2007-07-01, 15:30
Medlem
TheGoodDoctors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Billow
Som jag sagt tidigare så finns många teorier om att profeterna som bara är människor kanske inte alltid presterade ett 100 procentigt jobb i Bibeln. Men Jesus levde felfritt genom hela NT !
Jesus skrev inte NT. Nya Testamentet skulle lika gärna kunna vara ett filosof-politiskt försök till att skapa ordning, genom användandet av religion som ett verktyg. Guds krav på människan, hur som helst, korrigeras inte i Nya Testamentet. I övrigt så levde Jesus, enligt nya testamentet av honom själv, inte alls felfritt.
Citera
2007-07-01, 15:35
Medlem
Billows avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xcore
Du sa ju faktiskt själv att sjön var symbolik.

Det står till och med tydligt att sjön ÄR gjord för Satan och hans demoner. Det står också ordagrant att Satan och hans demoner kommer att få brinna i evighet i den.

Filosofitråden nån?

Logging off............

9..8..7..6..5..4..3..2..1..0

Jodå. Jag tänker på en i Jehovas Vittnen som sa att enligt dom är sjön även symbolik för Satan och demonerna. Enligt JV så finns inte helvetet för ens dom utan är den andra döden.
Citera
2007-07-01, 15:36
Medlem
Billows avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheGoodDoctor
Jesus skrev inte NT. Nya Testamentet skulle lika gärna kunna vara ett filosof-politiskt försök till att skapa ordning, genom användandet av religion som ett verktyg. Guds krav på människan, hur som helst, korrigeras inte i Nya Testamentet. I övrigt så levde Jesus, enligt nya testamentet av honom själv, inte alls felfritt.
Han syndade inte iallafall även om han gjorde endel saker som att köra ut hädarna ur templet som enligt mig var bra gjort.
Citera
2007-07-01, 15:41
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av TheGoodDoctor

Och var säger han det?

Det måste jag ha missat..............i så fall.

(hoppas du har en Bibel framme, det underlättar)

Ser fram emot ett svar senare när jag loggar in igen.
Citera
2007-07-01, 15:46
Bannlyst
Citat:
Han syndade inte iallafall även om han gjorde endel saker som att köra ut hädarna ur templet som enligt mig var bra gjort.

Det var väl det minsta man skulle kunna att kalla att synda?
Citera
2007-07-01, 17:01
Medlem
Zaxxons avatar
Citat:
Det som gör att jag anser att sjön är symbolik är att det står "den andra döden" direkt efter.

Uppenbarelseboken 20:14
Och döden och dödsriket kastades i den brinnande sjön. Detta är den andra döden, den brinnande sjön.

Japp, jag förstår det.

Del 1.

Citat:
Inte alls........

För människan så är sjön symbolik för den "andra döden", den "bokstavliga döden", dvs då människans själ kommer att raderas. Den döden är permanent. För Satan så är sjön inte symbolik, han kommer att kastas i den. Sjön finns inte än, den kommer att skapas när det "blir dags" att kasta i Satan. Uppenbarelseboken talar om framtiden så därför kan någon omöjligt ha hamnat i ett brinnande helvete eftersom det aldrig funnits något. Det kommer ju att skapas däremot, men då inte för människan.

Alltså kan inte människan kastas i sjön eftersom den bara är SYMBOLIK för andra döden.

Citat:
Det står till och med tydligt att sjön ÄR gjord för Satan och hans demoner. Det står också ordagrant att Satan och hans demoner kommer att få brinna i evighet i den.

Ja om man läser ORDAGRANT, vilket du framlägger att man skall göra. Men sedan då det gäller 21:8 väljer du att INTE läsa ordagrant utan istället utgå från annan tolkning. Dvs. (Bibel 2000 för att vara mer aktuell) Upp 21:8:

Citat:
Men de fega och otrogna och skändliga, mördare, horkarlar, trollkarlar, avgudadyrkare och alla lögnare, deras plats är i sjön som brinner av eld och svavel, och det är den andra döden.

För syndiga människor är den andra döden en plats i sjön. Det står INTE att andra döden ÄR sjön eller symbolik för den, som jag påpekade tidigare.

I detta avseende läser du inte ordagrant. Hur motiverar du det ?

Del 2.

Du säger att det eviga brinnande helvetet inte finns för människor, men för Satan och company. Du är även väldigt högmodig och anser dig ha en helt korrekt tolkning; genom att använda två olika betydelser av den brinnande sjön. Dessa två betydelser motiverar du med att man skall läsa ordagrant (i ena fallet), men samtidigt väljer du att inte göra det i andra fallet.

Får jag fråga av ren nyfikenhet, finns det någon annan som kommit fram till detta; två olika betydelser av den brinnande sjön ? Dvs. någon annan som kommit fram till att människan inte skall brinna i all evighet, men djävulen och company skall det. Dina tidigare länkar som du stödjer dig på säger ingenting alls om att sjön, för djävulen och dyl, är att de skall brinna i all evighet. Om de gör det, så får du helt enkelt peka ut det.
Citera
2007-07-01, 17:15
Medlem
Varangians avatar
Citat:
Och var säger han det?

Det måste jag ha missat..............i så fall.

(hoppas du har en Bibel framme, det underlättar)

Ser fram emot ett svar senare när jag loggar in igen.

När han skulle fortsätta sin vandring sprang en man fram och föll på knä för honom och frågade: ”Gode mästare, vad skall jag göra för att vinna evigt liv?”
Jesus svarade: ”Varför kallar du mig god? Ingen är god utom Gud.
- Mark 10:17-18

Sedan gällande helvetets existens för de orättfärdiga är det solklart i NT:

Sedan skall han säga till dem som står till vänster: ’Gå bort från mig, ni förbannade, till den eviga eld som väntar djävulen och hans änglar. - Matt 25:41

Då skall han svara dem: ’Sannerligen, vad ni inte har gjort för någon av dessa minsta, det har ni inte heller gjort för mig.’
Dessa skall gå bort till evigt straff men de rättfärdiga till evigt liv.”
- Matt 25:45-46

Hur är det ställt med bibelkunskaperna, mr. Know-it-all?
Citera
2007-07-01, 17:29
Medlem
Billows avatar
Citat:
Det var väl det minsta man skulle kunna att kalla att synda?
Kallade jag det synda ?? Berömde jag inte Jesus ??
Citera
2007-07-01, 18:06
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Varangian
När han skulle fortsätta sin vandring sprang en man fram och föll på knä för honom och frågade: ”Gode mästare, vad skall jag göra för att vinna evigt liv?”
Jesus svarade: ”Varför kallar du mig god? Ingen är god utom Gud.
- Mark 10:17-18

Sedan gällande helvetets existens för de orättfärdiga är det solklart i NT:

Sedan skall han säga till dem som står till vänster: ’Gå bort från mig, ni förbannade, till den eviga eld som väntar djävulen och hans änglar. - Matt 25:41

Då skall han svara dem: ’Sannerligen, vad ni inte har gjort för någon av dessa minsta, det har ni inte heller gjort för mig.’
Dessa skall gå bort till evigt straff men de rättfärdiga till evigt liv.”
- Matt 25:45-46

Hur är det ställt med bibelkunskaperna, mr. Know-it-all?

Men det där har inget som helst med att göra med att Jesus är syndare på något sätt. Jesus sa alltid saker i stil med, tacka inte mig utan tacka fadern. Inget var något i jämförelse med Gud, inte ens han själv. Jesus tyckte att mannen skulle be till Gud om evigt liv, inte Jesus. Och tänk på att Jesus trots allt bara var människa i det läget och fick Guds hjälp till att göra sina undervek.

