2012-04-29, 08:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SvenEricTheGamble
Burek är väl andå turkiskt?

Tex i Syrien respektive Libanon hade de hävdat annat....

Samma sak med Baklawa, Dolma, Lahumagin osv osv osv görs nästan överallt i mellanöstern och inget land kan egentligen hävda att det är "deras" rätt.

Lika lite som vi kan hävda att Pannkakor är Svenska bara för att vi gjort de hur länge som helst för att nästan alla länder och kulturer i världen gör något mycket liknande eller exakt samma sak, enda skillnaden kanske är vad man har till pannkakorna.
Senast redigerad av Sabin 2012-04-29 kl. 08:21.
Citera
2012-04-29, 09:46
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Masturblija
Det är inte bara bättre utan helt överlägset.
Men på vilket sätt anser du att det är bättre? Bättre råvaror? Tänk på att utbudet av råvaror har att göra med geografiskt läge, årstidernas växlingar, samt förmågan att producera råvaran. Det i sin tur kan ha att göra med ekonomiska resurser, åkerareal och tradition.

Så återigen, vad exakt är det som gör "din" mat bättre än den svenska dito?

~Paul~
Citera
2012-04-29, 12:05
Medlem
Masturblijas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dePaul
Men på vilket sätt anser du att det är bättre? Bättre råvaror? Tänk på att utbudet av råvaror har att göra med geografiskt läge, årstidernas växlingar, samt förmågan att producera råvaran. Det i sin tur kan ha att göra med ekonomiska resurser, åkerareal och tradition.

Så återigen, vad exakt är det som gör "din" mat bättre än den svenska dito?

~Paul~

Rikare variation på ingredienser samt kött. En hel del av maträtterna tillagas utomhus vilket gör dem hela mycket godare: Cevap, Sis-Cevap, Pljeskavica.

"Sac" är en Bosnisk uppfinning som helt enkelt gör all mat du lagar mycket godare, det ska förvisso enbart användas ute men gör mycket för saftigheten hos kött.

Rikare variation vid kokning till exempel Bosanski Lonac som tillagas på ett speciellt sätt med en massa olika grönsaker och rotfrukter samt nötkött.

Bättre smak på pajerna samt större variation: Burek, Sirnica, Zeljanica, Krompirusa, Maslenica.
Citera
2012-04-29, 12:20
Medlem
Citat:
Äckligt fläsklägg samt falukorv är väldigt unikt och bevis på ert obefintliga samt asäckliga matkultur......pytt i panna.....hahahaha

Din självgodhet och ditt sätt äcklar mig, bara så du vet.
Citera
2012-04-29, 12:27
Bannlyst
Bland i övrigt civiliserade länder måtte ju Norge ha den sämsta maten: fet, smaklös mat med billig utfyllnad som gröna ärter etc.
Citera
2012-04-29, 12:33
Medlem
Frank Friendlys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Redoxreaktion
Bland i övrigt civiliserade länder måtte ju Norge ha den sämsta maten: fet, smaklös mat med billig utfyllnad som gröna ärter etc.

Vad fan är det för fel på gröna ärtor?
Citera
2012-04-29, 13:29
Medlem
dePauls avatar
Citat:
1. Rikare variation på ingredienser samt kött.

2. En hel del av maträtterna tillagas utomhus vilket gör dem hela mycket godare

3. Cevap, Sis-Cevap, Pljeskavica.

4. "Sac" är en Bosnisk uppfinning som helt enkelt gör all mat du lagar mycket godare, det ska förvisso enbart användas ute men gör mycket för saftigheten hos kött.

5. Rikare variation vid kokning till exempel Bosanski Lonac som tillagas på ett speciellt sätt med en massa olika grönsaker och rotfrukter samt nötkött.

6. Bättre smak på pajerna samt större variation: Burek, Sirnica, Zeljanica, Krompirusa, Maslenica.
1. På vilket sätt har Bosnien rikare variation på kött? Det svenska köttet håller en mycket hög klass på alla sätt. Både i fråga om tillgång, kvalité, samt mängden köttsorter.

Som jag nämnde tidigare så har tillgången och valet av grönsaker göra med geografiskt läge. Självklart växer därför tomater, paprika och andra medelhavsgrönsaker bättre på bosniska bredgrader. Svenska grönsaker är av annan natur men inte sämre för det. Det handlar mycket om rotfrukter av självklara orsaker.

2. Att man lagar maten utomhus har knappast med smaken att göra. Eventuellt har det att göra med att man grillar i stort sett allt! Det är precis det här som jag fann mycket tröttande efter ett tag under mina balkanresor. Allting är nämligen kolgrillat och har samma smakanstrykning. Ingen variation där .

3. Dessa är varianter på i stort sett samma tema. Vari består mångfalden?

4. Vad är det? Kan du länka till en sajt som visar samt förklarar denna vara?

5. Du nämner en rätt. Vilka andra ingår i den "stora variationen" du pratar om? Du snackar som om vi i Sverige inte har tillgång till grönsaker och kött. Visst har vi också en "massa olika grönsaker och rotfrukter samt nötkött" också i vårt land .

6. Återigen är dessa exempel på variationer på samma tema, nämligen deg i olika skepnader som antingen fylls och rullas eller staplas och därefter skickas in i ugnen. Vari består det enorma urvalet som du snackar dig varm för??

Återigen. Det är idag lätt att få tag i alla slags grönsaker och frukt oavsett var man lever men det är självklart lättare att få tag i bättre kvalité när man kan handla lokalt och på sydligare bredgrader. Det har dock inte med själva matlagningskonsten som sådan att göra.

Den svenska maten är minst lika god och variationsrik som den bosniska. Min uppfattning är att där är t o m rikare.

~Paul~
Citera
2012-04-29, 13:40
Medlem
Masturblijas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dePaul
1. På vilket sätt har Bosnien rikare variation på kött? Det svenska köttet håller en mycket hög klass på alla sätt. Både i fråga om tillgång, kvalité, samt mängden köttsorter.

Som jag nämnde tidigare så har tillgången och valet av grönsaker göra med geografiskt läge. Självklart växer därför tomater, paprika och andra medelhavsgrönsaker bättre på bosniska bredgrader. Svenska grönsaker är av annan natur men inte sämre för det. Det handlar mycket om rotfrukter av självklara orsaker.

2. Att man lagar maten utomhus har knappast med smaken att göra. Eventuellt har det att göra med att man grillar i stort sett allt! Det är precis det här som jag fann mycket tröttande efter ett tag under mina balkanresor. Allting är nämligen kolgrillat och har samma smakanstrykning. Ingen variation där .

3. Dessa är varianter på i stort sett samma tema. Vari består mångfalden?

4. Vad är det? Kan du länka till en sajt som visar samt förklarar denna vara?

5. Du nämner en rätt. Vilka andra ingår i den "stora variationen" du pratar om? Du snackar som om vi i Sverige inte har tillgång till grönsaker och kött. Visst har vi också en "massa olika grönsaker och rotfrukter samt nötkött" också i vårt land .

6. Återigen är dessa exempel på variationer på samma tema, nämligen deg i olika skepnader som antingen fylls och rullas eller staplas och därefter skickas in i ugnen. Vari består det enorma urvalet som du snackar dig varm för??

Återigen. Det är idag lätt att få tag i alla slags grönsaker och frukt oavsett var man lever men det är självklart lättare att få tag i bättre kvalité när man kan handla lokalt och på sydligare bredgrader. Det har dock inte med själva matlagningskonsten som sådan att göra.

Den svenska maten är minst lika god och variationsrik som den bosniska. Min uppfattning är att där är t o m rikare.

~Paul~

1: Mycket rikare variation, det mesta av Kalv, Nöt, Lamm, Ox, Kyckling, Kylling är naturligt utfodrat samt smakar otroligt mycket bättre än det du hittar på ICA, Netto, Lidl, det är bara ett faktum och har du inte varit där nere samt smakat maten så kan du inte yttra dig, jag har smakat både här och där och vet vad jag pratar om. Det går inte att jämföra jag är ledsen verkligen.

2: Det är verkligen sällan någon på balkan grillar med kol så redan där ser jag att du snackar skit, man grillar med träd och speciella träd "Grab" (Vet ej vad det heter här tyvärr), kol använder man när man spettgrillar lamm. Variationen är slående och helt överlägsen den svenska matlagningen, ni häver ju ett halvt kilo kol samt en halv flaska tändvätska för att grilla mat...........UÖÖÖÖÖÖCK!!!!

3: Det är bara några av de mer varierande kötträtterna som lagas, jag bara tog upp de mest kända vill du ha allt så får du väl be om det.

4: http://www.donesi.com/images/gallery/268/dscf8153jpg.jpg det ovan är ett lock, och maten blir ofantligt mycket godare tillagat så där.

5: Cevapi, Bosanski lonac, Karadjordjeva snicla, Sis cevap, Bumbar, Hurmasice, Punjene paprike, Burek, Odojak, Begova corba.............du jag orkar inte rabla upp allt men du förstår vad jag menar.

