Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2007-06-28, 21:30
  #1
Medlem
Ko Fångares avatar
Ja, detta riktar sig till de som passar in på beskrivningen ovan - vilka böcker gillar ni?

Anledningen till den här trådstarten är att jag vill ha lästips av människor med bra smak.
2007-06-28, 22:33
  #2
Medlem
CashBlows avatar
Jag gillade inte Stieg Larsson alls. Rena skräpet. Det är helt omöjligt för mig att läsa de andra två efter att ha läst den första. Den gav mig ingenting, absolut ingenting och jag läste aldrig de trettio sista sidorna.

Måste tillägga att jag läser ganska mycket men mest facklitteratur och varvar egentligen bara med skönlitteratur.

Nu läser jag "The Ice Man, Confessions of a mafia contract killer". Det är en dokumetär bok där titeln talar för sig själv. Det är inget större litterärt mästerverk men intressant då den är annorlunda från hur man själv lever och verkar.

Läser flest böcker på engelska eller åtminstone författare som inte är svenska. Det kryllar av helt ointressanta svenska författare. Deckare är också helt ointressanta för mig.
2007-07-02, 19:24
  #3
Medlem
Ko Fångares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CashBlow
Jag gillade inte Stieg Larsson alls. Rena skräpet. Det är helt omöjligt för mig att läsa de andra två efter att ha läst den första. Den gav mig ingenting, absolut ingenting och jag läste aldrig de trettio sista sidorna.

Måste tillägga att jag läser ganska mycket men mest facklitteratur och varvar egentligen bara med skönlitteratur.

Nu läser jag "The Ice Man, Confessions of a mafia contract killer". Det är en dokumetär bok där titeln talar för sig själv. Det är inget större litterärt mästerverk men intressant då den är annorlunda från hur man själv lever och verkar.

Läser flest böcker på engelska eller åtminstone författare som inte är svenska. Det kryllar av helt ointressanta svenska författare. Deckare är också helt ointressanta för mig.

Den där boken låter ju inget vidare intressant faktiskt. Har du något annat att rekommendera?

Jag håller med om att svenska författare inte har någonting att ge. Jag tror inte att jag läst någon annan svensk bok än Bert.
Det som är så intressant att den svenska kultur som verkligen är fri och går över gränserna - kläder, musik och då menar jag inte det man ser på mtv - och får influenser får omvärlden är i världsklass, helt klart. Däremot är de "intellektuellas" kultur helt värdelös - svensk film och litteratur är hemsk.

Själv kommer jag snart att börja med Dead and Gone, http://www.adlibris.com/se/product.aspx?isbn=0375725261
och On the road av Kerouac.
2007-07-02, 20:33
  #4
Medlem
Rakiis avatar
Blandar mycket läsande i mitt intresse, allt mellan Franz Kafka och Charles Bukowski som inte alls är för olika i sitt utförande på sätt och vis är dom storfavoriter som jag har tillsammans med franska filosofiska böcker av Albert Camus då Främlingen är min favoritbok överlag och sen en del utav Jean-Paul Sartre. Följer sen även en del av Vertigos utgivning av böcker, lite från Ordfront som John Ajvide Lindqvist´s verk som jag gillade starkt som påminner mycket om Stephen King som jag har som liten favorit för att slöläsa till då man varit för upptagen med annat. Skulle väl kunna sammanfatta mitt litteraturintresse på följande med franska och ryska psykologiska såväl filosofiska strukturerade verk med lättsmälta böcker skrivna av avdankade alkoholister och narkomaner med facklitteratur om film, musik, litteratur och historia i viss mån.
2007-07-02, 20:37
  #5
Medlem
Sälklubbarns avatar
Jaha, jag trodde ni tyckte Stieg Larsson var en dålig deckarförfattare för att ni föredrar andra deckarförfattare.
2007-07-08, 09:22
  #6
Medlem
Ko Fångares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rakii
Blandar mycket läsande i mitt intresse, allt mellan Franz Kafka och Charles Bukowski som inte alls är för olika i sitt utförande på sätt och vis är dom storfavoriter som jag har tillsammans med franska filosofiska böcker av Albert Camus då Främlingen är min favoritbok överlag och sen en del utav Jean-Paul Sartre. Följer sen även en del av Vertigos utgivning av böcker, lite från Ordfront som John Ajvide Lindqvist´s verk som jag gillade starkt som påminner mycket om Stephen King som jag har som liten favorit för att slöläsa till då man varit för upptagen med annat. Skulle väl kunna sammanfatta mitt litteraturintresse på följande med franska och ryska psykologiska såväl filosofiska strukturerade verk med lättsmälta böcker skrivna av avdankade alkoholister och narkomaner med facklitteratur om film, musik, litteratur och historia i viss mån.

Liknar mig en hel del. Fick några fina tips av dig som jag kommer att kolla upp, tack!

Någon mer? Inte fan kan väl hela Sverige gilla en idiot?
2007-07-11, 20:32
  #7
Medlem
35-åringens avatar
Ska inte säga att jag avskyr Stieg... Har läst de två första, med ett hånflin på läpparna. Det är märkligt att inte fler inser att det är skräp, ser inte folk att kejsaren är naken?

Nåväl, tips var det. Nummer 1: John Steinbeck. Vredens druvor är otroligt fängslande. Men det mesta den karln skrev är lästvärt. Nummer 2: Michel Houllebecq (stavning?). Här får man en skön insyn i tillsynes ganska normala människors bisarra världar... Alla är bra, testa "Plattform".
2007-07-11, 23:16
  #8
Medlem
NoTruces avatar
Livet är för kort för att avsky någon som skriver böcker. Har inte själv läst honom, men att säga sig avsky personen Stieg Larsson bara för att man inte gillar hans böcker är väl att gå lite väl långt, eller?
2007-07-11, 23:22
  #9
Avstängd
TopDawgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NoTruce
Livet är för kort för att avsky någon som skriver böcker. Har inte själv läst honom, men att säga sig avsky personen Stieg Larsson bara för att man inte gillar hans böcker är väl att gå lite väl långt, eller?

Det här tycker jag var klokt sagt. Jag har inte läst en bokstav av nämnde man men man kanske skulle prova?
2007-07-12, 02:46
  #10
Medlem
Jim Divines avatar
Trist för er att ni inte kan ta till er spänningslitteratur. Ni är för torra och inskränkta för ert eget bästa.
2007-07-12, 02:49
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jim Divine
Trist för er att ni inte kan ta till er spänningslitteratur. Ni är för torra och inskränkta för ert eget bästa.
Problemet med Stieg Larssons böcker - förutom de platta personporträtten och den ständigt återkommande reklamen - är ju just att de inte var det minsta spännande, vilket är det absolut minsta man kan förvänta sig.
2007-07-12, 03:12
  #12
Medlem
Jim Divines avatar
Med reklam avser du antagligen de många och i viss mån omfattande beskrivningarna av de tekniska applikationer och redskap som används av bokens karaktärer. Detta är inte "reklam" i traditionell mening utan istället en slags dokumentation över vilken faktisk nivå och prestanda datorerna m.m låg på under de år som bokens historia utspelar sig.

Framtida läsare ska alltså år 2030, när tekniken utvecklats enormt mycket mer, kunna läsa Stiegs böcker och däri, förutom en sjujävla berättelse, få reda på vilken nivå tekniken befann sig kring mitten av 2000-talet.
Ett kul och intressant drag av Stieg, och jag har inte läst någon annan författare som gjort samma sak i samma syfte. Men iofs så har jag säkert inte läst lika mycket som du.
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback