• 5
  • 6
2014-01-17, 17:38
Medlem
Stjaertsmoers avatar
Nu är även skivan ute på spotify, har hunnit lyssna igenom den flertalet gånger och den är riktigt jävla asbra. Hade önskat mig massor med harsh-vocals innan skivan släpptes, men när man lyssnat ett par gånger så känns det inte som att det saknas något. Även en låt på engelska, otippat men riktigt bra även den.

Gillar introt och övergången till Opale skarpt. Men bästa låt är nog fan Délivrance. Kul med track commentaries av Neige på spotify också.
Citera
2014-01-18, 18:36
Medlem
Tyckte den senaste var sådär tyvärr. Upptäckte Alcest i somras och tyckte de var helt otroliga. Bandet är ju ett slags uttryck för spirituella upplevelser och det får ju effekten att man nästan kan bli lite hög på musiken. Den här nya plattans mest upplyftande spår tycker jag var l'éveil de muses. Hoppas att albumet växer mer efter några till lysningar.
Citera
2014-01-22, 15:59
Medlem
BrainDisorders avatar
Tyckte Opale, Voix Sereines och Delivrancé var dom bästa låtarna, annars var den alldeles var långsam och trist. Voix Sereines var dock bäst och vackrast och en utav dom bättre låtarna med Alcest.
Citera
2014-01-22, 17:25
Moderator
zanteras avatar
Nya skivan är helt okej. Mitten är dock ganska seg. Det är först mot slutet som skivan blir riktigt bra, och jag skulle säga att Delivrance är en av deras bästa låtar. Låtarna mellan Opale och Shelter känns ganska sövande, lite intetsägande. Inte dåliga, men inte jättebra heller. Tycker bonuslåten Into the Waves hade varit bättre än någon av de tre mittenlåtarna.
Citera
2018-10-11, 18:16
Bannlyst
Alcest är väldigt bra, skön och lugn Black Metal, med fint instrumentalt.

Jag lyssnar på Écailles De Lune, fint omslag musiken är så mysig.
Citera
2019-05-28, 20:46
Medlem
flaess avatar
Neige har onekligen mycket bra och varierad smak vad gäller musik såväl som film, vilket tydligt återspeglas i Alcests utmärkta kompositioner:

https://www.youtube.com/watch?v=24XrLErXB34
Citera
2019-09-29, 11:12
Medlem
Concubines avatar
Hm... Nu har två singlar släppts från nya plattan Spiritual Instinct, besviken måste jag säga tyvärr. Särskilt som jag tyckte Kodama var något av en return-to-form. Nya låtarna är mer direkta, mindre drömska, inget mig emot men tycker verkligen inte de lyckas få till bettet som exempelvis vissa spår från Écailles de lune hade. Nä, synd på ett band jag inte tycker släppt något dåligt. (Shelter tycker jag varken är bra eller dålig, men allt annat gillar jag skarpt)
Citera
2021-05-21, 07:52
Bannlyst
Vilka är era favoritalbum i order?

1. Kodama
2. Écailles De Lune
3. Souvenirs D’un Autre Monde
4. Les Voyages De L’âme
5. Spiritual Instinct
6. Shelter

Skulle ni ranka albumet Shelter högre?
Citera
2021-06-25, 04:18
Medlem
Stjaertsmoers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Iwannakissrihanna

1. Kodama
2. Écailles De Lune
4. Les Voyages De L’âme
5. Spiritual Instinct
6. Shelter

Jag rankar nog Shelter som etta, känns som att albumet rakt igenom håller ungefär samma klass och det är bara en låt jag helst skippar och det är den med bruden som är med på sång.

Les Voyages som tvåa, tätt följt av Souvenirs D'un Autre Monde.

Écailles De Lune tycker jag tyvärr blir lite sömnig, trots guldkornet Percées de lumière.

Kodama var okej, Eclosion är fin, men resten håller enligt mig inte lika hög standard som tidigare album.

Spiritual Instinct fastnade aldrig. Gillar dock Pertubators version av Sapphire, som visserligen är en bra låt från början.
Citera
2021-06-25, 09:31
Medlem
MobbadeJessicas avatar
Peste Noire är jävligt bra, dock var deras hiphop influerade skiva var rätt dålig.

De övriga två banden har jag ingen större koll på.
Citera
2022-08-15, 21:29
Medlem
flaess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Iwannakissrihanna

1. Kodama
2. Écailles De Lune
4. Les Voyages De L’âme
5. Spiritual Instinct
6. Shelter

Alla album håller mycket hög klass, men mina favoritalbum för dagen lyder så här:

1. Écailles De Lune. Inledningen med det tvådelade titelspåret samt Percées de lumière är sinnessjukt bra! Vacker avslutning med Sur l'océan couleur de fer.

2. Les Voyages De L’âme. Även här en fantastisk inledning med låtarna Autre Temps, Là où naissent les couleurs nouvelles och titelspåret Les Voyages de l'âme. Praktiskt taget lika bra som ovanstående album.

3. Shelter. Något av en vattendelare bland fansen när albumet släpptes. Debatten var snarlik den gällande Opeths Damnation i början, men det dröjde inte länge innan såväl Opeths respektive Alcests fans tog albumen till sina hjärtan. Shelter är betydligt mjukare än de övriga plattorna, men så underbart vackra kompositioner. Délivrance är min favoritlåt. Som att befinna sig på en himmelsk högmässa.

4. Souvenirs d'un autre monde. Samma mönster ännu en gång. Tre grymma låtar i början, framför allt titelspåret, och en finstämd avslutning. De andra två låtarna är dock lite bleka enligt mitt tycke.

5. Kodama. Satt länge och velade mellan Souvenirs.... och detta album. Mina favoritlåtar är titelspåret och Oiseaux de proie.

6. Spiritual Instinct. Mycket bra album, men saknar "hitsen" jämfört med övriga album i diskografin.
Citera
2022-08-18, 22:09
Medlem
Pekka-s avatar
Tre riktigt bra band, missat denna tråd helt och hållet. Favoritlåtarna med dom är såklart:
Alcest - Percées de lumière
Amesoeurs - Bonheur amputé
Peste Noire - Dans ma nuit

Och ja Neige är helt klart ett geni av desslike, hoppas att Alcest ska ta sig till Sverige någon gång snart.
Citera
  • 5
  • 6

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in