Citat:
Ursprungligen postat av
Iwannakissrihanna
Vilka är era favoritalbum i order?
1. Kodama
2. Écailles De Lune
3. Souvenirs D’un Autre Monde
4. Les Voyages De L’âme
5. Spiritual Instinct
6. Shelter
Skulle ni ranka albumet Shelter högre?
Alla album håller mycket hög klass, men mina favoritalbum för dagen lyder så här:
1. Écailles De Lune. Inledningen med det tvådelade titelspåret samt Percées de lumière är sinnessjukt bra! Vacker avslutning med Sur l'océan couleur de fer.
2. Les Voyages De L’âme. Även här en fantastisk inledning med låtarna Autre Temps, Là où naissent les couleurs nouvelles och titelspåret Les Voyages de l'âme. Praktiskt taget lika bra som ovanstående album.
3. Shelter. Något av en vattendelare bland fansen när albumet släpptes. Debatten var snarlik den gällande Opeths Damnation i början, men det dröjde inte länge innan såväl Opeths respektive Alcests fans tog albumen till sina hjärtan. Shelter är betydligt mjukare än de övriga plattorna, men så underbart vackra kompositioner. Délivrance är min favoritlåt. Som att befinna sig på en himmelsk högmässa.
4. Souvenirs d'un autre monde. Samma mönster ännu en gång. Tre grymma låtar i början, framför allt titelspåret, och en finstämd avslutning. De andra två låtarna är dock lite bleka enligt mitt tycke.
5. Kodama. Satt länge och velade mellan Souvenirs.... och detta album. Mina favoritlåtar är titelspåret och Oiseaux de proie.
6. Spiritual Instinct. Mycket bra album, men saknar "hitsen" jämfört med övriga album i diskografin.