Citat:
Ursprungligen postat av Varangian
När han skulle fortsätta sin vandring sprang en man fram och föll på knä för honom och frågade: ”Gode mästare, vad skall jag göra för att vinna evigt liv?”
Jesus svarade: ”Varför kallar du mig god? Ingen är god utom Gud. - Mark 10:17-18
Sedan gällande helvetets existens för de orättfärdiga är det solklart i NT:
Sedan skall han säga till dem som står till vänster: ’Gå bort från mig, ni förbannade, till den eviga eld som väntar djävulen och hans änglar. - Matt 25:41
Då skall han svara dem: ’Sannerligen, vad ni inte har gjort för någon av dessa minsta, det har ni inte heller gjort för mig.’
Dessa skall gå bort till evigt straff men de rättfärdiga till evigt liv.” - Matt 25:45-46
Hur är det ställt med bibelkunskaperna, mr. Know-it-all?
Men det där har inget som helst med att göra med att Jesus är syndare på något sätt. Jesus sa alltid saker i stil med, tacka inte mig utan tacka fadern. Inget var något i jämförelse med Gud, inte ens han själv. Jesus tyckte att mannen skulle be till Gud om evigt liv, inte Jesus. Och tänk på att Jesus trots allt bara var människa i det läget och fick Guds hjälp till att göra sina undervek.
»När Jesus fortsatte sin vandring, sprang en man fram, föll på knä för honom och frågade: Gode Mästare, vad skall jag göra för att ärva evigt liv? Jesus sa till honom: Varför kallar du mig god? Endast en är god - och det är Gud. Buden känner du: Du skall inte mörda, du skall inte begå hor, Du skall inte stjäla, Du skall inte vittna falskt, Du skall inte ta ifrån någon det som är hans, Hedra din far och din mor!
Mannen sade: Mästare, allt detta har jag hållit sedan jag var ung. Jesus såg på honom och fick kärlek till honom och sade: Ett fattas dig. Gå och sälj allt vad du äger och ge åt de fattiga. Då skall du få en skatt i himlen. Och kom sedan och följ mig! Då blev mannen mörk i blicken och gick bedrövad sin väg, ty han ägde mycket. Jesus såg sig omkring och sa till sina lärjungar: Hur svårt är det inte för dem som är rika att komma in i Guds rike!
Det är lättare för en kamel att komma igenom ett nålsöga än för en rik att komma in i Guds rike. Då blev de ännu mer förskräckta och sade till varandra: Vem kan då bli frälst? Jesus såg på dem och sade: För människor är det omöjligt, men inte för Gud. Ty för Gud är allt möjligt.» Markus 10:17-27.
Vad Jesus "syndighet" direkt fallerar på är........
Att Jesus var TVUNGEN att vara helt syndfri och fullkomlig berodde på att han skulle "offras för mänskligheten". Att han överhuvudtaget kom ned berodde på att det fanns ingen människa som var "utan synd" eftersom alla hade tappat den när Adam syndade, alltså var Gud tvungen att skicka ned någon som VAR "utan synd", Jesus. för att "betala brottet" och "köpa tillbaka" mänskligheten var det tvunget att vara en helt utan synd.
Har ni läst något själva om det?, för jag tycker att själva påståendet var lite konstigt, minst sagt eftersom Jesus var 100% TVUNGEN att vara "utan synd" för att kunna offra sig.
Vidare, hur mycket tycker ni att Jesus syndade? Han hjälpte folk, han botade sjuka, han till och med bad för de som spikade upp honom. Så jag förstår inte poängen alls faktiskt.