Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2007-07-04, 01:12
  #1
Medlem
ola muchachoss avatar
Inspelningsformat för digital videokamera? Hårddisk eller dvd? Fördelar och nackdelar för respektive inspelningsformat?
Jag funderar på att köpa en med hårddisk (upp till 4000 kr). Men hur är det med livslängden för hårddisken i såna kameror. Naturligtvis har all elektronik en viss livslängd (ju mer man använder dem förkortar man antagligen deras livslängd) men vad tror/vet om dessa hårddiskar som sitter i såna kameror? Kan man byta ut dem?

Sedan har jag förstått att man bör ha Firewire för att överföra klippen till datorn. Om man inte har det (dock har mitt moderkort "ingång" för det) kan man då använda ett annat sätt för överföringen?

Danke
Citera
2007-07-04, 16:18
  #2
Medlem
Ska försöka svara iaf, nån får gärna fylla på och ev rätta.
Fördel med dvd är smidigheten med just skivorna , du slipper hela tiden ta vägen via datorn om du inte vill spela upp från kameran, dom funkar ju i vanliga dvdspelare.
Med hårddisk får du betydligt större lagringsutrymme, du slipper hålla på och fippla med skivor. Har du bra dator, och gillar hålla på med den så e d nästan sjystare med hårddisk, tycker jag iaf. Rent kvalitetsmässigt tror jag inte det skall skilja nåt mellan det två.
Livslängd och utbyte har jag ingen aning om, spontana tankar är ju att det måste va nåt speciellt med hårddisken när den sitter i en väldigt mobil enhet. Byta ut går säker, om det e lätt eller inte e en annan sak.
Angående firewire så har väl det mindre betydelse i sammanhanget då med dvd kan du sätta i skivan i datorn och med hårddisk tankar man bara över till datorn med usb. Firewire har mer betydelse på dv då överföringen till datorn sker i realtid.
Citera
2007-07-06, 00:01
  #3
Medlem
ola muchachoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fswahn
Ska försöka svara iaf, nån får gärna fylla på och ev rätta.
Fördel med dvd är smidigheten med just skivorna , du slipper hela tiden ta vägen via datorn om du inte vill spela upp från kameran, dom funkar ju i vanliga dvdspelare.
Med hårddisk får du betydligt större lagringsutrymme, du slipper hålla på och fippla med skivor. Har du bra dator, och gillar hålla på med den så e d nästan sjystare med hårddisk, tycker jag iaf. Rent kvalitetsmässigt tror jag inte det skall skilja nåt mellan det två.
Livslängd och utbyte har jag ingen aning om, spontana tankar är ju att det måste va nåt speciellt med hårddisken när den sitter i en väldigt mobil enhet. Byta ut går säker, om det e lätt eller inte e en annan sak.
Angående firewire så har väl det mindre betydelse i sammanhanget då med dvd kan du sätta i skivan i datorn och med hårddisk tankar man bara över till datorn med usb. Firewire har mer betydelse på dv då överföringen till datorn sker i realtid.

Tack.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback