Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2007-06-23, 20:19
  #1
Medlem
Santa Cruzs avatar
Nu under ledigheten tänker jag läsa lite. Har just nu ett jävla sug på USA, så jag söker böcker som utspelar sig, återspeglar eller handlar om USA. Det andra kravet är att dem ska vara bra. Tack på förhand.
Citera
2007-06-23, 20:31
  #2
Medlem
Urban Us avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Santa Cruz
Nu under ledigheten tänker jag läsa lite. Har just nu ett jävla sug på USA, så jag söker böcker som utspelar sig, återspeglar eller handlar om USA. Det andra kravet är att dem ska vara bra. Tack på förhand.

Dharma bums
Citera
2007-06-23, 21:30
  #3
Medlem
Jim Divines avatar
American Psyco.
Citera
2007-06-23, 21:48
  #4
Medlem
Bloodstones avatar
Steinbeck.
Citera
2007-06-23, 22:06
  #5
Medlem
Eremitens avatar
John Dos Passos USA-trilogi.

http://en.wikipedia.org/wiki/U.S.A.trilogy
Citera
2007-06-23, 23:12
  #6
Medlem
qapmocs avatar
Hittade en gammal tråd om böcker som utspelar sig i New York, kanske kan vara nåt.

http://www.flashback.org/showthread.php?t=265805
Citera
2007-06-24, 11:17
  #7
Medlem
Tom Wolfe - En riktig man (A man in full)

"Den stora romanen om USA vid millennieskiftet"
Innehåller allt.
Citera
2007-06-24, 11:34
  #8
Medlem
Wittgensteins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Basho
Tom Wolfe - En riktig man (A man in full)

"Den stora romanen om USA vid millennieskiftet"
Innehåller allt.

Med betoning på stor. Typ sjuhundra sidor stor.
Citera
2007-06-24, 12:02
  #9
Medlem
jag vet inte om du endast vill ha romaner, men annars är väl Walter Whitmans Leaves of Grass så amerikanskt det kan bli. Bob Dylans Chronicles: Volume One tycker jag också är väldigt amerikansk eller Kerouacs On the Road eller varför inte Bound for Glory av Woody Guthrie. Nu kanske de böckerna återspeglar min bild av USA mer än de i verkligheten återspeglar landet...
Citera
2007-06-24, 23:20
  #10
Medlem
tobbedexters avatar
Jag minns att jag sprang av Ron McLarty

Smithy, en medelålders, kedjerökande och halvt alkoholiserad man, är ensam kvar när han grenslar sin gamla pojkcykel i nordöstra USA för att hämta hem sin systers kvarlevor. Det blir en resa över hela den amerikanska kontinenten men också en resa i Smithys inre. "En debutroman som har alla förutsättningar för att bli en riktig bästsäljare", sa Stephen King och så blev det.

Smithy Ide cyklar på sin Raleigh. Det var säkert tjugo år sedan sist. Mycket har hänt sedan dess. Smithy är en riktig loser. Han har inga riktiga vänner och arbetet vid leksaksfabrikens löpande band är minst sagt monotont. Så plötsligt omkommer Smithys föräldrar i en bilolycka. I samma veva får han också besked om att hans älskade, men psykiskt instabila storasyster Bethany ligger död på ett bårhus på andra sidan USA. Bethany som i sin ungdom gjorde sig känd på bygden genom sin förkärlek att klä av sig naken och sedan stå blickstilla i olika poser, ibland i flera dagar. Smithy är ensam kvar när han grenslar sin gamla pojkcykel i Rhode Island i Maine i nordöstra USA för att hämta hem sin systers kvarlevor. Det blir en resa över hela den amerikanska kontinenten men också en resa i Smithys inre. Han minns sin uppväxt och vågar, kanske för första gången i sitt liv, känna både glädje och sorg över allt han varit med om och allt han försakat. Han upptäcker sig själv, livet och kärleken. Han möter människor den ena galnare eller tokigare än den andra. Att färdas med Smithy Ide är en mycket annorlunda resa. Jag minns att jag sprang är som en roadmovie när den är som bäst.
Citera
2007-06-29, 23:27
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bloodstone
Steinbeck.

Är lite på samma humör som Santa, har läst den där mice and men och jag tyckte att den var riktigt bra. Finns det någon annan av hans böcker du rekomenderar, och skildrar han andra delar av USA än södern?
Citera
2007-06-30, 00:09
  #12
Medlem
tobbedexters avatar
Steinbeck är grym.

Prova med Riddarna kring Dannys bord, en fantastisk bok, jag har läst den minst fem gånger.

Vredens druvor är också riktigt bra.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback