Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2007-06-21, 02:33
  #1
Medlem
.... eller vad man ska kalla det.

Av någon konstig anledning har jag aldrig gillat skönlitteratur, därför vill jag ha tips på böcker som behandlar verkliga saker.

Och här får ni tre tipsalternativ.

1. Biografier
I stil med Ondskan eller Pojken som kallades Det. Då ska det dock vara historier som verkligen ha varit otroliga och inte bara typ "Linda Rosings nakna sanning".

2. Humorböcker
Nu har jag inte läst så många BRA satiriska böcker, men det är letar efter är i stil med Filip & Fredriks kreationer ("Två nötcreme..." samt "100 Höjdare"). Huvudsaken de behandlar verkliga saker (och inte typ knasiga och fnasiga troll i skogen).

3. Historiska händelser
Berättelser om saker som hänt förr, helt enkelt. Kanske även ren facklitteratur om någon intressant historisk epok eller liknande, men då ska den vara engagerande och inte bara en massa torr stapelfakta.

Nu har ni nåt att bita i. Tack på förhand.
Citera
2007-06-21, 12:00
  #2
Medlem
Deannas avatar
1)
Gillade du Pojken som kallades Det så kanske du gillar Bakom stängda dörrar av Kristina Hansen.. Läste ganska nyligen en biografi om en kinesisk kvinnlig åklagare och hennes arbete inom det kinesiska rättsväsendet.. Mycket intressant.. Boken heter Röd Åklagare och är skriven av Xiao Rundcrantz.

2)
Har du läst Arto Paasilinna? Annars tycker jag att han är värd att läsas trots att det är skönlitteratur..
Michael Moore skriver ju politiska satirböcker (kanske är han för vänster för dig?) Hans tidiga böcker (innan Korkade vita män) tycker jag kan vara värd att läsa.
Personligen tyckte jag att Filip och Fredriks Två nötcrem.. bara vara trams.

3)
Politiska mord av Göran Rystad tycker jag var riktigt "trevlig". Berör mord på politika personer från antiken till 2000-talet.
Citera
2007-06-21, 13:50
  #3
Medlem
Tack för tipsen. Ska nog kolla in Michael Moores böcker samt den där om politiska mord. Trots att jag inte är så engagerad inom politik verkar den intressant ändå.

Kan även själv tips om en bok: Pinocchieffekten
Det är en av de bästa och mest intressanta böcker jag har läst. Den baseras på vetenskapliga fakta och handlar om hur människor agerar i vissa situationer, och mycket mer.
http://www.adlibris.se/product.aspx?isbn=9127356825

Det är även sådana typer av böcker jag vill ha tips om.
Citera
2007-06-21, 21:25
  #4
Medlem
Eremitens avatar
Kanske Källaren av Kate Millett kan vara av intresse.

Citat:

Den 26 oktober 1965 påträffades den utmärglade, svårt sargade kroppen av den sextonåriga Sylvia Likens i en källare i Indianapolis. [Orden "Jag är ett fnask och det är jag stolt över" var ristade på hennes mage.]. Hon hade hållits instängd där och torterats till döds av ett gäng tonåringar ledda av en sjubarnsmor i vars vård Sylvia och hennes yngre syster hade lämnats av föräldrarna.

Kate Millett kom att läsa om detta ohyggliga mordfall som sedan förföljde henne under många år och fyllde henne med en känsla av "fascinerat äckel blandat med fasa och vrede". Med hjälp av rättegångsprotokoll, tidningsklipp, intervjuer och annat material har hon strävat efter att inte bara rekonstruera händelseförloppet utan också tränga in i reaktionerna bakom det yttre skeendet. Hennes bok är ett försök att blottlägga detta mänskliga - och omänskliga - mönster och besvara frågan "hur kunde det ske?"
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback