2006-06-11, 16:55
Medlem
Klockrents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Joppz
Det finns ett ställe på medborgarplatsen.. Vid den där klotter-affären kommer inte ihåg vad den heter. Min kompis gjorde för 1000 kr

edit: Den heter highlights klotter-affären alltså

Okej, men då är vi uppe i samma pris om jag skall åka till shlm också då jag bor i gbg. but thx
Citera
2006-06-11, 23:00
Medlem
Joppzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Klockrent
Okej, men då är vi uppe i samma pris om jag skall åka till shlm också då jag bor i gbg. but thx

Skyller på att jag var nyvaken
Citera
2006-06-12, 01:07
Medlem
hEikis avatar
Citat:
Jag har för mig att det finns en sådan frisör i närheten av Sticky fingers i Göteborg, gå alltså längst upp på kungsgatan tills du kommer till 7/11, ta då vänster och där någonstans har jag för mig att det finns en frisör med inriktning mot dreads, rastaflätor osv...
Gå dit och hör vettja! De om några borde ju ha koll på priser osv, bara för att du går dit och frågar betyder det ju inte att du måste skaffa det (om du är osäker alltså)

edit: Vet ingenting om vad de har för priser eller hur bra dom är på det, men jag har för mig att jag har sett det där någon gång.
Citera
2006-06-12, 16:11
Medlem
Klockrents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hEiki
Jag har för mig att det finns en sådan frisör i närheten av Sticky fingers i Göteborg, gå alltså längst upp på kungsgatan tills du kommer till 7/11, ta då vänster och där någonstans har jag för mig att det finns en frisör med inriktning mot dreads, rastaflätor osv...
Gå dit och hör vettja! De om några borde ju ha koll på priser osv, bara för att du går dit och frågar betyder det ju inte att du måste skaffa det (om du är osäker alltså)

edit: Vet ingenting om vad de har för priser eller hur bra dom är på det, men jag har för mig att jag har sett det där någon gång.

Okej tack för tipset.

Citat:
Ursprungligen postat av Joppz
Skyller på att jag var nyvaken

no worries
Citera
2006-06-13, 07:21
Medlem
Jag vet inte om du skrev det, men i vilken stad vill du göra dem?
Citera
2006-06-13, 16:27
Medlem
Klockrents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nintendo
Jag vet inte om du skrev det, men i vilken stad vill du göra dem?

Jag bor i Göteborg. Men jag vet inte om jag vill ha dreads. Är mer ute efter lite info om det skulle bli aktuellt.
Citera
2006-06-14, 16:17
Medlem
Cognitive Dissidents avatar
Citat:
Jag bor i Göteborg. Men jag vet inte om jag vill ha dreads. Är mer ute efter lite info om det skulle bli aktuellt.

vet man inte så ska man nog vänta...
det är ingen frisyr man bara kan ha ett litet tag.
det tar oftast över ett år innan dreadsen blir snygga
Citera
2006-06-30, 21:46
Medlem
Dreadlocks

Hej!

Jag har haft min gamla tråkiga frisyr alldeles för länge nu. Det är en halvlång tråkig sak med håret bara hängande rakt ner.
Den senaste tiden har jag börjat tänka väldigt mycket på dreadlocks, men d finns en hel del frågor ja måste få svar på innan ja sätter igång d här ganska långa projektet
Vissa säger att det är en väldigt jobbig grej att hålla efter, o vissa säger att det är jättelätt när du väl har dem, vilket är sant?

Det verkar som d finns en hel del olika sorters dreads och många av dem är väldigt fula tycker ja, men d finns speciellt en person som har dreadsorten jag vill ha, sångaren i P.O.D.
Men även hans ser ganska olika ut på olika bilder, t.ex.:

På denna bilden ser dom ganska fula ut enligt mej

http://i.rollingstone.com/assets/rs/...0314007_lg.jpg

Men på denna bilden ser dom mycke snyggare ut, här e dom liksom mer ojämna och vilda ut eller va man ska säga
http://tribal.web.aplus.net/interviews/main_sonny.gif

Här e dom också snygga, men ser ändå annorlunda ut om man jämnför me bilden ovanför, här ser dom mer städade ut liksom

http://www.music.hu/kepek/320/3832_320.jpg

Frågan är, om jag sparar håret och går till en frisör som specialliserar sig på detta, hur kommer d då bli om ja tar me mej en bild eller nåt, eftersom den första bilden ser äldre ut, borde d ju vara så att hans dreads såg ut så först och sen blev snyggare me tiden. Eller kan man typ säga att man vill få dem att se ut så här o så här 

Hur lång tid tror ni att allt d här tar ungefär innan man har ganska så långa dreads färdiga?

