2010-07-23, 20:32
Medlem
Antevantes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fulheten
Tycker inte Sverige har så mycket att stoltsera med.
Precis som någon tidigare sa, alla städer är fullproppade med halv kassa kebab, pizza och kinaställen. Förövrigt är matkulturen halvtaskig med, t.ex. så brukar jag alltid laga maten själv, medans de flesta av mina polare slänger in en Billys pirog i mikron till lunch.

Men nu är det ju så här att det du pratar om inte har ett skvatt med svensk matkultur att göra.
Blanda inte in Kebab, Kina, Pizza och Billys piroger i Svensk matkultur för det har inte med saken att göra.
Bara för att mycket WT folk inte "orkar" laga mat utan hellre köper detta avskräde så har det inget med Svensk matkultur att göra.

Här har du en artikel att börja med även om den inte berättar allt. http://sv.wikipedia.org/wiki/Svenska_k%C3%B6ket
Citera
2010-07-24, 16:35
Medlem
Den svenskaste maten serveras på lyxkrogar, likt Cafe Opera. Sug på den ni som klankar ner på svensk mat

I övrigt fattar jag inte varför alla nordeuropeiska länder (minus USA) äter gammal fet bonnamat på julafton - julskinka i Sverige och Finland, pinnekjött i Norge, lådor, korvar...

Ett par chilenare jag kände brukade äta skaldjur och grillat kött på jul. Högtid skulle ha festmat enligt dom, och det låter ju också väldigt rimligt tycker jag.

Någon som vet varför?
Citera
2010-07-24, 17:15
Medlem
Salgouds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PBUNisse
Den svenskaste maten serveras på lyxkrogar, likt Cafe Opera. Sug på den ni som klankar ner på svensk mat

I övrigt fattar jag inte varför alla nordeuropeiska länder (minus USA) äter gammal fet bonnamat på julafton - julskinka i Sverige och Finland, pinnekjött i Norge, lådor, korvar...

Ett par chilenare jag kände brukade äta skaldjur och grillat kött på jul. Högtid skulle ha festmat enligt dom, och det låter ju också väldigt rimligt tycker jag.

Någon som vet varför?

Vad är det för fel på svensk julmat då? Jag gillar både kräftor och grillat, men inte skulle jag vilja ha det till jul. Grillat på vintern känns fel öht.
Citera
2010-07-24, 18:56
Medlem
Antevantes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PBUNisse

Någon som vet varför?

Traditioner så klart!
I Sverige äter vi ju gärna skaldjur och något gott kött till nyår. Jag vet inte, men kan tänka mig att tanken med den svenska julmaten går tillbaks till tiden när det var mycket fattigt här. Man sparade, samlade och slaktade en gris som man sedan gjorde skinkor, syltor, korvar m.m av.

Även om jag är rätt less på julmaten då det ofta är rätter vi äter året runt så tycker jag att man ska hålla på traditionerna. Dock kan man dra ner antalet rätter då det ofta ändå bara blir att man får slänga en massa mat.
Citera
2010-07-26, 23:02
Medlem
Israelisk mat kort och gott. Spenderade ett år i israel under början på 80talet.
Fann ingen mat vällagad, allt var sönderkokt och överlagat. detta kan ha göra med att det var en Georgisk kibbutz och att matkulturen därifrån inte var den bästa, men, jag åt inte en bra måltid i Israel annorstädes heller. Torr fisk, dödat kött, ledsna grönsaker och trista tahini.
Jag åt lammtestiklar ifrån ett storkök, "revolting".
Citera
2010-07-28, 13:37
Medlem
Vilket land har sämst mat?

Man måste skilja på äta i billigt ställe eller bra restaurang.

Italien/Turkiet har dom sämsta turist-maten, men jag har haft underbara hemlagat i dessa länder.

Min röst går till antingen klassiskt etiopiskt mat eller brittiskt husmanskost. Tråkigt och oätbart. Med tankte på hur länge deras kultur har varit, är det ofattbart hur dom enbart kan producera dålig mat.

Varje land har ju sitt eget skammliga mat-rätt. Vi har ju vår hat/älskade surströmming.

Tycker att man ska se till vad landet har att erbjuda och sen vad dess invånare gör med råvarorna. Se på sydamerika, grillad biff i argentina får mig att hamna i himlen, du kan gå till dom fattigaste områdena i brazilien och få grymt god mat.

Medans dom flesta öst-europeiska länder kan bara koka sina köttbitar till tråkig gryta. Kan vara den kommunistiska regimen som hindrade en mat kultur att utvecklas? Enbart parti-pamparna fick väl äta god mat.
Citera
2010-07-28, 13:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FarbrorKjell
Om vi bortser från diverse U-länder, så måste svaret bli England. Socker på popcorn, vinäger på pommes frittes. Anledningen till att de blev en världsmakt från sin lilla ö, berodde på att trupperna var så illa tvungna att börja bråka med grannländerna för att få något att äta. Det var kokvagnarna man ville ha egentligen

Hahaha! Håller med 100%
Citera
2010-07-28, 13:39
Medlem
en kopp kaffes avatar
Frankrike är bra på att göra mat, men deras frukost är fan det sämsta. Croissant och kaffe, va? Dags att gå tillbaka till ritbordet, va?
Citera
2010-07-28, 13:42
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lysozymes
Medans dom flesta öst-europeiska länder kan bara koka sina köttbitar till tråkig gryta. Kan vara den kommunistiska regimen som hindrade en mat kultur att utvecklas? Enbart parti-pamparna fick väl äta god mat.
Dina uttalanden är inte korrekta och inte heller är din slutledningsförmåga på topp.

Den speciella matkulturen i dessa länder är självklart äldre än den som sammanfaller med kommunismens regeringstid.

Vet inte heller var du har fått ifrån att den centraleuropeiska maten skulle vara kokta köttbitar i en tråkig gryta. Betraktar du t ex gulasch som tråkig? Eller alla varianter på den som till exempel den svenska kalopsen?

~Paul~
Citera
2010-07-28, 13:46
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av en kopp kaffe
Frankrike är bra på att göra mat, men deras frukost är fan det sämsta. Croissant och kaffe, va? Dags att gå tillbaka till ritbordet, va?
Fast traditioner kring enskilda dagsmål har väl knappast med kvalitén på maten i stort att göra?

Jämför t ex hur det måste te sig för en fransman när vi äter vår torsdags-ärtsoppa och pannkakor? Förmodligen så misstänker han/hon att man har hoppat över huvudrätten och endast serverat förrätt och efterrätt .

~Paul~
Citera
2010-07-28, 13:54
Medlem
en kopp kaffes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dePaul
Fast traditioner kring enskilda dagsmål har väl knappast med kvalitén på maten i stort att göra?

Jämför t ex hur det måste te sig för en fransman när vi äter vår torsdags-ärtsoppa och pannkakor? Förmodligen så misstänker han/hon att man har hoppat över huvudrätten och endast serverat förrätt och efterrätt .

~Paul~

Exakt, det var inte ett inlägg i debatten utan snarare ett uttryck för min bitterhet över att under en veckas tid i Frankrike tvingats äta 10 croissanter varje morgon för att klara mig till lunch.
Citera
2010-07-28, 13:56
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av en kopp kaffe
Exakt, det var inte ett inlägg i debatten utan snarare ett uttryck för min bitterhet över att under en veckas tid i Frankrike tvingats äta 10 croissanter varje morgon för att klara mig till lunch.
Förstår .

~Paul~
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in