6: Så var är den svenska variationen du babblar om samt de goda rätterna du jämför med det bosniska köket? Du har säkert inte smakat ens 1% av det jag nämnt och knappast tillagat där nere, så innan du gör det så tycker jag inte du ska yttra dig mer. Variationen är helt överlägsen den Svenska obefintliga köket....... säg bara inte inlagt sill för äckligare skit har jag aldrig smakat i hela mitt liv, att en människa kan äta sådant räligt bajs säger mig allt om ert kök.

Vi har dessutom helt överlägsna maträtter när det gäller kallskuret och torkat, ert är bara vidrigt.
Citera
2012-04-29, 14:33
Medlem
Frank Friendlys avatar
Säger snubben som häller glutamat is sina Ćevapi.

Hur mycket hemlagad svensk husmanskost har du ätit egentligen Mr Balkan??

Eller är det findus-frysrätter och taskiga personalmatsalar du inte gillar?

Och dina fördomar angående hur folk lagar sin mat blir ju lätt patetisk.

Är ju läge att ropa troll, om det inte är så att dom enda länder du varit i är ditt hemland och Sverige.
Citera
2012-04-29, 15:24
Medlem
dePauls avatar
Citat:
1: Mycket rikare variation, det mesta av Kalv, Nöt, Lamm, Ox, Kyckling, Kylling är naturligt utfodrat samt smakar otroligt mycket bättre än det du hittar på ICA, Netto, Lidl, det är bara ett faktum och har du inte varit där nere samt smakat maten så kan du inte yttra dig, jag har smakat både här och där och vet vad jag pratar om. Det går inte att jämföra jag är ledsen verkligen.

2: Det är verkligen sällan någon på balkan grillar med kol så redan där ser jag att du snackar skit, man grillar med träd och speciella träd "Grab" (Vet ej vad det heter här tyvärr), kol använder man när man spettgrillar lamm. Variationen är slående och helt överlägsen den svenska matlagningen, ni häver ju ett halvt kilo kol samt en halv flaska tändvätska för att grilla mat...........UÖÖÖÖÖÖCK!!!!

3: Det är bara några av de mer varierande kötträtterna som lagas, jag bara tog upp de mest kända vill du ha allt så får du väl be om det.

4: http://www.donesi.com/images/gallery/268/dscf8153jpg.jpg det ovan är ett lock, och maten blir ofantligt mycket godare tillagat så där.

5: Cevapi, Bosanski lonac, Karadjordjeva snicla, Sis cevap, Bumbar, Hurmasice, Punjene paprike, Burek, Odojak, Begova corba.............du jag orkar inte rabla upp allt men du förstår vad jag menar.

6: Så var är den svenska variationen du babblar om samt de goda rätterna du jämför med det bosniska köket? Du har säkert inte smakat ens 1% av det jag nämnt och knappast tillagat där nere, så innan du gör det så tycker jag inte du ska yttra dig mer. Variationen är helt överlägsen den Svenska obefintliga köket....... säg bara inte inlagt sill för äckligare skit har jag aldrig smakat i hela mitt liv, att en människa kan äta sådant räligt bajs säger mig allt om ert kök.

Vi har dessutom helt överlägsna maträtter när det gäller kallskuret och torkat, ert är bara vidrigt.
Jag tror inte att vi kommer längre. Tro mig, jag har varit i det forna Jugoslavien många ggr. Har bl a en kompis (Serb) och med vilken undertecknad korsat landet på både höjden och tvären.

Din fasta övertygelse bottnar snarare i okunskap gällande det svenska köket än föreställningen att det Jugoslaviska köket (jag fortsätter att kalla landet så) skulle vara så otroligt överlägset .

~Paul~
Senast redigerad av dePaul 2012-04-29 kl. 15:28.
Citera
2012-04-29, 17:08
Medlem
Citat:
Sverige måste jag själv säga, den Svenska köken är fan inget gott alls. Mina svenska grannar är helt jävla värdelösa på matlagning ute, det enda de grillar är korv, medan jag själv har i min trädgård:

På grillplattan (Inte ert svenska skit galler där fettet från maten bara droppar): Kotletter, Fileer, Kyckling, File spett med grönsaker.

I kokkärl: Kycklinggrytor samt nötköttsgrytor.

Jag brukar även spett grilla en hel lamm då och då samt ibland när jag inte riktigt orkar med lamm köra på fyra kycklingar på en spett och grilla.

Så ja ser man på det så så är Svenskarna sämst, ja e lessen asså.
Med tanke på hur obildad du framstår blir det svårt att ta din åsikt på allvar, tyvärr alltså. Blir bara löjligt när du enbart har 2 länder att jämföra mellan.
Citera
2012-05-01, 01:12
Medlem
adressandrings avatar
Norge:

Sönderkokt lutfisk på smörgås utan salt och peppar för 182 kronor
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem