärna prova om jag hade chansen.
Citera
2009-11-02, 00:18
Medlem
haiguises avatar
Citat:
Ursprungligen postat av [complex]
Jävligt stört. Människan är verkligen det värsta rovdjuret.
Helt stört att man käkar val fan.

Visste inte en som att folk åt valar först än ja såg South.Park.S13E11.Whale.Whores.HDTV.XviD-FQM avsnittet igår.

Och det är väl baserat på klipp från youtube.
Och att människor åt delfiner trodde jag fan inte. Men sen finns det dom som äter hundar, så det chockar inte. Men sjuk värld hursomhelst.

Skulle själv aldrig nånsin äta nått av dom och funderar fan på att bli vegetarian.
Visst, fisk/kött kan man äta. Men fan inte valar och delfiner m.m.

Lust att förklara varför du inte "kan" (Antar att du menar pga av moraliska skäl, om det är för det är äckligt håller jag med dig) äta valar, delfiner och hundar, men kor och fiskar går bra?
Citera
2009-11-02, 00:51
Medlem
wedges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rayravioli
Ingen som har provat och vill beskriva smaken? Jag är nyfiken och skulle gärna prova om jag hade chansen.
Smakar lite som urvattnat nötkött, mört och lite svampigt i konsistensen. Ingen kulinarisk höjdpunkt , men kul att ha provat.
Citera
2009-11-02, 18:17
Medlem
[complex]s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av haiguise
Lust att förklara varför du inte "kan" (Antar att du menar pga av moraliska skäl, om det är för det är äckligt håller jag med dig) äta valar, delfiner och hundar, men kor och fiskar går bra?

Ah. Aborre, småfisk och sånt går bra. Kor är rätt sjukt med igentligen..
Men fan. Kött är gott. Hamburgare osv. Men det borde vara olagligt överallt att äta delfiner, valar, hundar m.m.

Kyckling går bra. Djur som inte är intelligenta kanske. Moraliska skäl såklart.
Om man äter delfiner m.m. är man ond helt enkelt..
Riktigt fina djur. Men man kan förstå varför många är vegetarianer.
Citera
2009-11-02, 19:38
Medlem
[complex]s avatar
Måste bara posta detta klipp på tal om fina djur och intelligenta delfiner.
http://www.youtube.com/watch?v=TMCf7SNUb-Q
Citera
2009-11-02, 19:45
Medlem
[complex]s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rayravioli

Skulle du kunna äta delfin också eller.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in