• 1
  • 2
2007-06-27, 23:14
Medlem
SilverDoggs avatar
tja, titeln säger väl allt =D

jag har typ ett recept på gädda, men jag är inte riktigt hundra på hur man gör det.

det innefattar iallafall att man rensar ut tarmar och skit, och sedan saltar köttet och har på nån annan krydda kanske, för att slutligen ha hela paketet i aluminiumfolie över grill eller i ugn. nån som vet receptet lite utförligare?

iallafall, skulle vara sjukt tacksam för lite goda recept på abborre och gädda, nu när man börjat plocka såna dagligen =D.
Citera
2007-06-28, 04:59
Medlem
Innanmätet skall väl alltid ut först?

Men vad gäller just gädda, så har jag ätit pepparrotsstekt sådan= mycket gott/ god.
Och abborre, så enrisrökt sådan= också mycket gott/ god.
Närmre än så vet jag inte vad gäller just recept(och inte kommer jag heller ihåg hur dessa tillagades som).
Har du sökt på t. ex "Google" om detta? Skall försöka se om jag kan hitta några recept som verkar bra
Citera
2007-06-28, 07:20
Medlem
GaiNs avatar
När det kommer till aborre måste väl halstrad vara det godaste? Gärna med mandelpotatis eller på en tunnbrödskiva.

Tillagning:

1. Skala och lägg Potatisarna i en kastrull med vatten och koka tills de är lagom mjuka.

2. Skär och hacka Gul Paprika, Färska Champinjoner och den röda löken.

3. Fräs de hackade grönsakerna i en blandning av olja och smör.

4. Koka lasangeplattorna tills de är mjuka men har lite tuggmotstånd kvar

5. Halstra under tiden aborrefiléerna i lite olja

6. Lägg lasagneplattorna på en skärbräda och skär snitt på ena långsidan från mitten av lasagneplattan och rulla dem till en vulkan på tallriken.

7. Lägg i de stekta grönsakerna i lasagnerullen.

8. Blanda samman crème fraichen och mjukosten.

9. Tillsätt riktligt med persilja. Smaka av med salt och peppar.

10. Lägg upp potatisen, fisken och en klick sås på tallrikarna.

11. Serveras med ett gott vitt vin

(tasteline).
Citera
2007-06-28, 09:07
Medlem
Smörstekt abborre är tokigt gott.
Citera
2007-06-28, 12:57
Medlem
Tjohildas avatar
Har skrivit det förut här, men jag brukar ugnssteka gäddan med smör och citronskivor i magen. Sen gör jag citronsås på skyn och serverar med potatis. Lite dill till är inte heller fel.
Citera
2007-06-28, 13:09
Medlem
rayraviolis avatar
Gädda: Använd lite mindre exemplar (under två kilo). Filéa och ta bort skinnet. Dubbelpanera och stek i smör. Supergott men akta er för benen. Annars är gädda en mycket bra fisk att göra biffar och queneller på.

Abborre: Filéa och byxa, stek i smör. Man kan vända filéerna i lite rågmjöl om man vill. Stek till fisken är lite knaprig i kanterna. Servera med färskpotatis och nån gräddfilsbaserad sås, så får ni en somrig rätt att dricka öl till.

Förresten, är abborrarna små (har du barn som gillar att fiska kommer småabborrar som ett brev på posten) är det bättre att flå dem och steka hela än att filéa.
Citera
2007-06-28, 13:16
Medlem
SilverDoggs avatar
vi försöker satsa på åtminstone ett par hekton
både jag och brodern är inte småpällar så det räcker inte med en liten firre på 100g, vara 50% eller vafan det nu är är ätligt =P.

har kollat upp lite på hur man ska rensa abborren bra så jag tror det blir till att filea dom . borde väl gå att grilla dom också va? bara att filea och slänga på grillen och lite kryddor?
Citera
2007-06-28, 13:42
Medlem
rayraviolis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SilverDogg
vi försöker satsa på åtminstone ett par hekton
både jag och brodern är inte småpällar så det räcker inte med en liten firre på 100g, vara 50% eller vafan det nu är är ätligt =P.

har kollat upp lite på hur man ska rensa abborren bra så jag tror det blir till att filea dom . borde väl gå att grilla dom också va? bara att filea och slänga på grillen och lite kryddor?

Nja, jag skulle inte rekommendera att lägga abborrfilé på grillen. Risken är stor att filéerna går sönder eftersom de är ganska tunna. Det går säkert om man är slipad men jag hade låtit bli. Prova att lägga på hela fisken i stället (urtagen, förstås). Om du har gott om tid och vältränade armar så kan du fjälla dem först.
Citera
2007-06-28, 13:50
Medlem
SilverDoggs avatar
ah, okej. bättre att steka dom då =)

om man steker den hel (utan innanmätet), blir det då som "plockmat" typ? alltså att man bara öppnar den och plockar köttbitar typ?
Citera
2007-06-28, 14:09
Medlem
sisususis avatar
Filead aborre är att kasta bort det bästa. Fjälla borren och ta bort ryggfenan. Stek i välsaltat smör och njut av knaprigheten i skinnet och stjärtfenan.
Gillar man olivolja så använd en fruktig olivolja istället för smör, kalasgott.
Citera
2007-06-28, 14:11
Medlem
rayraviolis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SilverDogg
ah, okej. bättre att steka dom då =)

om man steker den hel (utan innanmätet), blir det då som "plockmat" typ? alltså att man bara öppnar den och plockar köttbitar typ?

Om du kör med hela fiskar borde det gå bra att grilla, och så får du ju lite fin grillsmak också. Dra bort skinnet och lyft köttet från benen. Är man fingerfärdig nog så får man ut hela filébitar. Ganska stor risk att man får lite småbitar men är väl ingen katastrof. Det ska ju ändå blandas i magen . En hake med att tillaga fisk hel och ofjällad är att det är svårt att få in salt och kryddor innan. Prova att salta ordentligt i buken och låt det dra en god stund. Borde funka.

Citat:
Ursprungligen postat av sisususi
Filead aborre är att kasta bort det bästa. Fjälla borren och ta bort ryggfenan. Stek i välsaltat smör och njut av knaprigheten i skinnet och stjärtfenan.
Gillar man olivolja så använd en fruktig olivolja istället för smör. kalasgott.

Synd att det är helvetiskt att fjälla abborre, i synnerhet när den är färsk. Det går förstås men det finns viss risk att fisken går sönder under proceduren. Annars låter det väldigt gott!
Citera
2007-06-28, 14:41
Medlem
SilverDoggs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sisususi
Gillar man olivolja så använd en fruktig olivolja istället för smör, kalasgott.

låter faktiskt riktigt smarrigt det där. får prova det med helt enkelt
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in