2010-09-24, 02:21
Bannlyst
Tack för den här tråden !

Ska gå och köpa blod det första jag gör i morgon och dricka i stället för de där jävla proteinpulvret när jag tränar !

Men hur länge håller sig blod ? Om jag har det i kylskåpet i en saftkanna ? Och hur får man det i affären ? På påse eller dunk ?

Och till sist, vad kostar det ?

Blir ju helt perfekt, 3 dl grisblod, 1 dl havregryn och några råa ägg i mixern! Måste man ju kunna gå upp lite på.
Citera
2010-09-24, 08:21
Medlem
Cantorass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av banangodis
Men hur länge håller sig blod ? Om jag har det i kylskåpet i en saftkanna ? Och hur får man det i affären ? På påse eller dunk ?

Blir ju helt perfekt, 3 dl grisblod, 1 dl havregryn och några råa ägg i mixern! Måste man ju kunna gå upp lite på.

Du får det normalt fruset i en liten plasthink.
Hållbarheten är kort - det blir inte dåligt, men det börjar koagulera. Om du ska dricka det får du nog tina det portionsomgångar.

Kommer inte ihåg vad jag betalade sist - 50:- /kg kanske?
Citera
2010-09-24, 11:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av banangodis
Tack för den här tråden !

Ska gå och köpa blod det första jag gör i morgon och dricka i stället för de där jävla proteinpulvret när jag tränar !

Du bör äga något kraftfullt som du kan hacka sönder det frusna blodet med. Själv använde jag en Morakniv vilket var mindre bra. Resulterade i ett tämligen djupt sticksår i min hand. Har fortfarande småproblem med den.
Blodet finns på hink och i mindre förpackningar. Jag valde nötblod i 0.5 liters förpackning.
Tror jag betalade drygt 40 kr.
Citera
2010-10-02, 09:06
Medlem
Jag tänkte testa att äta nötblod med blåbär idag. Bara mojsa ihop allt till en lila/röd gröt och proppa i mig efter träningen. Har köpt 0.5 liter från Nyhlens&Hugossons för 25 kr.
Jag är lite orolig för att äta råa djurartiklar då jag ett par gånger fått diarré med (gissningsvis eget) blod på slutet när jag ätit rå nötfärs (kanske 1/10 ggr).
Senast redigerad av -weezerliegen- 2010-10-02 kl. 09:45.
Citera
2011-01-05, 01:02
Medlem
Jag dricker numera 1/2 dl blod 2 gånger i veckan för min träning, mest som adrenalin/PWO-medel men också för proteinet + att det är badass=)

vad gäller hållbarheten så vill du som sagt inte att det börjar stelna. Håll det fryst och tina upp i omgångar, det är lite meckigt men annars blir det nog bara äckel och dåligt.
Citera
2011-01-21, 13:32
Medlem
Dr.Glass avatar
Jag hittar ingen bra sida där man kan beställa blod. Någon här som kan tipsa?

Nyhlens&Hugosons nämndes tidigare, men det är endast butiksbeställningar.
Citera
2011-01-21, 14:32
Medlem
SpaceCats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr.Glas
Jag hittar ingen bra sida där man kan beställa blod. Någon här som kan tipsa?

Nyhlens&Hugosons nämndes tidigare, men det är endast butiksbeställningar.
Det är väl bara beställa i närmaste butik, som har en manuell disk.

Glöm inte fråga om priset bara!
En gång stötte jag på en gubbe, i en ICA-butik, som fått för sig att blod var i paritet med oxfilé.

Ska ta och beställa ett par lite idag för att göra egen blodpudding.
Mycket godare än köpt och allt mättat fett i receptet byter man ut mot några matskedar rapsolja.
Citera
2011-01-21, 15:00
Medlem
Dr.Glass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SpaceCat
Det är väl bara beställa i närmaste butik, som har en manuell disk.

Glöm inte fråga om priset bara!
En gång stötte jag på en gubbe, i en ICA-butik, som fått för sig att blod var i paritet med oxfilé.

Ska ta och beställa ett par lite idag för att göra egen blodpudding.
Mycket godare än köpt och allt mättat fett i receptet byter man ut mot några matskedar rapsolja.

Allright, ska snacka med den i eftermiddag. Haha! Ja, de kan ju försöka ta det priset Tänkte väl en 50.-/liter ungefär.

Jag ska också göra blodpudding. Har du något recept som du testat tidigare och kan rekommendera? Det är första gången för mig.

Edit: Stavfel
Citera
2011-01-21, 15:38
Medlem
SpaceCats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr.Glas
Allright, ska snacka med den i eftermiddag. Haha! Ja, de kan ju försöka ta det priset Tänkte väl en 50.-/liter ungefär.

Jag ska också göra blodpudding. Har du något recept som du testat tidigare och kan rekommendera? Det är första gången för mig.

Edit: Stavfel
Inägg #33 har ett ganska typiskt modern recept.
Dock brukar moderna recept ha 7 dl blod + 3 dl svagdricka som vätska.
I min kokbok från 1902 använder de dock mjölk, men jag tror det var mindre, 7 blod + 1 mjölk om jag minns rätt.

Vet att jag diskuterat blodpudding och recept här förr, men kunde inte hitta det nu.

Har provat att krydda med pommerans, vilket var lyckat, eftersom det är gott och ger lite beska.
Citera
2011-12-03, 23:32
Medlem
Var i Göteborg kan man köpa blod?
Citera
2011-12-04, 10:26
Medlem
christerys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ihgfedcba
Nu bor jag ju inte riktigt i Gbg, men i samma frys som viltskav osv. Men fråga i charken på en lite större butik. Har dom inte kanske dom kan ta hem. Hittar du renkött osv så har dom nog redan beställt från rätt firma - men kanske inte tar in blod för att efterfrågan inte finns.
Citera
2012-02-25, 21:57
Medlem
knekt sparvs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ihgfedcba
Det där slakteriståndet i Saluhallen har grisblod. Jag minns inte exakt vad de heter men de ligger till vänster direkt när man kommer in från Kungsportsplatsen. Bra skit.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in