»När Jesus fortsatte sin vandring, sprang en man fram, föll på knä för honom och frågade: Gode Mästare, vad skall jag göra för att ärva evigt liv? Jesus sa till honom: Varför kallar du mig god? Endast en är god - och det är Gud. Buden känner du: Du skall inte mörda, du skall inte begå hor, Du skall inte stjäla, Du skall inte vittna falskt, Du skall inte ta ifrån någon det som är hans, Hedra din far och din mor!

Mannen sade: Mästare, allt detta har jag hållit sedan jag var ung. Jesus såg på honom och fick kärlek till honom och sade: Ett fattas dig. Gå och sälj allt vad du äger och ge åt de fattiga. Då skall du få en skatt i himlen. Och kom sedan och följ mig! Då blev mannen mörk i blicken och gick bedrövad sin väg, ty han ägde mycket. Jesus såg sig omkring och sa till sina lärjungar: Hur svårt är det inte för dem som är rika att komma in i Guds rike!

Det är lättare för en kamel att komma igenom ett nålsöga än för en rik att komma in i Guds rike. Då blev de ännu mer förskräckta och sade till varandra: Vem kan då bli frälst? Jesus såg på dem och sade: För människor är det omöjligt, men inte för Gud. Ty för Gud är allt möjligt.» Markus 10:17-27.

Vad Jesus "syndighet" direkt fallerar på är........

Att Jesus var TVUNGEN att vara helt syndfri och fullkomlig berodde på att han skulle "offras för mänskligheten". Att han överhuvudtaget kom ned berodde på att det fanns ingen människa som var "utan synd" eftersom alla hade tappat den när Adam syndade, alltså var Gud tvungen att skicka ned någon som VAR "utan synd", Jesus. för att "betala brottet" och "köpa tillbaka" mänskligheten var det tvunget att vara en helt utan synd.

Har ni läst något själva om det?, för jag tycker att själva påståendet var lite konstigt, minst sagt eftersom Jesus var 100% TVUNGEN att vara "utan synd" för att kunna offra sig.

Vidare, hur mycket tycker ni att Jesus syndade? Han hjälpte folk, han botade sjuka, han till och med bad för de som spikade upp honom. Så jag förstår inte poängen alls faktiskt.
Citera
2007-07-01, 18:09
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Zaxxon
Japp, jag förstår det.

Del 1.

Ja om man läser ORDAGRANT, vilket du framlägger att man skall göra. Men sedan då det gäller 21:8 väljer du att INTE läsa ordagrant utan istället utgå från annan tolkning. Dvs. (Bibel 2000 för att vara mer aktuell) Upp 21:8:

För syndiga människor är den andra döden en plats i sjön. Det står INTE att andra döden ÄR sjön eller symbolik för den, som jag påpekade tidigare.

I detta avseende läser du inte ordagrant. Hur motiverar du det ?

Del 2.

Du säger att det eviga brinnande helvetet inte finns för människor, men för Satan och company. Du är även väldigt högmodig och anser dig ha en helt korrekt tolkning; genom att använda två olika betydelser av den brinnande sjön. Dessa två betydelser motiverar du med att man skall läsa ordagrant (i ena fallet), men samtidigt väljer du att inte göra det i andra fallet.

Får jag fråga av ren nyfikenhet, finns det någon annan som kommit fram till detta; två olika betydelser av den brinnande sjön ? Dvs. någon annan som kommit fram till att människan inte skall brinna i all evighet, men djävulen och company skall det. Dina tidigare länkar som du stödjer dig på säger ingenting alls om att sjön, för djävulen och dyl, är att de skall brinna i all evighet. Om de gör det, så får du helt enkelt peka ut det.

Därför att förklaringen finns inte där du läser. Om du läser dokumentet jag länkade till en gång till så förstår du bättre sen. Kan du göra det?

Dessutom, det står inte att de skall brinna, eller plågas för evigt, eller hur? De skall till sjön, som är den andra döden, dvs bokstavlig definitiv död. Om Satan och demonerna står det......

