Citat:
Ursprungligen postat av Frozenhero
Men vad i helvete??
Bla bla bla...
Jag tycker att du skall berätta vad det gäller annars tolkar jag, och kanske fler med mig, detta som en tramstråd...
Men halledudane då. Lilla ponken anser det röra sig om en tramstråd såvida han inte får veta anledningen till varför man utför oljeanalyser. Vet du, vad du tolkar tråden som är ditt problem, och det skiter jag ganska stenhårt i. Men det är underhållande att du använder dig av "fler med mig"-tekniken, något som inavlade insändarskribenter i lokaltidningar brukar ta till för att få det att verka som att det finns det minsta stöd bakom deras korkade små petitesser till kampanjer.
Dock skall jag tillmötesgå dig, min vän. Även fast du hittills inte på något sätt bidragit till topic. Om oljan är dålig - utöver de vanliga halterna föroreningar som förekommer mot slutet av ett bytesintervall - så finns det ju en anledning till det, och då löser det ingenting att bara byta den. Det borde väl någon som varit bilmek i 20 år förstå? Säg att analysen påvisar exempelvis spår av glykol, något som skulle vara mycket otrevligt i koncentrationer på bara någon procent och i värsta fall kunna innebära totalhaveri. Om inte annat blir motorslitaget cirka 10 gånger högre än vid ren vattenkontamination - något som en analys för övrigt också kan påvisa. Glykolhalt i oljan skulle t ex kunna tyda på defekta kylsystemstätningar eller topplockspackingar, rostskador eller spruckna topplock. I det läget häller du alltså bara i ny olja och kör vidare, istället för att åtgärda problemen (som du aldrig ens blivit varse). Visst, det är ditt prerogativ, men du förstår, det är därför jag anser dig vara en lallande idiot. Och ja, det är mycket möjligt - för att inte säga rentav troligt - att världen till 99% består av lallande idioter, som någon annan med bristande förståelse för vad som är topic inflikade.
Men varför stanna vid glykol och vatten? Jag skulle även vilja veta om det finns onormalt förhöjda sothalter, något som kan tyda på dåligt inställd timing, defekta kolvringar, förbränningsproblem eller annat. Mängden metallpartiklar är också intressant, med avseende på slitage och funktionalitet.
Jag är i ringa utsträckning intresserad av oljeanalys med syfte att förlänga bytesintervaller, och då kör jag ändå med extra bypassfiltrering. Sådant kan vara intressant vid övergång till ny olja, men jag är ingen anhängare av sådana förfaranden - annat än om oljeanalysen som (bi)information visar att det är möjligt, och jag inte för tillfället har tid att byta. Men mina anledningar till oljeanalys och sekundärfilter är inte att kunna snåla in på oljebyten utan att så långt som möjligt minska slitaget på motorn. Detta känns extra angeläget då det som i det här fallet är en motor jag byggt själv till (om uttrycket tillåts) perfektion; något man tycker att en bilmekaniker borde kunna relatera till. Men du verkar vara ett typexempel på varför jag föredrar att i så lång utsträckning som möjligt sköta mina fordon själv och inte lämna dem i händerna på "bilmekar", som i de flesta fall bara är förklädda klåpare med snusläpp som var för lågintelligenta och sinnesslöa för att komma in på något annat än fordonsprogrammet på gymnaiset.
Kort sagt, jag vill analysera min olja för att förvissa mig om att min motor är i så bra skick som möjligt, och för att i god tid kunna upptäcka och åtgärda problem som om man låter dem fortlöpa skulle kunna kosta en hel del tid (och pengar, även om det inte är ett bekymmer i mitt fall). Om du inte visste att det är av den anledningen man utför oljeanalyser och därtill kallar dig bilmekaniker så har du problem. Men nu har du i alla fall blivit varse orsakerna, så lycka till i livet med din nya kunskap.
Jag är nödd att återupprepa min förvåning över att intresset verkar vara så svalt bland svensson-packet och FB-nomenklaturan för en simpel oljeanalys. När jag bodde i USA nyttjade jag mig ofta av dessa tjänster som flera företag erbjuder. Skicka in ett prov, få oljan analyserad och resultatet publicerat på din egen internetsida för ynka $20. Väl värda pengar, iallafall om man inte är Volvo-raggare utan har ett seriöst intresse för sin motors välbefinnande, och därtill stort ekonomiskt kapital investerat i den. Den synliga bristen på alternativ inom detta område i Sverige är en skamfläck för svenska motorister. Jag ber er, bevisa mig gärna ha fel genom att fullgott svara på min inledande fråga.
Citat:
Ursprungligen postat av bullybrugd
Nej, jag har aldrig analyserat min motorolja. Misstänker jag att den är dålig så byter jag. Gissar att en oljeanalys kostar minst lika mycket.
Du har kapitalt missat anledningen till varför ett rent oljebyte inte kan ersätta en oljeanalys. Vänligen läs ovan.
Citat:
Ursprungligen postat av Megaforce
Det finns ingen anledning att kosta på en oljeanalys för ca 300 kr när ny motorolja kostar ungefär lika mycket till en personbil.
Du också.
Citat:
Ursprungligen postat av jonko
Jag tror att Statoil Lubricants gör oljeanalyser, eller har iaf gjort.
Ring växel 084296000 och be att bli kopplad till smörjmedel.
Tack för ett av de få konkreta tipsen i tråden.