2007-06-28, 12:46
Medlem
Zaxxons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fbe
"Du skulle inte kunna göra jobbet själv" är exakt vad du förtjänar att höra. Du jiddrar helt ogenerat och svarar aldrig på ett argument annat än med en motfråga eller en uppmaning att läsa Bibeln i sin helhet eller en eller annan hemsida.
Jag frågade dig för övrigt hur du har kommit över "alla fakta". Är det i diskussion med Gud själv eller på annat sätt?

Det faktum att du inte ser någon skillnad på självrättfärdighet och rättfärdighet bekräftar än mer den bild du redan visat upp av ditt ego.

Kan du nu vänligen tänka dig att svara på frågan?

Ja fyfan, sånt högmod och hyckleri av guds egna lilla soldat.

Hans egna källor talar emot det han påstår men han vägrar erkänna att källan, alternativt han själv, har fel.

Hur skulle det funka i vetenskapliga sammanhang ?

A: Är inte 1+1=3 ?
B: 1+1=2, kolla här i min länk <url>
A: Men i din länk står det att 1+1=3, är det fel ?
B: Nej det är inte fel. Matematiken säger att 1+1=2.
A: Uhm ?

Genom att argumentera och bygga upp "fakta" på det viset kan man, som ovan, komma fram till vadsomhelst. Vilket precis så är fallet.
Citera
2007-06-28, 12:54
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av fbe
"Du skulle inte kunna göra jobbet själv" är exakt vad du förtjänar att höra. Du jiddrar helt ogenerat och svarar aldrig på ett argument annat än med en motfråga eller en uppmaning att läsa Bibeln i sin helhet eller en eller annan hemsida.
Jag frågade dig för övrigt hur du har kommit över "alla fakta". Är det i diskussion med Gud själv eller på annat sätt?

Det faktum att du inte ser någon skillnad på självrättfärdighet och rättfärdighet bekräftar än mer den bild du redan visat upp av ditt ego.

Kan du nu vänligen tänka dig att svara på frågan?

Fakta kommer man över om man letar lite, och läser. Sen fodras lite intresse förstås.

Vad jag ser är en mängd personer som inte är det minsta intresserade av Bibeln, lika lite som de tror på den, och vars enda mål är att försöka hitta "felaktigheter" i den. Personer som helt eller delvis utesluter en Gud och en skapelse. Därmed blir de flesta frågor inte ärliga, dvs gjorda pga att man vill ha något bevisat som är sant.

Då man drar snabba slutsatser av direkta citat och bortser från relevanta ställen från övriga böcker i Bibeln så blir det en diskussion som blir väldigt svår att föra.

För det ni egentligen är intresserade av har inget som helst med Bibeln att göra, eller hur?

Så hur har ni tänkt er att man skall föra en sån här diskussion då? Det blir ju knappast någon ärlig eller öppen diskussion eftersom den blir låst och väldigt partisk.

Jag tror personligen inte att jag lyckats att få någon ävertygad eller ens tänka efter angående Bibeln, lika lite som jag blivit övertygad om att vi har kommit till utan att skapats av en Gud.

Förresten.........

Här är ytterligare något läsvärt.

http://www.concordant.org/expohtml/DeathAndJudgment/TheGehennaOfFire.html

http://www.concordant.org/expohtml/DeathAndJudgment/index.html

Ni hittar mig i filosofi eller religionsforumet.

(och kanske dataforumet)

Citat:
Ursprungligen postat av Zaxxon
Ja fyfan, sånt högmod och hyckleri av guds egna lilla soldat.

Hans egna källor talar emot det han påstår men han vägrar erkänna att källan, alternativt han själv, har fel.

Hur skulle det funka i vetenskapliga sammanhang ?

A: Är inte 1+1=3 ?
B: 1+1=2, kolla här i min länk <url>
A: Men i din länk står det att 1+1=3, är det fel ?
B: Nej det är inte fel. Matematiken säger att 1+1=2.
A: Uhm ?

Genom att argumentera och bygga upp "fakta" på det viset kan man, som ovan, komma fram till vadsomhelst. Vilket precis så är fallet.

Jag trodde att jag redan gjort klart vad som var rätt och vad som fel?

Läs mina senaste inlägg, så vet du.

Och nej, vi människor skall inte brinna i något helvete för evigt.

Står det så, någonstans, så är det felaktigt.

Vi syns i filosofi eller religion om du har vägarna förbi.
Citera
2007-06-28, 13:06
Medlem
Död o återfödds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pad
Det stora felet (eller metoden om det är medvetet) hos mankan och DoÅ är ju att de gör helt egna semantiska uppdelningar enligt eget godtycke.

