2012-07-20, 19:42
Medlem
[Strange Days]s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av C.A.Tl
Jag är ingen expert inom detta ämne så du kan mycket väl ha rätt, men vad är det för maträtter som "definierar" den Amerikanska matkulturen?

Det är rätt svårt att definiera enstaka maträtter som klassiskt amerikanska.
Då ju USA är uppbyggt av immigranter så är det kanske föga förvånande att dess matkultur kan definieras med ord som just variation, experimentlusta och fusion.

I grova förenklade drag kan man dock ge följande bild:

Södra USA = Creole-, Cajun-, samt mexikansk-inspirerat.
Mellersta västern och västra USA = Barbeque, tyngre kötträtter. Köket är starkt präglat av boskapsskötsel och jakt.
Nordöstra USA = Mycket fisk och skaldjur (Chowder, hummer, ostron etc).

Vad gäller det norra och nordöstra köket så har det även inslag av en hel del mellaneuropeisk matkultur då många tyskar och polacker utvandrade dit.

Sedan så har vi hela Chicago-matkulturen med molekylär gastronomi och fusion som nästan är ett kapitel för sig självt.
Citera
2012-07-22, 19:39
Medlem
Lasse Berghagens avatar
Jag gjorde nyligen ett återbesök i det land jag personligen håller som "sämst" - Estland. På de tio år jag lyckats undvika landet har i stort sett inget hänt, servicen på krogarna är oengagerad och maten förbannat tråkig.
Citera
2012-07-22, 21:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Frank Friendly

Förövrigt är det grymt att äta mackor till lunch. Visa mig ett annat land än Sverige där det är norm att käka en hel jävla middag till lunch?

Spanjorerna äter som regel tre-rätters till lunch.
Citera
2012-07-25, 17:07
Medlem
LadyMysticas avatar
England, helt klart. Har varit på besöki massor av länder och ätit allehanda mindre god mat. Men efter att ha bott i UK nu ett antal år så faller min röst på dom.

Det enda jag har riktigt svårt för här är just deras mat. Fy fan !
Citera
2012-07-27, 11:15
Medlem
mutanthorans avatar
efter den här tråden borde min röst ligga på england, till trots att jag aldrig ens varit där hehe!

men efter att ha bott i norge de senaste 5 åren... alltså, va fan gör ni norge!?! räknas väl nu som det bästa landet att bo i och trots det så rent ut sagt suger hela deras "matkultur". den existerar ju i princip inte. sämst råvaror. sämst priser. sämst mat. end of story
Citera
2012-07-27, 11:49
Medlem
safadinhos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Frank Friendly

Förövrigt är det grymt att äta mackor till lunch. Visa mig ett annat land än Sverige där det är norm att käka en hel jävla middag till lunch?

Brasilien, dom äter knappt middag där, macka eller soppa för det mesta. Lunchen är viktigaste målet där.
Citera
2012-07-27, 15:22
Medlem
rullkragens avatar
Tjenis!

Ja som många andra sagt, så säger jag också utan tvekan England.
Helt smaklöst, inga som helst kryddor och köttet stekt så man tror det är skosulor.

Ett annat land som inte alls lever upp till myten att dom har så god mat är Frankrike.
Inte i kaliber med England, men inget som håller någon kvalitet. Kött som är så segt att man får sitta och idissla som en ko och alltid friterade pommes till.

Men det är ju klart alla länder har säkert någon höjdare krog, men det gäller att finna dem.

Rullkragen
Citera
2012-07-27, 15:57
Medlem
dePauls avatar
England har på sista tiden spottat upp sig ordentligt enligt min mening. Hur som helst. När det gäller fransk mat så kan man inte underskatta den påverkan den haft på i stort sett alla andra världens kök, kanske de östasiatiska undantagna.

Den bästa franska maten får du vid en enkel vägkrog eller i en liten by på landet. Maten är rustik och lagad med stork kärlek. Jag tågluffade genom Frankrike endast i syfte att hitta sådana "syltor" och det var inte allt för svårt att hitta riktiga pärlor.

I storstäderna är maten ofta turist-anpassad och slätstruken. Där gäller det verkligen att välja finkrogen framför kvarterskrogen om man vill ha bra mat. Självklart finns det undantag där också. De bästa chili-grodlåren har jag fått på en liten krog i utkanten av Paris, samtidigt som Björn Borg vann finalen på Roland Garros . Det är m a o några år sedan.

~Paul~
Citera
2012-07-27, 17:40
Medlem
Lasse Berghagens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dePaul
England har på sista tiden spottat upp sig ordentligt enligt min mening. Hur som helst. När det gäller fransk mat så kan man inte underskatta den påverkan den haft på i stort sett alla andra världens kök, kanske de östasiatiska undantagna.

Ja, någon större inverkan har väl inte fransmännen haft i sydostasien men de lärde vietnameserna baka bröd. Och jag minns att jag åt en dessert som påminde om en sötad rösti när jag var i Vietnam. Fransoserna rör om i de flesta grytor.
Citera
2012-07-29, 22:43
Medlem
Spanien, trodde så mycket mer om det här landet, men Paellan är bara värdelös.
Citera
2012-07-30, 11:43
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tusenbroder
Spanien, trodde så mycket mer om det här landet, men Paellan är bara värdelös.
Hur många paellor har du ätit i ditt liv?

~Paul~
Citera
2012-08-01, 13:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dePaul
Hur många paellor har du ätit i ditt liv?

~Paul~

Uppenbarligen inte många, eftersom jag inte tyckte om de!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in