2017-01-29, 22:22
Medlem
Översättning persiska

Hej. Skulle behöva lite hjälp o få några persiska fraser översatta till svenska.

Delam kheyli gerefte emshab

Mesle bazi shabaye

Kash hamechi yejore dige bod

Tack på förhand
Citera
2017-01-29, 23:55
Medlem
Hej. Skulle behöva lite hjälp o få några persiska fraser översatta till svenska.

Delam kheyli gerefte emshab

Mesle bazi shabaye

Kash hamechi yejore dige bod

Tack på förhand
Citera
2017-10-07, 09:53
Medlem
starke_adolfs avatar
Vad heter "jag ska bli full ikväll" på persiska? Letar efter en låt där texten tydligen ska betyda det. I mitt huvud låter det ungefär "imshal bishom maash bishom...".
Citera
2018-12-25, 11:08
Medlem
psaks avatar
Lägger det i den här tråden. Jag har flera gånger hört utomeuropeer (iranier, indier bl a) föra samtal med varann på hemspråket, så plötsligt när de ska uttala siffror, telefonnummer t ex, så tar de det på svenska (eller engelska i indiernas fall). Varför? Hur funkar det med siffrorna i deras språk?
Citera
2019-01-04, 21:15
Medlem
Carelesss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av starke_adolf
Vad heter "jag ska bli full ikväll" på persiska? Letar efter en låt där texten tydligen ska betyda det. I mitt huvud låter det ungefär "imshal bishom maash bishom...".
Lite sent men "emshab mikham mast besham" om du fortfarande undrar.

Citat:
Ursprungligen postat av psak
Lägger det i den här tråden. Jag har flera gånger hört utomeuropeer (iranier, indier bl a) föra samtal med varann på hemspråket, så plötsligt när de ska uttala siffror, telefonnummer t ex, så tar de det på svenska (eller engelska i indiernas fall). Varför? Hur funkar det med siffrorna i deras språk?
Just inom persiskan låter 0 så likt 3 så det blir ofta missförstånd när man ska ge telefonnummer när man inte pratar tydligt. Dessutom så är det inte helt lätt att översätta sitt telefonnummer till andra språk. Prova själv säga ditt nummer på engelska eller tyska så märker du att det går segare än på svenska som du memorerat numret på.
Citera
2019-01-05, 11:54
Medlem
psaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Careless

Just inom persiskan låter 0 så likt 3 så det blir ofta missförstånd när man ska ge telefonnummer när man inte pratar tydligt. Dessutom så är det inte helt lätt att översätta sitt telefonnummer till andra språk. Prova själv säga ditt nummer på engelska eller tyska så märker du att det går segare än på svenska som du memorerat numret på.
? Mitt inlägg gick visst att missförstå. Jag menade ju att det enda de säger på svenska när de snackar hemspråk med varann är just siffror, som i ett telefonnummer. Varför?
Jag kan knappast vara den ende som noterat detta.
Citera
2019-01-08, 13:28
Medlem
starke_adolfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Careless

Tack! Hade glömt bort detta men det blev en trevlig överraskning!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in