Kanske jobbit o svara på allt detta, men ja vill av säker innan ja sätter igång me d här eftersom d kommer ta ganska lång tid, o ja vill inte vara onöjd när d väl har gått så lång tid

Hoppas ni fattar all ja skriver
Citera
2006-06-30, 21:57
Medlem
redflips avatar
skaffa inte syntetdreads, eller löshår...Polare börja med ungefär 5cm dreads efter han dreadat hela sitt hår. Bättre att göra så än att vill ha långa direkt, sen tar det en stund för det att börja växa ordentligt igen.
Han i P.O.D har gjort så, då hans toppare inte knutit sig än om jag inte ser fel. Så gör det så, men det TAR tid och de kommer nog inte bli exakt så. En sak jag tycker om med hans är att han helt klart tar hand om dem ordentligt.
Dreads är mycket arbete, som att ha en helt vanlig frisyr. Du får underhålla dem för att de inte ska förstöras.
Sen finns Promoe-stilen, naturliga dreads, helt enkelt inte tvätta håret och sån skit
Och du ska gå till en speciallist, men du kan göra det själv med hjälp av en polare. Fixa de rätta verktygen och hyr ett par filmer då det tar sin tid

Vet inte om jag hjälpte allt för mycket.

Bra länkar:
http://www.dreadlocks.com/
http://www.howtodread.com/
http://www.dreadheadhq.com/
http://www.dreadlocks.se/store/dreadstart.cfm

Ska själv fixa mina dreads efter lumpen och om det inte blir lumpen pga medcinskasjäl så fixar jag dem inom någon vecka. Helt klart en soft frisyr.

Bara att fråga mer om det var något mera.

EDIT: Det tar TID att få dem långa, men ge inte upp. De blir bara bättre med tiden
Citera
2006-06-30, 23:58
Medlem
Stort tack för hjälpen!
Ni andra som har nåt o säga skriv gärna.
En annan sak e, lumpen kommer ju snart så ja undrar om man borde vänta till efter den, men då kommer d ta annu mer tid

Edit: va sa du om hårlångden, när skulle man helst gå o fixa till håret?
Citera
2006-07-01, 03:04
Medlem
drums avatar
Du kommer älska dina dreads som fan när du väll har gjort dom! Själv har jag haft mina dreads i 3 veckor nu på ett ungefär, och att det inte är något jobb me att ha dreads är en myt, elafall i början. Mycket löshår som sticker ut och dom går upp i hårbotten och så vidare men det gäller att ha hyffsat me vax i dreadsen dom första veckorna så blir det kanoners.
Nu på sommaren är det lite jobbigt också när man badar mycket, du får palmrolla dom mycket. Jag gör det nästan varje morgon och lägger i lite vax där det behövs.

Självklart kommer det vara mindre jobb när dom börjat "mogna" lite.

Mina dreads ser ut som sångaren i In Flames har och dom flesta tycker dom är skitsnygga
Citera
2006-07-02, 00:06
Medlem
redflips avatar
Citat:
Ursprungligen postat av drum
Du kommer älska dina dreads som fan när du väll har gjort dom! Själv har jag haft mina dreads i 3 veckor nu på ett ungefär, och att det inte är något jobb me att ha dreads är en myt, elafall i början. Mycket löshår som sticker ut och dom går upp i hårbotten och så vidare men det gäller att ha hyffsat me vax i dreadsen dom första veckorna så blir det kanoners.
Nu på sommaren är det lite jobbigt också när man badar mycket, du får palmrolla dom mycket. Jag gör det nästan varje morgon och lägger i lite vax där det behövs.

Självklart kommer det vara mindre jobb när dom börjat "mogna" lite.

Mina dreads ser ut som sångaren i In Flames har och dom flesta tycker dom är skitsnygga

antar att du gick in för att få långa direkt..där av löshåret
Själv ska jag låta min växa, lär få ungefär 5-6cm långa dreads till en början.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in