• 1
  • 2
2007-06-26, 12:31
Medlem
Relays avatar
Jag står i begrepp att köpa en ny dator på elgiganten och skulle vilja ha lite tips?
Jag valde denna nedan för 4 490:-
Citat:
Stationär PC med Windows Vista Home Basic. Utrustad med en Intel Pentium D 820 (2,80 GHz) processor, 512 MB RAM minne, 160 GB hårddisk och DVD-brännare. 10/100 nätverkskort och 6 st. USB 2.0 anslutningar.
Dock bad jag dom att byta ut vista mot XP vilket dom skulle fixa innan veckan var slut.

Men det som retar mig är att en annan dator som är några hundra kronor billigare verkar bättre, men är den verkligen bättre? se den billigare inom citat nedan
3 990:-
Citat:
Start 1379N är utrustad med en Intel Celeron D processor 360 (3,46 GHz), 512 MB RAM minne, 200 GB hårddisk och dvd-brännare. Med Multidrive DL DVD:n (8,5 GB) kan du se på DVD-film och bränna dina egna filmer och digitala foton m.m.
Dock fanns inte den billigare i butiken där jag bor utan i butiken i Karlskrona som närmast. Men är den billigare verkligen bättre?
Hoppas ni datorkunniga på flashback kan hjälpa mig reda ut detta?
Citera
2007-06-26, 12:34
Medlem
jag är bara förvånad över att dom kör med 512 (ram) till vista, det kommer ju gå segt utta helvete, så du gör rätt i att välja XP

Jag hade valt att ta den siststående, den verkar bättre, fast jag är inte så "datorkunnig" som dom flesta andra här.
Citera
2007-06-26, 12:38
Medlem
Relays avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Strybert
jag är bara förvånad över att dom kör med 512 (ram) till vista, det kommer ju gå segt utta helvete, så du gör rätt i att välja XP
Förvånar mig också eftersom jag lärt mig lite mera efter att ha plöjt igenom massor av forum inlägg och diskussioner för och emot Vista på nätet. Mitt intryck att jag väntar förmodligen med Vista till hösten 2008.
dock så ser jag under specifikationer att Ram minnet ska vara möjligt att uppgradera på den datorn jag har tänkt köpa http://www.elgiganten.se/is-bin/INTE...ory_tabcontent
Citera
2007-06-26, 12:40
Medlem
Relays avatar
Sitter och fundera på om man skulle kunna välja 200 GB hårdisk på den datorn jag tänkt köpa utan att påverka dom andra delarna negativt.? för den billigare hade 200 GB hårdisk på sin. jag försökte göra en jämförelse mellan dessa två men jag är fortfarande osäker.
Citera
2007-06-26, 13:03
Medlem
Belldozers avatar
Den sistnämnda datorn har en Celeron-processor (budgetvariant), vilket gör den betydligt klenare än det första paketet (som har en Pentium). Som tidigare skribenter påpekat så är 512MB RAM rätt klent, rent ut sagt löjligt med tanke på att det är tänkt att Vista skall köras på den.

Går du upp någon/några tusenlapp(ar) i budget så kan du räkna med en rejäl skillnad i prestanda. :)
Citera
2007-06-26, 13:06
Medlem
Relays avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Belldozer
Den sistnämnda datorn har en Celeron-processor (budgetvariant), vilket gör den betydligt klenare än det första paketet (som har en Pentium). Som tidigare skribenter påpekat så är 512MB RAM rätt klent, rent ut sagt löjligt med tanke på att det är tänkt att Vista skall köras på den.

Går du upp någon/några tusenlapp(ar) i budget så kan du räkna med en rejäl skillnad i prestanda.
Men budgetvarianten har en 3,46 GHz processor vad har det för betydelse? Den jag tänkt köpa har bara 2,80 GHz
Citera
2007-06-26, 13:14
Medlem
Belldozers avatar
Klockfrekvens är inte ett särskilt bra sätt att mäta prestanda på, då det finns andra faktorer som spelar in.Budgetvarianten du tittat på har en klockfrekvens på 3.46GHz, den här "billiga lilla processorn" har bara 2.67GHz. :)

http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=327436
Citera
2007-06-26, 13:18
Medlem
Relays avatar
Citat:
Klockfrekvens är inte ett särskilt bra sätt att mäta prestanda på, då det finns andra faktorer som spelar in.Budgetvarianten du tittat på har en klockfrekvens på 3.46GHz, den här "billiga lilla processorn" har bara 2.67GHz.

http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=327436
Flåt det trodde jag men tack för tipset. dock är dom priserna uteslutna för mig.
Citera
2007-06-26, 13:26
Medlem
Belldozers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Relay
Flåt det trodde jag men tack för tipset. dock är dom priserna uteslutna för mig.

Hehe, jag räknade med det, drog bara till med en värstingmodell för att påvisa klockfrekvensens betydelse. Jag skulle råda dig till att kolla upp olika datorpaket hos de större återförsäljarna (såsom komplett, jme, datorbutiken), jag skulle tippa på att du får betydligt mer för pengarna (speciellt om man ser till kvalitet) hos dem.
Det tar inte heller särskilt lång tid att sätta sig in i vad som är viktigt vid datorköp, klura ut din budget och dina behov (vad du ska använda datorn till) så kan vi säkert hjälpa dig hitta något prisvärt.
Citera
2007-06-26, 13:37
Medlem
Jans0ns avatar
Varför just elgiganten?
Citera
2007-06-26, 13:49
Medlem
Relays avatar
Citat:
Hehe, jag räknade med det, drog bara till med en värstingmodell för att påvisa klockfrekvensens betydelse. Jag skulle råda dig till att kolla upp olika datorpaket hos de större återförsäljarna (såsom komplett, jme, datorbutiken), jag skulle tippa på att du får betydligt mer för pengarna (speciellt om man ser till kvalitet) hos dem.
Det tar inte heller särskilt lång tid att sätta sig in i vad som är viktigt vid datorköp, klura ut din budget och dina behov (vad du ska använda datorn till) så kan vi säkert hjälpa dig hitta något prisvärt.
Saken är den att jag fick ett presentkort på 2100 kr när jag lämnade tillbaka en DVD spelare innan nån garanti hade gått ut. Så det presentkortet kan jag tyvärr inte använda i någon annan butik än just i El Gigantens butiker. Så det är därför jag funderar på att köpa en dator där. Och min budget är inte mer än 4800 eller nåt i den stilen. Så bör jag köpa en annan dator.

Här är mina alternativ kolla igenom och tipsa mig vilken som är bäst?
Det jag är ute efter är så stor hårdisk som möjligt samt bra RAM minne övriga program som erbjuds är ointressant.

Den billigaste först sedan den jag tänkt köpa och sedan den tredje sista som är dyrast men är den värd att köpa istället?
http://www.elgiganten.se/is-bin/INTE...4AAAEOXPJZtSxN

Citera
2007-06-26, 13:51
Medlem
Relays avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jans0n
Varför just elgiganten?
Förklarade precis det eftersom jag fick ett presentkort förra året då jag lämnade tillbaka en kass DVD spelare som pajat. Har tänkt använda dom pengarna till ett datorköp vilket jag gör nu innan XP är helt och hållet historia.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in