10. Och djävulen, som förvillade dem, blir kastad i samma sjö av
eld och svavel, dit vilddjuret och den falske profeten hade
blivit kastade; och de skall där plågas dag och natt i
evigheternas evigheter.

Kan det bli tydligare?

Det får du avgöra själv givetvis. Å andra sidan så är du ju inte det minsta intresserad i alla fall, för då hade du läst igenom hela texten som jag länkade till och därmed redan haft svaret på frågan, eller hur? Har man en motivering mer än att bara söka felaktigheter i Bibeln så brukar man lyckas bättre med att ta åt sig vad som faktiskt står.

Så gör mig en tjänst, läs texten jag länkade till, så upp bibelställena som anges, så kommer du få ditt svar.

Nu skall jag ha lite semester från Flashback och önskar alla lycka till med sina inlägg. Efter så här mycket postande så behöver jag göra lite annat också. Man blir smått utbränd av så här många inlägg på så kort tid.

Hej på ett tag, och ha det.

Citera
2007-07-01, 18:39
Medlem
Zaxxons avatar
Citat:
Därför att förklaringen finns inte där du läser. Om du läser dokumentet jag länkade till en gång till så förstår du bättre sen. Kan du göra det?

Dessutom, det står inte att de skall brinna, eller plågas för evigt, eller hur? De skall till sjön, som är den andra döden, dvs bokstavlig definitiv död. Om Satan och demonerna står det......

10. Och djävulen, som förvillade dem, blir kastad i samma sjö av
eld och svavel, dit vilddjuret och den falske profeten hade
blivit kastade; och de skall där plågas dag och natt i
evigheternas evigheter.

Kan det bli tydligare?

Det får du avgöra själv givetvis. Å andra sidan så är du ju inte det minsta intresserad i alla fall, för då hade du läst igenom hela texten som jag länkade till och därmed redan haft svaret på frågan, eller hur? Har man en motivering mer än att bara söka felaktigheter i Bibeln så brukar man lyckas bättre med att ta åt sig vad som faktiskt står.

Så gör mig en tjänst, läs texten jag länkade till, så upp bibelställena som anges, så kommer du få ditt svar.

Nu skall jag ha lite semester från Flashback och önskar alla lycka till med sina inlägg. Efter så här mycket postande så behöver jag göra lite annat också. Man blir smått utbränd av så här många inlägg på så kort tid.

Hej på ett tag, och ha det.

Har redan läst det. De har en och samma tolkning av sjön, medans du har två olika. Du har en för djävulen och en annan för människor.

Ja i 21:8 står det ej vad som händer med människorna i sjön, detta har jag även påpekat tidigare. Det som står är att de får en plats i sjön.

Vad jag vill få dig att inse är att du hycklar med dina motiveringar till dina slutsatser och är inkonsekvent. Du säger att man skall läsa ordagrant och detta gör du på ett ställe, bara för att sedan strunta i det på annat ställe för att få fram en annan betydelse av samma sak (sjön, den andra döden). Inte konstigt man får tvetydigheter om man är inkonsekvent.

Har inte sett eller hört om någon annan som kommit fram till detta. Så åter igen, har du någon källa till denna slutsats att sjön/andra döden är olika för människan och djävulen; eller är det något du kommit på själv ?
Citera
2007-07-01, 20:51
Medlem
pollenpers avatar
Ursäkta ett dumt inlägg från en okunnig.
Hur många dödar behövs för att man skall betraktas som död?
Förmodligen är det viktigast vad jag själv anser, men jag skulle uppskatta om min hustrus åsikt räknades också.
Om jag kommer till high life efter graven då borde ju jag av ren välgärning ta med hustrun. Ungefär som vikingarna som begravdes med hästar och tjänare.

Förresten, varför ska man leva överhuvudtaget när himmelriket finns bakom knuten.

Ja, jag är otrogen, men offra en oneliner på mitt resonemang.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in