Igår träffade jag min lillebror för första gången på flera månader, då jag flyttat allt längre ifrån allt vad min familj heter. Hade tänkt ta med honom på bio och gå runt på stan lite bara, men grabben är bara tolv år, och fann ingen film som var något att se. Så vi gick och åt, och jag frågade hur det var hemma, hur det gick i skolan, o.s.v. Bäst i klassen i alla ämnen, förutom tyskan, för att, jag citerar "läraren är dum i huvudet och inkompetent, och sen vi fick henne är jag inte intresserad längre". Storebror upp i dagen. Jag sa åt honom att kämpa på, och inte gå i storebrors fotspår.
Sen när vi satt där och funderade så kom jag på att jag kanske ska ta med honom ut och måla litet. Han blev skitglad när jag frågade, antagligen på grund av att han ser upp till mig väldigt mycket, och att få göra något som bara storebror gör, det är ju alltid häftigt. Tänkte att det inte spelade så stor roll vad vi gjorde, utan bara han får göra någon form utav aktivitet med mig. Planerade bara att vara där i max en timme, då det inte skulle gå så mycket längre på grund av mörkret.
Vi åt upp, drog hem till mig för att hämta färg, och sedan efter några bussturer kom vi till ett avsides ställe där vi kunde måla ostört. Det var ganska sent på kvällen, mörkt och dimmigt. Inget ljus, förutom en väg med några gatlyktor i bakgrunden. På vägen dit gick igenom en tunnel, och jag visade honom en ganska basic piece i svart och vitt. Förklarade litet om skuggor, highlight, bokstäver, et c. Han frågade vad det kallades när man gjorde en stor, när man skrev bara bokstäver, och sådant, så jag förklarade, och det fastnade direkt.
När vi kom fram till väggen fick han låna min mössa, då han inte hade någon egen. Hade även plockat med två par handskar åt honom, då det blir kallt att hålla i en burk så här års. Jag berättade för hon han skulle hålla burken, och att han skulle lära sig kontrollera den innan han börjar måla ordentligt. Ritade några mönster som han fick följa, sa åt honom att göra en cirkel inuti en cirkel, o.s.v. Ställde mig och rökte och såg på hur han försökte, gav lite kommentarer. "Försök en gång till så det sitter ordentligt." när det gick dåligt, eller "Du är ju jätteduktig! Försök det här [..]" när det gick bättre. Lillkillen fick kämpa med att hålla de stora burkarna.
När vi står där i tjugo minuter frågade han om vi kunde måla en piece, men jag sade åt honom att lära sig mer först. Tiden gick, och han lärde sig raskt att hantera burken och göra lite av de mest fundamentala sakerna. Han imponerade verkligen på mig, och det märktes på honom att han tyckte det var skitroligt. Jag lade märke till en enorm piece en bit bort, och gick dit för att se närmare. Är borta i kanske fem minuter.
När jag kommer tillbaks står han och tar kort på väggen, och är helt euforisk. Då har han tagit det nick han använder när han lirar dataspel och förkortat det till några bokstäver, sedan målat upp dessa tre, först vita outlines med rosa fatcap, och sedan undre halvan utav bokstäverna blå, och övre halvan röd, båda dessa med standardcapen på. Han hade även gjort lite rinn med den röda färgen, så den gick ner i det blå. Att se honom så jävla glad gjorde mig riktigt rörd, något jag inte känt på otroligt länge.
Jag lät honom stå kvar där i flera timmar, och vi fick till slut åka därifrån på grund av att jag frös. Kylan rörde inte honom det minsta, trots att han var dåligt klädd. Han stod där, och målade och målade, trots att det var bäcksvart. Jämförde vilka färger som funkade, försökte sig på en karaktär, lärde sig taga, o.s.v. Jag stod mest och gav honom kommentarer om hur duktig han var, och det var han verkligen, på riktigt. Skulle gissa på att väggen är 2 x 5 meter, och efteråt hade lillkillen täckt så gott som hela.
Men till slut fick vi som sagt fara hem. Han skickade ett MMS med två bilder till en utav sina bättre vänner, och skrev att han varit med mig ut och målat. Min bror är väldigt mogen för sin ålder, och bekantar sig mest med 14-16-åringar. Vännen är femton, och verkligen inte bakom flötet över huvud taget, utan en person som även jag gärna umgås med faktiskt. Vännen var helt övertygad om att det var jag som gjort det, och svarade "Nice! Din brorsa är skillad eller?", och han var så jävla stolt när han berättade att han gjort allting helt själv.
När jag kom hem fick jag ett meddelande från min mor, som jag utvecklat en någorlunda Ok relation med på sistone, och hon skrev att brorsan — innan han somnat i bilen av utmattning — hade sagt att det var den bästa dagen på väldigt länge, och att det var länge sedan hon sett honom så lycklig. Jag svarade att det var länge sedan jag varit så lycklig.
Nu har han frågat efter ett plank hemma som han kan måla på, han har bett mig skicka honom några graffitifilmer senare, och han har redan beställt nya 48 burkar. I sommar ska jag resa de där trettio milen hem till honom och måla mer. Han ska även åka tåg hit och måla med mig fler gånger bestämde vi, så kan han sova över här och umgås med mig några dagar.
Inte så mycket action i min berättelse, som de flesta andra, men jag tyckte det var helt jävla underbart. Har ni yngre syskon tycker jag verkligen ni kan ta med dem ut någon gång, även om de aldrig visat något intresse för det förut. Småsyskon ser upp till de äldre syskonen, och bara att göra något kan ge dem skänka dem så mycket. Om de finner ett nytt sätt att vara kreativa så är ju det bara bra.
Senast redigerad av Cipher 2009-04-05 kl. 13:30.