Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-02-09, 23:43
  #565
Medlem
Det första min mamma kom på mig med, det var snus, som hon hittade i mina byxor. Dom skulle tvättas. jag hade glömt att dosan var i byxorna. en knekt original förövrigt som jag hade betalat 50 kronor för... Det vidrigaste snuset i denna värd tror jag. en klassiker. blev dock inte så mycket mer en en utskällning vad jag minns.
När jag blev ertappad på cigg minns jag tydligare. Var kanske 13/14 år. min tjej var hos mig och vi skulle smygröka som vi brukade, ibland. Iallafall så skulle jag sno 2 cigg ur mammas cigarettpaket. Det hade jag gjort nån gång tidigare, med ett bättre resultat. Min tjejs uppgift var att småprata med min mamma, i hallen och jag "hade glömt nått". Sprang in till köket och med darrande fingrar, skulle jag ta dessa två Marlboro light. Grejen var den att mamma stod bakom mig när jag vände mig om.. Det blev ett jävla liv. Min dåvarande tjej fick gå hem. Jag fick utegångsförbud indragna pengar och mycket skäll. Fortsatte dock att smygröka /tyvärr) om än diskretare. Min kära moder är än idag rökfri hon hade rökt i 35 år.
Citera
2017-03-02, 18:08
  #566
Medlem
Redlinezs avatar
Låg o yra på soffan när jag var 10 år haha. Vilket liv det blev. Härliga minnen
Citera
2017-03-02, 22:50
  #567
Medlem
MrSweeneyTodds avatar
Har snusat sen jag var 13år gammal, blev konfronterad när jag var 16 eller 17. Det var sommar OS i Peking och Usain Bolt hade precis lekt sig till sin andra guldmedalj. Vi är väldigt intresserade av sport i familjen och jag sprang ner för trappen för att visa morsan reprisen. Det jag inte hade tänkt på var att jag alldeles precis stoppat in en stor jävla lössnus under läppen som väldigt synligt stack ut.

"VA, SNUSAR DU?!" var orden jag fick höra. Fram fick jag: "eh.. ja" som svar.

Vi skulle snacka senare under kvällen när farsan kom hem. Det blev middag, morsan vände sig till farsan och sa "Visste du att MrSweeneyTodd börjat snusa"?

Farsan svarade sansat, "Börjat? Jag har sett spår i flera år." Reser sig från bordet och hämtar några tomma snusdosor som jag på ett dåligt vis gjort mig av med som han hittat och börjat förvarar olika skruvar i. Bör tilläggas att ingen av mina föräldrar nyttjade då någon form av tobak så de var ganska självklart mina.

Tidigare hade de hittat ett paket ciggaretter i en byxficka jag slarvigt slängt på golvet, blev ett jävla liv då flera släktingar gått bort i cancer med rökning som trolig orsak. Tråkiga då var att jag höll mig borta från cigg för jag hade ändå snuset och jag skulle sälja ciggen vidare till en kompis.

Fick ingen utskällning, de var mest nyfikna. Vart fick jag tag på det? Har du råd med det? Och förklarade att det finns stora risker med de.
__________________
Senast redigerad av MrSweeneyTodd 2017-03-02 kl. 22:52.
Citera
2017-03-08, 09:37
  #568
Medlem
Oj, min mor sa inte så mycket men min far sa bara att han inte skulle stå för några inköp men det hände ju iallafall, allt var lugnt. Jag var 13.

Fattar inte varför folk ska skrika och skälla ut sina ungar som börjar snusa eller röka, blir det bättre och skrika på dom? Slutar dom röka och snusa då?
Citera
2017-07-01, 08:59
  #569
Medlem
Jag lyckades hålla rökningen hemlig rätt länge.
Jag började röka i slutet av sjuan och jag hade väldans tur bara. Båda föräldrarna rökte, dock inte inomhus, vilket säkert räddade mig. Med tanke på att jag va rädd våghalsad som snodde av mammas cigg hon rullade och dessutom stod jag i fönstret på rummet. Liksom... hur smart va det på en skala. Hade hon kommit och bara sagt till om maten hade jag ju varit rökt.
En annan gång hittade hon en ask (fick veta det många år efteråt) i min väska, men antog att det va brorsans ask som ramlat ner i väska då jag hade varit där över helgen. Hallå....! Hur tänkte hon. :-) Lilla mamma <3
Jo till saken nu då...
I nionde klass hade en lärare sett mig röka på skolans område och skickade därmed hem en lapp, utan att berätta det för mig innan. Sen en dag fick jag meddelande om att jag skulle gå till skolans expedition, vilket jag då gjorde. Där satt lilla rara tanten och sa snällt att jag skulle ringa hem för att min mamma sökt mig. Detta va -93 så mobiltelefon hade jag ju då inte.
Hur som så ringde jag mamma och satan i gatan!!! Hon va OXTOKIG och lilla söta tanten satt där på sin stol och så vettskrämd ut. ;-) Kan då tänka mitt ansiktsuttryck. Haha!
Kan ju tillägga att jag INTE hade jättelätt att koncentrera mig på standardprovet i svenska som vi sen hade samma förmiddag.
Jag va heller inte så himla kaxig när jag kom hem, men till min stora förvåning så va mamma lugn som tusan och jag blev väldigt tacksam över att jag va i skolan när hon öppnade brevet, för jag slapp hennes första reaktion.
Citera
2017-07-02, 18:37
  #570
Medlem
Snigelfans avatar
Jag är 43 & mina päron vet inget (slå den! :P). Dock har jag snusat de senaste 20 åren, men innan var det alltid "polarna röker inomhus" -ursäkten...
Funkade troligen för att jag var så ordentlig i övrigt och att jag alltid var noga med att tvätta händerna och tugga tuggummi innan jag kom hem.
Känns fortfarande lite busigt när jag smiter iväg och smyger in en prilla när man är på kaffe hos dem
Citera
2017-07-16, 22:51
  #571
Medlem
friskeens avatar
Detta är en sjukt gammal tråd men, Var 12 år och hade fått nån cigg av polarn och stoppade såklart cigg paketet vid höften och hade tydligen tappat den vid min matta och inte märkt nåt, Farsan vart besviken och arg, sa dock att jag tog upp en annans fimp för att lura folk att jag rökte, Dom gick fan på de.... Sen andra gången hade morsan sagt till läraren att kolla i min väska och såklart..... hitta läraren ett pack cigg. Kom undan med det genom att säga att nån stoppat dit det. Tredje gången hade jag gått till hallen och var påväg till skolan och såg pappa städa, Fuck tänk så hittar han mina cigg. gick tbx till mitt rum för att hämta ciggen. stoppade ner den i fickan och pappa kom in och frågade vad jag hade i fickan .. hade inget val förutom att ge den till han. Han blev förbannat som fan....... Rökt mycket efter de men dom har inte märkt något
__________________
Senast redigerad av friskeen 2017-07-16 kl. 23:01.
Citera
2017-08-05, 17:03
  #572
Medlem
Dagen jag följde 18 gick jag stolt upp till morsan innan jag skulle ta tåget till gymnasiet o sa något i stil med "Nu jävlar ska jag köpa cigg morsan", hon tog mig nog inte seriöst o hon sa inget men klart fan att jag luktade rök när jag kom hem, förövrigt röker jag endast på fester eller vid socialt umgänge nuförtiden.
Citera
2017-08-08, 18:46
  #573
Medlem
Pissrannans avatar
Min farsa och min huvudlärare eller vad man skall kalla henne hade rätt bra kontakt pga jag haft problem tidigare med skolgången och dom höll regelbunden kontakt och just då blev jag påkommen med rökning under hösten 1999 när jag gick i 8.an så min lärare fick veta det och ringde naturligtvis min far som tog det rätt så bra. Även som myndig så smygrökte jag då jag tyckte det var pinsamt att röka framför ens föräldrar även om dom visste. Gjorde det inte öppet förens vid 22 års ålder eller nått. Gillade aldrig snus och gav det ingen chans. Rökning var min grej och gjorde det fram till för över 2 år sen då jag bytte tobaken mot e-cigg.
__________________
Senast redigerad av Pissrannan 2017-08-08 kl. 18:48.
Citera
2017-08-08, 18:48
  #574
Medlem
Isnatts avatar
Jag började snusa som 12 åring och det var på den tiden som det inte fanns nån åldersgräns på tobak (som för övrigt gällde fram till slutet av 90-talet) och kunde därför handla själv. Visst, vissa handlare sålde inte om man inte hade 'lapp' från föräldrarna.
Men det gick att köpa, inga problem. Det var upp till föräldrarna att lära sina barn att inte röka/snusa kan man säga. Sen orkade inte föräldrarna så då fick staten ta över ansvaret.

Iaf, jag snusade några år i hemlighet fast hon visste nog men så skulle vi till Thailand när jag var kanske 15.
På flygplatsens taxfree sa morsan att vi skulle hämta det vi ville ha innan vi gick på planet.
Hon tänkte godis. Jag tänkte snus.
Kom med 2 stockar grov portion.
Hon: Nej du, dom där ska du inte ha!
Jag: Jo.
Hon: Nej, lägg tillbaka dom.
Jag: Visst, fine. Men då rökar jag där nere istället då. Då gör jag det.
Hon: TA DOM DÅ!

Fy fan, vilken utpressning av mig mot min stackars mamma.
Blev lite strul med snusen vid en mellanlandning i förenade Arabemiraten dessutom.

Det var ju ingen fara med snus egentligen men jag tyckte det var pinsamt att berätta det för min mamma och min då stränga styvfar. När jag gjorde det jag gjorde på flygplatsen hade dom skiljts.
Citera
2017-08-13, 10:21
  #575
Medlem
the juntos avatar
Blev påkommen första gången när jag var 10år och tjuvrökte morsans cigg :P
Citera
2017-11-25, 16:48
  #576
Medlem
Var 16 bast, och morsan hittade någon snus jag hade tappat på golvet innan. Fick indragen månadspeng ett tag, men hon rökte så hon förstod mig.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback