2012-05-20, 12:13
Medlem
Herr Lindholms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Död o återfödd
Planet betyder "vandrare", och med tanke på att jorden inte vandrar, inte rör sig i omlopp kring andra planeter, så är jorden per definition ingen planet!

Planeter är himlakroppar som roterar runt någon annan himlakropp.
Och namnet joner har man tagit från det grekiska folket som vandrade omkring. Men atomer som saknar eller har extra elektroner är ju inte små, små greker. Alltså finns det inga joner.
Citera
2012-05-20, 12:24
Medlem
PuffTheDragons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snorlyktan
Nepp, han menar ljustimmar. Det är framräknat av en annan forumit att det är maximala storleken om alla stjärnor ska kunna rotera runt jorden och inte bryta mot lagen om ljusets hastighet som den absoluta maxhastigheten.
Oj, haha så den geocentriska världsbilden är alltså den korrekta?
Nu vet jag att du troligtvis känner till att den är fel, men hur förklarar D&Å då den skenbara redrograda rörelsen som planeterna gör på himlavalvet? Jag trodde epicyklerna vad döda!

http://www.youtube.com/watch?v=Xqn0LuGsWAM
Citera
2012-05-20, 12:56
Medlem
Snorlyktans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PuffTheDragon
Nu vet jag att du troligtvis känner till att den är fel, men hur förklarar D&Å då den skenbara redrograda rörelsen som planeterna gör på himlavalvet? Jag trodde epicyklerna vad döda!

men hjälp. Det var ju uträknat för att visa att den geocentriska världsbilden är omöjlig.
Parallaxmätningar visar ju på avstånd som är löjligt mycket större än några ljustimmar.
Citera
2012-05-20, 12:58
Medlem
bjornebarns avatar
Citat:

Man kan förklara det med den galaktiska värme som solen utstrålar. Precis som det ibland sker solutbrott, förekommer även galaktiska värme-utbrott med jämna mellanrum. Eftersom galaktisk värme är den renaste formen av energi, kan den växelvärka med själva rummet och skapar en sorts hål där de färdas, där inte ens själva rummet existerar. Rummer krökes alltså runt detta hål på sådant sätt att det bildas en sorts spiral. Om en planet befinner sig nära en sådan spiral kommer de således att dragas in i den och påbörja sin epicykliska vandring.

Utifrån materiens och rumtidens tröghet kommer planeterna sedan att fullgöra dessa epicykliska banor (som egentligen är raka, bara att rummet är krökt så de ser ut att inte vara raka) även efter att galaktiska värme-utbrottet har avtagit.
Citera
2012-05-20, 13:09
Medlem
Snorlyktans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bjornebarn
Man kan förklara det med den galaktiska värme som solen utstrålar. Precis som det ibland sker solutbrott, förekommer även galaktiska värme-utbrott med jämna mellanrum. Eftersom galaktisk värme är den renaste formen av energi, kan den växelvärka med själva rummet och skapar en sorts hål där de färdas, där inte ens själva rummet existerar. Rummer krökes alltså runt detta hål på sådant sätt att det bildas en sorts spiral. Om en planet befinner sig nära en sådan spiral kommer de således att dragas in i den och påbörja sin epicykliska vandring.

Utifrån materiens och rumtidens tröghet kommer planeterna sedan att fullgöra dessa epicykliska banor (som egentligen är raka, bara att rummet är krökt så de ser ut att inte vara raka) även efter att galaktiska värme-utbrottet har avtagit.

Hur skiljer sig galaktisk värme från vanlig enkel elektromagnetisk IR-strålning?
Citera
2012-05-20, 16:54
Medlem
PuffTheDragons avatar
Citat:
men hjälp. Det var ju uträknat för att visa att den geocentriska världsbilden är omöjlig.
Parallaxmätningar visar ju på avstånd som är löjligt mycket större än några ljustimmar.
Jo jag fattade det och du missuppfattade mig. Mitt inlägg var ju egentligen riktat till DoÅ.
Citera
2012-05-20, 17:21
Medlem
Snorlyktans avatar
Citat:
Jo jag fattade det och du missuppfattade mig. Mitt inlägg var ju egentligen riktat till DoÅ.

Ah. Då ber jag om ursäkt. Läste det som riktat till mig.
Citera
2012-05-22, 08:39
Medlem
Herr Lindholms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sereena
Jaha? Och du tror inte jag är medveten om det?
Näh, ser ni! Då avståndet Solen-Pluto är ca 6 ljustimmar så är det väl inte helt orimligt att himlasfären skulle ha diametern 8 ljustimmar enligt denna ad hoc-kosmologi?
Citat:
]men hjälp. Det var ju uträknat för att visa att den geocentriska världsbilden är omöjlig.
Nej. Solen roterar kring Jorden. De andra planeterna roterar kring Solen.

Men nu heter det ju att det inte finns något egentligt universum, bara ett sfäriskt hålrum med ljus på insidan.
Citat:
Förklaringen är helt enkelt att stjärnorna är lysande punkter på himlasfären som FLYTTAR på sig. Vår Herre var nämligen PRAGMATISK när Han skapade universum.
Citat:
Hur skiljer sig galaktisk värme från vanlig enkel elektromagnetisk IR-strålning?
Nu går du frågorna i förväg. En galax är ju en enorm samling stjärnor. Så hur kan en stjärna vara galaktisk i sig?
Senast redigerad av Herr Lindholm 2012-05-22 kl. 08:46.
Citera
2012-05-22, 12:35
Medlem
Sereenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Herr Lindholm
Näh, ser ni! Då avståndet Solen-Pluto är ca 6 ljustimmar så är det väl inte helt orimligt att himlasfären skulle ha diametern 8 ljustimmar enligt denna ad hoc-kosmologi?Nej. Solen roterar kring Jorden. De andra planeterna roterar kring Solen.

Men nu heter det ju att det inte finns något egentligt universum, bara ett sfäriskt hålrum med ljus på insidan.Förklaringen är helt enkelt att stjärnorna är lysande punkter på himlasfären som FLYTTAR på sig. Vår Herre var nämligen PRAGMATISK när Han skapade universum. Nu går du frågorna i förväg. En galax är ju en enorm samling stjärnor. Så hur kan en stjärna vara galaktisk i sig?

Jag var inne och snurrade på att solen var den "himlakropp" som låg längst från jorden så då blir det ju 8 ljusminuter (lite svårt att hålla isär alla varianterna ;p )
Citera
2012-05-22, 13:53
Medlem
Herr Lindholms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sereena
Jag var inne och snurrade på att solen var den "himlakropp" som låg längst från jorden så då blir det ju 8 ljusminuter (lite svårt att hålla isär alla varianterna ;p )
Men de skall inte hållas isär...
Citera
2012-05-22, 17:01
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Herr Lindholm
Näh, ser ni! Då avståndet Solen-Pluto är ca 6 ljustimmar så är det väl inte helt orimligt att himlasfären skulle ha diametern 8 ljustimmar enligt denna ad hoc-kosmologi?

Det hade inte varit orimligt, om det inte vore för det faktum att ljustimmar är ett meningslöst tidsmått enär ljusets hastighet inte är konstant, ens i vakuum. Einstein hade fel helt enkelt. Han var själv inne på det på äldre dagar när förklarade sin relativitetsteori med liknelsen vid att en minut med en vacker mö kan kännas som en sekund, medan en minut med handen på en varm spisplatta kan kännas som en timme. Sätt nu temperturen hos en vanlig elextroluxspisplatta (på sexan!) i kontrast till temperaturen hos galaktisk värme och det torde vara uppenbart för vem som helst att E=mc² inte stämmer!
Citera
2012-05-22, 20:08
Medlem
Snorlyktans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av E.Rommel
Det hade inte varit orimligt, om det inte vore för det faktum att ljustimmar är ett meningslöst tidsmått enär ljusets hastighet inte är konstant, ens i vakuum. Einstein hade fel helt enkelt. Han var själv inne på det på äldre dagar när förklarade sin relativitetsteori med liknelsen vid att en minut med en vacker mö kan kännas som en sekund, medan en minut med handen på en varm spisplatta kan kännas som en timme. Sätt nu temperturen hos en vanlig elextroluxspisplatta (på sexan!) i kontrast till temperaturen hos galaktisk värme och det torde vara uppenbart för vem som helst att E=mc² inte stämmer!

Har du bevis på att ljusets hastighet inte är konstant är det nobelpriset nästa för dig, det vet du va?

Ja, han förklarade relativitetsteorin så ja. Att TID inte är konstant, utan påverkas av hastighet och gravitation.

Återigen, vad ÄR galaktisk värme?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in