2010-07-28, 22:36
Medlem
rob1234s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dePaul

Vet inte heller var du har fått ifrån att den centraleuropeiska maten skulle vara kokta köttbitar i en tråkig gryta. Betraktar du t ex gulasch som tråkig? Eller alla varianter på den som till exempel den svenska kalopsen?

~Paul~

Jag kan bara halla med Paul.

Har fatt gudomligt god mat i forna osteuropa och grytor har definitivt sin plats. Mat funkar olika bra pa geografisk plats och astid, men de flesta lander och kulturer har sina godbitar.
Citera
2010-07-28, 23:08
Medlem
Ni som säger Finland; Jag tror inte ni har varit där, utan drar till med gamla fördomar!
Citera
2010-07-28, 23:14
Medlem
fritjofkonkass avatar
Storbritannien
Citera
2010-07-28, 23:39
Medlem
Fimparens avatar
Skottarnas krubb e ju inte heller speciellt gott för att nämna något riktigt grisigt så är det: Deep-fried Mars bar... faaan va äckligt
Citera
2010-07-29, 02:23
Medlem
Silverturks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fimparen
Skottarnas krubb e ju inte heller speciellt gott för att nämna något riktigt grisigt så är det: Deep-fried Mars bar... faaan va äckligt

Hur tusan får du det till att friterad Mars skulle vara typisk för skotsk mat(kultur)?
Citera
2010-07-29, 23:20
Moderator
skunkensunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fritjofkonkas
Storbritannien

Ytterligare en idiot till stolpskott som bara släpper första bästa land de kan komma på utan något relevant argument till varför. Förklara gärna vad exakt det är som gör att Storbritannien är sämst på mat?
Senast redigerad av skunkensune 2010-07-29 kl. 23:23.
Citera
2010-07-30, 00:23
Medlem
Aakes avatar
Jag har i min ägo en afrikansk kokbok.
Av de rätter som presenterades där kunde jag utkristallisera ett par-tre stycken ätbara rätter.

Resten smakar och ser ut som starkt kryddade spyor eller rännskita med cous-cous eller majsgröt till.
Citera
2010-07-30, 00:34
Medlem
FarbrorKjells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skunkensune
Ytterligare en idiot till stolpskott som bara släpper första bästa land de kan komma på utan något relevant argument till varför. Förklara gärna vad exakt det är som gör att Storbritannien är sämst på mat?
Hoppar in och besvara frågan i kraft av medhåll. Överallt i världen går det att hitta Franska, Italienska kök, praktiskt taget alla världens länders kök går att hitta.....utom Engelskt. Inga andra kan såsom britter förstöra råvarorna till oigenkännlighet. Sönderkokta grönsaker, mystiska pajer, socker på popcorn, vinäger på pommes frittes, och deras nationalrätt. Slarvigt tillredd fisk i TIDNINGSPAPPER, Herregud, behöver jag fortsätta ?
Citera
2010-07-30, 01:59
Medlem
OdCaBos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FarbrorKjell
Hoppar in och besvara frågan i kraft av medhåll. Överallt i världen går det att hitta Franska, Italienska kök, praktiskt taget alla världens länders kök går att hitta.....utom Engelskt. Inga andra kan såsom britter förstöra råvarorna till oigenkännlighet. Sönderkokta grönsaker, mystiska pajer, socker på popcorn, vinäger på pommes frittes, och deras nationalrätt. Slarvigt tillredd fisk i TIDNINGSPAPPER, Herregud, behöver jag fortsätta ?

Ja... det behöver du. Finns mängder av engelska restauranger världen över och knappast en stad utan en engelsk pub som serverar fish and chips och liknande.

Det du nämner är ju exempel på hur man lyckas förstöra mat, något jag håller med om att många engelsmän är duktiga på. Men det är som att döma ut svensk mat efter att ha ätit "köttbullar" och "potatismos" på någon vägkrog. Faktum är att likheterna är många med svensk matkultur på det sättet. Rätt utfört är ju engelsk mat i nivå med nästan vilket kök som helst, se bara på korvkulturen - Taylors and Jones i Stockholm ska ju vara väldigt bra.

Maltvinäger på pommes frites är genialiskt gott förresten.
Citera
2010-07-30, 02:23
Medlem
larimars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dePaul
Dina uttalanden är inte korrekta och inte heller är din slutledningsförmåga på topp.

Den speciella matkulturen i dessa länder är självklart äldre än den som sammanfaller med kommunismens regeringstid.

Vet inte heller var du har fått ifrån att den centraleuropeiska maten skulle vara kokta köttbitar i en tråkig gryta. Betraktar du t ex gulasch som tråkig? Eller alla varianter på den som till exempel den svenska kalopsen?

~Paul~

Gulyás som det heter på ungerska och speciellt den som man tillagar på det här viset:

http://www.whats4eats.com/files/images/soups-bogracsgulyas-picasaweb-nori.takacs-ApaEszter.thumbnail.jpg

finns det inte mycket som slår... Och den allra godaste är såklart min
Citera
2010-07-30, 08:21
Moderator
skunkensunes avatar
Citat:

Även om du lyckas nämna några exempel så har du helt fel, precis som OdCaBo också nämner. Fish and chips kan vara riktigt gott om om det är korrekt tillagat (precis som all mat), utöver det har du en mängd olika pajer, puddings, roasts, en uppsjö olika öler och whiskeys, ostsorter (Stinking Bisho bara för att nämna en) och mycket mer.
Citera
2010-07-30, 08:23
Bannlyst
Citat:

Det värsta jag såg i England var en pizza som serverades med bruna bönor.

Trots många tillfällen, har jag aldrig provat Fish and chips på plats. kan bara inte inta detta i mitt matsmältningsystem, ser bara vidrigt ut.
Senast redigerad av svittigneger 2010-07-30 kl. 08:25.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in