De säger "En elefant har alltid varit elefant och kommer alltid att vara det"... problemet är att ordet elefant inte har någon som helst bäring, det är ju bara en av människan uppfunnen etikett som vi använder på just de där djuren med snabel. Hur mycket måste de förändras innan man slutar kalla dem elefanter? Det är den intressanta frågan i sammanhanget. Och om mikroevolution förändrar djuret så mycket att det till slut blir en egen art (om jag inte minns fel finns det tre olika elefantarter) så kommer den ju att kunna förändra sitt eget utseende så att den till slut inte känns igen som en elefant längre.

Problemet är ju att de förändringarna tar för lång tid för att kunna observeras här och nu... Ja, om vi inte skall dra in tapiren förstås, för det är ju ett utmärkt exempel på något som inte är en häst och inte heller en elefant. Självklart har man stoppat in tapirer i lådan märkt "tapirer" eftersom de har tillräckligt mycket egen identitet. Men för att få en evolverande grupp elefanter att bli tillräckligt olika de andra elefanterna för att man skall stoppa dem i en egen låda så krävs lång tid.

Om man exempelvis tänker sig hästar som får driva iväg och evolvera fritt... skulle man inte kunna tänka sig att resultatet blir exempelvis åsnor? Jo, det verkar väl troligt, men de kommer ju inte DoÅ acceptera som en mellanart för de har en egen identitet... Alltså, DoÅ och mankan är fast i den gängse semantiska uppdelningan i arter, familjer, ordningar osv. (fast uppfinner själva lite som de känner för att få människan som någon slags skapelsens krona).

Sen är jag road över att de fortfarande inte kopplat att alla de djur vi ser idag är antingen syskon, kusiner, sysslingar eller längre bort från varandra, alltså inte att dagens hundar skulle vara utvecklade av dagens katter (därav deras tjat om dylika mellanarter)... Det här med gemensamma urfäder som inte längre finns verkar vara för mycket information att ta in.

Och en gång för alla, det finns inga mellanarter alls. Alla livsformer är ständigt utsatta för evolution, dagens människor är exempelvis längre än vad man var på medeltiden, till viss del beroende på kost, men också på grund av urval. Vi kommer fortsätta att förändras, vi är alltså ingen slutprodukt som vi ser ut just nu. Med andra ord kan vi kalla oss själva för en mellanart om vi är på det humöret.

En Tapir:

http://sv.wikipedia.org/wiki/Tapir

En Elefant:

http://en.wikipedia.org/wiki/Elephant

Och enligt din flumteori skulle alltså Elefanten ha förvandlats fram ur Tapiren?

Var har du mellanstegen mellan Tapir och Elefant?

Och varur förvandlades Apdjuren fram, sa du?

Snacka om fabler för vuxna...
Citera
2007-06-28, 13:08
Medlem
Zaxxons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xcore

Jag trodde att jag redan gjort klart vad som var rätt och vad som fel?

Läs mina senaste inlägg, så vet du.
Du försökte klarlägga din ståndpunkt genom att posta en länk som talade emot dig, sedan vägrar du erkänna att den länken innehöll felaktigheter (i ditt tycke).

Citat:
Ursprungligen postat av Xcore
Och nej, vi människor skall inte brinna i något helvete för evigt.

Står det så, någonstans, så är det felaktigt.

Vi syns i filosofi eller religion om du har vägarna förbi.
Ok, jag tar det som att du nu tillslut erkänner att infot i länken du postade inte var korrekt (i din mening); fastän du initialt utgick från det.

Då så,

puss.
Citera
2007-06-28, 13:12
Medlem
Krappfiskarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Död o återfödd
En Tapir:

En Elefant:

http://sv.wikipedia.org/wiki/Elefant

Och enligt din flumteori skulle alltså Tapiren vara upphovet till Elefanten?

Och vad var upphovet till apdjuren sa du?

Enligt din sagobok är det här:

http://faculty.arch.usyd.edu.au/kcdc/aw/crc_object_library/textures/dirt.jpg

Upphovet till det här:

http://www.nndb.com/people/333/000085078/

?

Citera
2007-06-28, 13:20
Medlem
Quantilhos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Död o återfödd
En Tapir:

En Elefant:

http://en.wikipedia.org/wiki/Elephant

Och enligt din flumteori skulle alltså Elefanten ha förvandlats fram ur Tapiren?

Var har du mellanstegen mellan Tapir och Elefant?

Och varur förvandlades Apdjuren fram, sa du?

