• 1
  • 2
2007-06-18, 23:24
Medlem
Frank Shamrocks avatar
Hej,

håller på att bli tokig här. Hur i hela universum bränner man skivor i ubuntu?

har provat gnomebaker, k3b samt att bara markera en iso-fil och välja bränn. Inget funkar, får inget vettigt felmeddelande händer utan brännaren står och tuggar i 10 timmar under "förbereder bränning"...
Citera
2007-06-18, 23:29
Medlem
Redbeards avatar
Skulle tippa på att du har cdrtools med cdrecords installerat och att det inte stöder din brännare... Lösningen är att använda cdrskin istället.
grejjen är att snubben som skrivit cdrtools och cdrecord är knökig och inte vill göra vad han borde... iaf lång historia. guide för hur du fixar det i k3b finns här:
http://scdbackup.sourceforge.net/k3b_on_cdrskin.html
Citera
2007-06-18, 23:32
Medlem
En variant är att installera k3b

Vill du inte installera Qt, så brukar många tycka gnomebaker är tillräckligt.
Citera
2007-06-18, 23:34
Medlem
Redbeards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av patrik1982
En variant är att installera k3b

Vill du inte installera Qt, så brukar många tycka gnomebaker är tillräckligt.

Öh... han skrev ju att han testat med k3b och att det inte funkade, och inte funkat med något av de programmen han listat
Citera
2007-06-18, 23:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Redbeard
Öh... han skrev ju att han testat med k3b och att det inte funkade, och inte funkat med något av de programmen han listat

Ok, sorry. Läste tydligen inte hela posten

Ett kardinalfel är att missa rättigheterna till cd/dvd-enheten så att endast root kan skriva.

Testa att köra gnomebaker/k3b som root ('sudo gnomebaker' eller 'sudo k3b')

Om det funkar så är det bara att ändra rättigheterna så kommer det funka perfekt sen.
Citera
2007-06-19, 01:57
Medlem
Högerklicka. Öppna med CD/DVD skaparen.
Citera
2007-06-19, 05:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vTrill
Högerklicka. Öppna med CD/DVD skaparen.

Du tror inte att trådskaparen innan han startade tråden redan har testat de mest uppenbara sakerna? (Det var ju därför han startade tråden...)
Citera
2007-06-19, 08:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av patrik1982
Du tror inte att trådskaparen innan han startade tråden redan har testat de mest uppenbara sakerna? (Det var ju därför han startade tråden...)
Nej. Hade han testat det så kunde han skriva det.
Citera
2007-06-19, 09:29
Medlem
Frank Shamrocks avatar
Jepp jag har testat det mesta, att köra det som root gav inget resultat. Nästa steg är att testa köra cdrskin.

Tack iaf för tipsen
Citera
2007-06-19, 12:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Frank Shamrock
Jepp jag har testat det mesta, att köra det som root gav inget resultat. Nästa steg är att testa köra cdrskin.

Tack iaf för tipsen

Jag tror det är dags för dig att börja nysta i _varför_ det inte funkar, snarare än att testa nya program (som alla antagligen kommer falla på det grundläggande problemet)

Var är CD:n monterad?
Vad pekar monteringspunkten på?
Vad har destinationen för permissions?
Citera
2007-06-19, 16:39
Medlem
Redbeards avatar
Hmmm... jag ska försöka förklara varför man bör köra cdrskin istället för cdrtools....
Anledningen är att cdrtools inte vill använda adressen till cdbrännaren om den är /dev/hdc... dvs på nyare kärnor där scsi-emuleringen inte funkar som den gjorde förr . För att komma runt detta kan man istället för cdrecord köra cdrskin som är bättre kompatibel och löser diverse olika problem.

Kom också ihåg att oavsett om han kör k3b eller cdrtoaster eller vad som helst så är de bara front-end GUIs till cdrecord, så om ett inte funkar så kommer inte de andra heller att göra det om inte cdrecord gör det. Således borde han testa cdrskin, min erfarenhet säger att det torde funka.
Citera
2007-06-19, 19:11
Medlem
extremesantas avatar
Jag lånar tråden lite här.... Om man vill bränna xbox 360 spel, vad kan man använda för program så man kan ställa in Layer break och såna saker.
Tacksam för svar
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in