2008-11-22, 02:24
Medlem
SpaceCats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jans0n
Hur blir det om man reder en vanlig hederlig svampsås med blod?
Här kommer den utlovade rapporten.

Testade följande:

Fräste skogsriskor, som plockats, avkokats och frysts in i somras, i rapsolja.
Blandade 130 gram nötblod med lika mycket vatten och slog i pannan.

Det resulterade i en tämligen tjock stuvning.

Kryddade med enbart salt och vitpeppar för att få en testa en så ren smak som möjligt.

Gott!
En ganska mild smak, som är svår att beskriva (talar om blodet - inte svampen).
Den som ätit finsk blodkorv/svartkorv - verimakkara/mustamakkara - typ Tapolan kan ha en aning om vad det smakar.

Ni andra får helt enkelt testa

Avslutar med en bild på den färdiga kreationen.
Citera
2008-11-22, 02:29
Medlem
SpaceCats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Traash
Blev lite nyfiken på det där att hälla blod i iskubspåsar och sen använda i matlagning. Kan du ge exempel på recept som man kan ha nytta av blodkuberna?
Nu använder jag aldrig "recept", utan föredrar att improvisera.
För det mesta blir det ätbart - ibland riktigt gott.

För att svara på din fråga, så kan du väl använda blod i alla sammanhang där man har, eller kan ha, kött eller köttbuljong.

Jag skulle inte blanda fisk och blod t.ex.

Eftersom blod innehåller 16-17% protein, så kan man ju ha det som proteinbas i en maträtt - dvs istället för kött e.dyl.

Kryddor som traditionellt passar är mejram, kryddnejlika, kryddpeppar, ingefära...
Citera
2008-11-22, 10:47
Medlem
OlleVieros avatar
Blodpalt är en mycket underskattad maträtt. Det är jäkligt gott med lingonsylt och smör till. Men helst ska blodpalten kokas i riktig buljong som i lappkok.
Eller i vanlig köttsoppa som man gör med klimp.
Citera
2010-04-22, 00:16
Medlem
Lord Kains avatar
Nitroglyzerin har redan ställt frågan, men jag känner att den inte riktigt blev besvarad, så jag ställer frågan igen för säkerhets skull.

Om man köper blod på t.ex Ica, är det då säkert att dricka det rått, eller måste man tillaga det först?
Blir det nån skillnad mellan nötblod och grisblod i den här frågan?
Citera
2010-04-22, 13:18
Medlem
Cantorass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lord Kain
Nitroglyzerin har redan ställt frågan, men jag känner att den inte riktigt blev besvarad, så jag ställer frågan igen för säkerhets skull.

Om man köper blod på t.ex Ica, är det då säkert att dricka det rått, eller måste man tillaga det först?
Blir det nån skillnad mellan nötblod och grisblod i den här frågan?

Jag har svårt att tänka mig att det skulle finnas parasiter i blodet - då skulle nog djuret må väldigt illa och inte klara veterinärbesiktningen.

Jag håller dock med PhatPhil, blod som inte har koagulerat är rätt så motbjudande att äta/dricka. När man gör blodkorv måste man smaka på smeten innan man stoppar dem, för att justera kryddning etc och det är ingen höjdare.
Citera
2010-08-15, 20:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cantoras
Jag har svårt att tänka mig att det skulle finnas parasiter i blodet - då skulle nog djuret må väldigt illa och inte klara veterinärbesiktningen.

Jag håller dock med PhatPhil, blod som inte har koagulerat är rätt så motbjudande att äta/dricka. När man gör blodkorv måste man smaka på smeten innan man stoppar dem, för att justera kryddning etc och det är ingen höjdare.

Hyfsad bump, men jag köpte precis nyss nötblod på Coop. Gjorde pannkakor på grahamsmjöl, lite salt samt enbart nötblod. Serverade med äpplemos. Det blev riktigt gott.

Drack dessutom en dl av blodet till. Fullt drickbart, även om det inte smakade så hemskt mycket.
Citera
2010-08-28, 02:15
Medlem
Drack du blodet? En hel dl? Varför?
Citera
2010-08-28, 09:35
Medlem
TarmTomtes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Patarei
Hyfsad bump, men jag köpte precis nyss nötblod på Coop. Gjorde pannkakor på grahamsmjöl, lite salt samt enbart nötblod. Serverade med äpplemos. Det blev riktigt gott.

Drack dessutom en dl av blodet till. Fullt drickbart, även om det inte smakade så hemskt mycket.

Det är fanimej hårdrock!!..
Citera
2010-09-07, 17:38
Medlem
Några beprövade recept:

Blodpudding
Ingredienser:
½ l blod (nöt eller svin)
4 dl mjölk
1 rödlök (finhackad och fräst i smör)
2-3 msk sirap
3½ dl grovt rågmjöl
½ dl smält smör
½ msk salt
½ tsk mald ingefära
½ tsk mald kryddpeppar
¼ tsk mald vitpeppar
½ tsk torkad mejram
Smör till formen

Sila blodet och blanda det med mjölk och sirap. Vispa i mjöl, smält smör, kryddor och lök. Prova om smeten är lagom kryddad och lagom tjock genom att steka ett litet smakprov i stekpanna. Smörj en 2-liters pastejform och häll i smeten. Täck med aluminiumfolie. Grädda i vattenbad på 175 grader i ungefär 1½ timme. Pröva med en provnål, som ska kännas torr, om puddingen är färdig.

Detta recept ger en blodpudding som är väldigt lik den köpta.
-------
Blodgröt
Ingredienser:
1 dl blod
2 dl mjölk
1½ dl grovt rågmjöl
1 krm salt

Blanda ihop allt i en kastrull och låt sjuda tills en grötliknande konsistens uppstått. Servera med mjölk och lingonsylt.

Väldigt mättande. Smakar mer blod än de övriga recepten.
-------
Blodpannkaka
Ingredienser:
3 hg fläsk (i tärningar)
½ l blod
½ l vatten
1 tsk salt
2 ägg
2 ½ dl vetemjöl
Smör (att steka i och smörja med)

Blanda ihop blod, vatten och salt. Vispa i äggen och sedan mjölet. Låt stå och svälla en stund. Stek under tiden fläsket knaprigt. Smörj en långpanna. Häll ner fläsk och flott i smeten och vispa ner i långpannan. Grädda i mitten av ugnen på 200 grader i 20 min. Servera med lingonsylt.

Smakar förvånansvärt likt vanlig tjockpannkaka.
Citera
2010-09-20, 11:58
Medlem
knekt sparvs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Traash
Blev lite nyfiken på det där att hälla blod i iskubspåsar och sen använda i matlagning.
Blev lite nyfiken på att hälla blod i iskubspåsar och sen använda det som dryck.
Citera
2010-09-20, 15:30
Medlem
knekt sparvs avatar
Jag har fått tag i blod nu, och är nyfiken på att smaka det rått så att säga, men är lite orolig. Det jag fick tag i var grisblod, så jag funderar på om det kanske kan innehålla trikiner. Någon som känner till något om det. Tacksam för seriösa svar.
Citera
2010-09-20, 17:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av knekt sparv
Jag har fått tag i blod nu, och är nyfiken på att smaka det rått så att säga, men är lite orolig. Det jag fick tag i var grisblod, så jag funderar på om det kanske kan innehålla trikiner. Någon som känner till något om det. Tacksam för seriösa svar.

Jag har lagt ett svar på den frågan i den andra tråden där du och någon annan frågade samma sak.
Kolla där!!

mvh/T
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in