Citat:
Ursprungligen postat av dePaul
1. På vilket sätt har Bosnien rikare variation på kött? Det svenska köttet håller en mycket hög klass på alla sätt. Både i fråga om tillgång, kvalité, samt mängden köttsorter.
Som jag nämnde tidigare så har tillgången och valet av grönsaker göra med geografiskt läge. Självklart växer därför tomater, paprika och andra medelhavsgrönsaker bättre på bosniska bredgrader. Svenska grönsaker är av annan natur men inte sämre för det. Det handlar mycket om rotfrukter av självklara orsaker.
2. Att man lagar maten utomhus har knappast med smaken att göra. Eventuellt har det att göra med att man grillar i stort sett allt! Det är precis det här som jag fann mycket tröttande efter ett tag under mina balkanresor. Allting är nämligen kolgrillat och har samma smakanstrykning. Ingen variation där

.
3. Dessa är varianter på i stort sett samma tema. Vari består mångfalden?
4. Vad är det? Kan du länka till en sajt som visar samt förklarar denna vara?
5. Du nämner
en rätt. Vilka andra ingår i den "stora variationen" du pratar om? Du snackar som om vi i Sverige inte har tillgång till grönsaker och kött. Visst har vi också en
"massa olika grönsaker och rotfrukter samt nötkött" också i vårt land

.
6. Återigen är dessa exempel på variationer på samma tema, nämligen deg i olika skepnader som antingen fylls och rullas eller staplas och därefter skickas in i ugnen. Vari består det enorma urvalet som du snackar dig varm för??
Återigen. Det är idag lätt att få tag i alla slags grönsaker och frukt oavsett var man lever men det är självklart lättare att få tag i bättre kvalité när man kan handla lokalt och på sydligare bredgrader. Det har dock inte med själva matlagningskonsten som sådan att göra.
Den svenska maten är minst lika god och variationsrik som den bosniska. Min uppfattning är att där är t o m rikare.
~Paul~
1: Mycket rikare variation, det mesta av Kalv, Nöt, Lamm, Ox, Kyckling, Kylling är naturligt utfodrat samt smakar otroligt mycket bättre än det du hittar på ICA, Netto, Lidl, det är bara ett faktum och har du inte varit där nere samt smakat maten så kan du inte yttra dig, jag har smakat både här och där och vet vad jag pratar om. Det går inte att jämföra jag är ledsen verkligen.
2: Det är verkligen sällan någon på balkan grillar med kol så redan där ser jag att du snackar skit, man grillar med träd och speciella träd "Grab" (Vet ej vad det heter här tyvärr), kol använder man när man spettgrillar lamm. Variationen är slående och helt överlägsen den svenska matlagningen, ni häver ju ett halvt kilo kol samt en halv flaska tändvätska för att grilla mat...........UÖÖÖÖÖÖCK!!!!
3: Det är bara några av de mer varierande kötträtterna som lagas, jag bara tog upp de mest kända vill du ha allt så får du väl be om det.
4:
http://www.donesi.com/images/gallery/268/dscf8153jpg.jpg det ovan är ett lock, och maten blir ofantligt mycket godare tillagat så där.
5: Cevapi, Bosanski lonac, Karadjordjeva snicla, Sis cevap, Bumbar, Hurmasice, Punjene paprike, Burek, Odojak, Begova corba.............du jag orkar inte rabla upp allt men du förstår vad jag menar.
6: Så var är den svenska variationen du babblar om samt de goda rätterna du jämför med det bosniska köket? Du har säkert inte smakat ens 1% av det jag nämnt och knappast tillagat där nere, så innan du gör det så tycker jag inte du ska yttra dig mer. Variationen är helt överlägsen den Svenska obefintliga köket....... säg bara inte inlagt sill för äckligare skit har jag aldrig smakat i hela mitt liv, att en människa kan äta sådant räligt bajs säger mig allt om ert kök.
Vi har dessutom helt överlägsna maträtter när det gäller kallskuret och torkat, ert är bara vidrigt.