Snacka om fabler för vuxna...

Nu sitter du bara med straw man-påståenden igen. Kommer det ett till så får du en tillsägelse för debattsabotage och tramspostning

Därtill så säger ju evolutionsteorin inte att tapirer blir elefanter utan att båda dessa djur har en gemensam förfader som de utstått från. Vilket du fått förklarat för dig så många gånger så det borde ha gått in i skallen på dig.

Alla ser ju att ett tapirliknande som blivit större, grövre och fått längre snabel mycket väl kan bli en elefant med tiden och det finns det fossila exempel på. De första elefanterna hade rätt korta snablar och var mycket mindre än dagens.

Här har du en skiss av urelefant:
http://www.world-science.net/images/elephant-ancestor.JPG
Notera den kortare snabel och likheten med tapir.
Citera
2007-06-28, 13:30
Medlem
Död o återfödds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pad
Hur mycket måste de förändras innan man slutar kalla dem elefanter? Det är den intressanta frågan i sammanhanget. Och om mikroevolution förändrar djuret så mycket att det till slut blir en egen art (om jag inte minns fel finns det tre olika elefantarter) så kommer den ju att kunna förändra sitt eget utseende så att den till slut inte känns igen som en elefant längre.
Saken är den att elefanten ALLTID har haft och alltid kommer att ha SNABEL...ingår liksom i elefantens utrustning...

Citat:
Om man exempelvis tänker sig hästar som får driva iväg och evolvera fritt... skulle man inte kunna tänka sig att resultatet blir exempelvis åsnor? Jo, det verkar väl troligt, men de kommer ju inte DoÅ acceptera som en mellanart för de har en egen identitet...

Åsnan är fortfarande bara ett hästdjur...

Citat:
Det här med gemensamma urfäder som inte längre finns verkar vara för mycket information att ta in.
Att det ingenstans existerar några påstådda gemensamma urfäder, får det inte dig att tänka lite nyktert och kritiskt på sagorna:

"Kanken Darwins evolutionsteori ändå bara är en MYT?"

Citat:
Och en gång för alla, det finns inga mellanarter alls.
Citat:
Just på grund av att Tapiren aldrig har evolverat fram till någon Elefant...

Alla livsformer är ständigt utsatta för evolution, dagens människor är exempelvis längre än vad man var på medeltiden, till viss del beroende på kost, men också på grund av urval. Vi kommer fortsätta att förändras, vi är alltså ingen slutprodukt som vi ser ut just nu. Med andra ord kan vi kalla oss själva för en mellanart om vi är på det humöret.
När nu dagens människa har existerat i hundratals miljoner år, får det inte dig att börja tvivla på dina flumteorier?
Citera
2007-06-28, 13:34
Medlem
Död o återfödds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Eri
Big Bang-teorin: Från början fanns ingenting och ingenting exploderade

Snacka om FLUM!!
Citera
2007-06-28, 13:37
Medlem
Billows avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quantilho
Som alla andra religioner då. En sorts opium för folket...
Det är inte alla religioner som har den mallen... Främst monoteismen, Judendom, Islam, Kristendom Zoroatism mm .. Sen finns falska religioner med samma budskap givetvis. Men som inte orsakar andlig kraft och är därmed falsk.
Citera
2007-06-28, 13:37
Medlem
Billows avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SMA
Så de la till "either in heaven or hell" bara för att göra det snyggare? Att orden either in heven or hell finns där tyder ju ganska uppenbart att helvetet existerar. Men det är väl standard i kristna kretsar att strunta helt i vissa delar av bibeln medans man måste följa andra 100%.
Men du sitter minsann på orginalskriften?
I den svenska översättningen står det inte himmlen och Helvetet (om du syftar på Daniels bok)..
Citera
2007-06-28, 13:39
Medlem
Billows avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ikh
Nu har du nog misstolkat bibeln något. Helvetet benäms som gehenna, dvs en plats utanför jerusalem, där man brände avskräde, men som tidigare var en kultplats där man offrade spädbarn i just eld.

/mvh Ikh
Ja Jesus talar om en brinnande soptipp som jag tidigare sagt på denna tråden. Det är en liknelse. (De gånger Jesus använder ordet Gehenna) som vissa tolkat som helvetet. Ordet helvete finne vi i uppenbarelseboken och är symboliskt.
Citera
2007-06-28, 13:39
Medlem
Död o återfödds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stardestroyer
Och om det skulle dyka upp vetenskapliga (=begränsad till det materiella) bevis som stöder eran gudstro...

Såsom vad då?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in