• 5
  • 6
2021-07-02, 08:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AuticaMinore
Så det är därför blodet ska värmas? För att själva järnhalten skall träda fram?

Ja, jag brukade faktiskt värma blutvattnet i ugnen då jag ännu höll mig till nötblod för att följa de rekommendationer som stod på burkens etikett. Fast jag trodde detta var nödvändigt endast för att ta kål på ev. bakterier och inget annat.

Har inte värmt upp vätskan sen jag gick över till renblod och det står heller inget om att man ska göra det men kanske ska jag börja igen då?

Vill dock minnas att det luktade gammal unken köttsaft även i ugnen efter att min Draculablandning fått stå där och dra sig tills köttermometern gav rätt utslag 🤢

Ja tack med lite medföljande tveksamhet! Ett litet tips om något som inte kommer med en lukt eller bismak av metall vore nog uppskattat.

Kanske ett recept där endast några få matskedar behövs? Jag brukar använda två iskuber i mitt slaktvatten vilket motsvarar lite över 3 msk.

Dessvärre vet jag inte om det någonsin går att vänja sig riktigt. Får alltid förbereda mig rent mentalt innan vätskan åker ner. Dess otäcka mörkröda nyans gör ju inte uppdraget lättare precis.

Men allt ok till trots så är det mödan lönt i slutändan. Jag mår bättre än innan och upplever att järnet t.o.m. lindrar ångest i viss mån. Eller så är det möjligen nån sorts Placeboeffekt det rör sig om.

Menar alltså att smaken av lyktstolpe tunnas ut när blodet tillagas för att ersättas med en lätt sötma.

Här har du ett recept som (nästan) garanterat kommer att få dig att uppskatta blod

Blodkorv av ren:
300 g fläskfärs
200 g renfärs
120g renblod
80 g lagrad soja
5g salt
6g svartpeppar
3G kryddpeppar
3g nejlika
3g enbär
1 kvist timjan
1 vitlöksklyfta

Blanda allt till homogen smet, spelprov och korrigera eventuell sälta - fyll på fårtarm och låt hänga i 2 dagar innan tillagning.

Annars - byt ut äggvita mot blod nästa gång du gör maräng - succé!
Citera
2021-07-02, 18:47
Medlem
AuticaMinores avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mugabelover
Menar alltså att smaken av lyktstolpe tunnas ut när blodet tillagas för att ersättas med en lätt sötma.

Här har du ett recept som (nästan) garanterat kommer att få dig att uppskatta blod

Blodkorv av ren:
300 g fläskfärs
200 g renfärs
120g renblod
80 g lagrad soja
5g salt
6g svartpeppar
3G kryddpeppar
3g nejlika
3g enbär
1 kvist timjan
1 vitlöksklyfta

Blanda allt till homogen smet, spelprov och korrigera eventuell sälta - fyll på fårtarm och låt hänga i 2 dagar innan tillagning.

Annars - byt ut äggvita mot blod nästa gång du gör maräng - succé!
Tack för tipset! Låter som en lite lyxigare version av middagskorv det där.

Tror att jag ska börja med de lite enklare marängerna dock. Med lite vaniljsocker tillsatt för säkerhets skull.
Visste förövrigt inte om att blod fick samma konsistens som äggvita när det vispades upp med socker. Tack igen för denna info
Citera
2023-03-07, 03:17
Medlem
tastass avatar
Det du tror är blod i din biff är inte blod.

Bästa blodmaten är blodkorv.
Citera
2023-03-07, 05:09
Medlem
TheJackets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tastas
Det du tror är blod i din biff är inte blod.

Bästa blodmaten är blodkorv.

Nej blodpudding är godare än blodkorv.

Enligt nån jävla bonde jag mötte på en marknad så har "riktig" leverpastej blod i sig. Isf Leverpastej med då, för leverpastej är the bees knees
Citera
2023-03-07, 05:44
Medlem
Vitiss avatar
Svartsoppa Är Mycket Gott
Citera
2023-03-07, 07:13
Medlem
Cindells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KAOSZ
ps. brukar ni ta bort blodet från köttet? och varför föredrar ni lätt steak biff? kom igen det är blodet som ger smaken jo eller?

Det är som tidigare nämnts inte blod som rinner ur köttet utan s.k. köttsaft.

"Det är alltså inte blod som rinner ut ur en stekt köttbit, utan myoglobin och vatten vilket benämns köttsaft."

För övrigt föredrar jag mitt kött medium rare, och jag älskar råbiff.
Senast redigerad av Cindell 2023-03-07 kl. 07:27.
Citera
2023-03-07, 12:43
Moderator
Jultrollets avatar
Liknande tråd om mat av olika typer av blod infogad.

/Moderator
Citera
2023-03-07, 19:53
Medlem
Sladdarens avatar
10 delikatesser gjorda med blod

https://listverse.com/2021/10/31/10-...de-with-blood/

osv.. receptlistor på blood som bas eller redning

https://timesofindia.indiatimes.com/...y/76923546.cms

https://spoonuniversity.com/lifestyl...-at-least-once

Jag har inte testat mycket av allt detta ovan så återkom om ni gjort det och vad ni tyckte det tillförde som gjorde det väldigt gott med blodet
Citera
2023-03-07, 23:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KAOSZ
Good natt

Vilka blod mat finns som man kan slicka sina fingrar av godhet och vilken blod föredras?

Jo förresten jag känner bara till blodpudding som blodmat vilken blod kan man använda eller vilken använder man?

Vilken blod föredrar ni

ps. brukar ni ta bort blodet från köttet? och varför föredrar ni lätt steak biff? kom igen det är blodet som ger smaken jo eller?

https://www.thedailymeal.com/img/gal...loodysteak.JPG
Inget alls om du inte har en allvarlig brist på järn som sagt. Blod är inte särskilt gott om du nu trodde det. Svartsoppa kan säkert vara smakligt men detta beror sannolikt på kryddningen och inte blodet i sig.

Ur hälsosynpunkt så har väl grisblod en lite högre järnhalt än nöt och gås vad jag har läst.

Det enda som finns i din stad är blod från nöt och ren. Tror att gåsblod möjligen kan ses på en del saluhallar men skulle hellre rekommendera de två förenämnda.

Du borde fokusera på att gå ner i vikt i första hand.
Citera
  • 5
  • 6

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in