2013-01-11, 18:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Silvers
Har bestämt mig för att fixa dreadlocks den naturliga vägen och har nu skippat kammen och ej tvättat håret i snart 2 veckor och tänkte det var dags att tvätta håret. Om några månader har jag tänkt börja med bakpulver å äppelcidervinäger metoden.

I alla fall, det är som så att jag handlade Barnängen barn shampoo oparfymerat, dvs denna lilla flaska:
http://i301.photobucket.com/albums/n...kt_shampoo.jpg

Det jag undrar är detta ett bra shampoo att tvätta sig med om man har eller håller på att fixa dreadlocks?

Vet inte vad schampot innehåller men tycker du ska skippa det och bara tuta på med bakpulver och ÄCV, det fungerar utmärkt.
Däremot: TVÄTTA HÅRET!
Håll det rent, tvätta 2-3 gånger i veckan (brukar funka för de flesta, det viktiga med dreads är att låta det torka ordentligt mellan tvättarna) för rent hår är dels mer fräscht, dels så tovar det sig bättre än oljigt/fett hår.
Tvätta och separera tovorna, allt man behöver för dreads, att hålla på och dutta med annat är onödigt och slöseri med tid.
Keep it clean, folks.
Citera
2013-01-19, 16:10
Medlem
Silverss avatar
Tackar, körde en tvätt idag med bakpulver och vatten och det känns otroligt skönt i håret nu

Ska inhandla äppelcider vinäger imorgon och se om jag hittar lite oljor till bakpulver tvätten.
Någon som har tips på svenska hemsidor där man kan beställa kokos olja, lavender olja osv?
Citera
2013-01-28, 13:39
Medlem
jompa101s avatar
Någon som vet vart man hittar bästa dreadlock-studion i göteborgstrakterna?
Citera
2013-03-06, 20:27
Medlem
nudelpakets avatar
nu ska vi se....över 2 år sedan jag satt på kära lille fb. Men iallafall, jag gjorde egna dreads för cirka en månad sedan. Naturligt så har jag jätte tjockt och jätte lockigt hår.

Men nu när jag har gjort dreadsen relativt smala ca 1cm i diameter kanske så har jag endast 22 stycken.....WHY!!! jag vägrar sätta in plast eller fuska...... läste i tråden att någon hade 154(!?) utan fake??

Vet inte ens om det här är en fråga... men....ja..
kram
Citera
2013-03-10, 02:29
Medlem
Silverss avatar
Kör den naturliga vägen
All information om dreadlocks hittar du på dreadlock communityn http://www.dreadlockssite.com
Citera
2013-03-12, 17:50
Medlem
Oki jag får väll fråga här då jag inte hittar någon tråd som berör ämnet; och riktar mig främst till er som har äkta dreads eller er som har kunskap inom respektive ämne:

Jag kommer ihåg att jag för längesedan läste någonstans om hygien produkter speciellt framtagna för just dreadlocks, hur väl fungerar dessa? alltså hur hög är generellt renligheten i ert hår? är det verkligen så snuskigt som det talas mycket och väl om? Jag personligen ställer mig kritisk till påståendet att det skulle vara MYCKET värre än "vanligt" hår, men vill ändå ha mer "undersökt data" av er som provat ev. kör med produkterna.

Nästa grej jag kommer till har korrelation med det tidigare stycket och här lyder min frågeställning på följande vis:

Jag hörde nyligen från en vän (med vissa mytomaniska drag) att vederbörande hade "läst någonstans" att dreadlocks skall undvikas i kontakt med reptiler. Ämnet togs upp då jag har två skäggagamer...osv Hon hävdade att "eftersom dreads är så 'orena' och det lever så mycket kvalster i" så är det större risk att dessa överförs till ödlorna i fråga och kan vara skadliga, framför allt i den förmodade utsträckningen. Kan detta stämma? - Återigen jag ställer mig kritisk till påståendet då jag redan tvivlar på den förmodade "orenligheten", och menar på att kvalster i sig är ofarliga då de finns överallt exempelvis.

Tacksam för svar
Citera
2013-05-15, 18:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nudelpaket
nu ska vi se....över 2 år sedan jag satt på kära lille fb. Men iallafall, jag gjorde egna dreads för cirka en månad sedan. Naturligt så har jag jätte tjockt och jätte lockigt hår.

Men nu när jag har gjort dreadsen relativt smala ca 1cm i diameter kanske så har jag endast 22 stycken.....WHY!!! jag vägrar sätta in plast eller fuska...... läste i tråden att någon hade 154(!?) utan fake??

kram
Göra egna dreads är väl till att börja med inte att rekommendera. Men nu har du gjort det, och jag förmodar att du tuperat och möjligen virkat ihop håret. Det du förmodligen har gjort är att du "använt" för lite hår, till för kort längd... eller något. Tänk att du ska använda 3cm "vanligt" hår till 2cm "dreadat" hår. Dem kommer blir ganska tjocka så småningom, tänk dig Bob Marley på senare år.
Jag själv fick mina dreads gjorda med tupering samt virkning, och ursprungligen hade jag 57 dreads, som varierade mellan 1-2cm tjocka. Nu, snart 4 år senare, har jag några som är 6-7mm tjocka, och en som är 4-5cm, och 52 stycken återstår (tror jag), då dem växt ihop.
Vill du ha många och smala dreads i slutändan, så är det bara att ta till kammen och låta en erfaren typ göra det åt dig. Vill du ha tjocka dreads, låt det vara i ett år eller två.

Pluggar och sånt, trött i hjärnan. Har jag formulerat mig oklart så skriv det, så ska jag nog kunna hjälpa dig lite bättre!
Citera
2013-05-19, 15:52
Medlem
Citat:

kram

Det är ju olika hur många hårstrån man har på huvudet, du som har jättelockigt hår hade säkert värsta fluffet innan dreads men du får tänka på att du packat ihop det ganska tight. Sen lär de fluffas upp lite om ett tag i vilket fall.
Själv har jag runt 60-70 dreads med varierande diameter (ca 5-15mm), kan säga att ju längre de blir desto mer dreads ser det ut som om man har. Själv önskar jag att jag hade lite färre dreads då de är ganska tunga (kan inte ha dom uppsatta alltför länge om jag ex pluggar), speciellt när de är blöta.

Citat:
Ursprungligen postat av JohnnyAces
Jag kommer ihåg att jag för längesedan läste någonstans om hygien produkter speciellt framtagna för just dreadlocks, hur väl fungerar dessa? alltså hur hög är generellt renligheten i ert hår? är det verkligen så snuskigt som det talas mycket och väl om? Jag personligen ställer mig kritisk till påståendet att det skulle vara MYCKET värre än "vanligt" hår, men vill ändå ha mer "undersökt data" av er som provat ev. kör med produkterna.

När jag skaffade dreads för första gången gjorde jag det på salong med löshår, hade i dreadsvax (ett tag), virkade och palmrollade. Jag använde också speciell dreadtvål jag hade köpt från knottyboy. Slutade med allt det där efter ett tag, löshåret lossnade efter kanske tre månader och jag hade småflottiga korta dreads som inte var dreadade dör löshåret varit. Övergick till att använda antingen lactacyd eller schampon utan SLS och det funkade utmärkt men ganska dyrt i längden. Sen ska man inte använda vax, det lägger sig mer som en hinna runt håret och limmar dit det men det gör ingen som helst nytta för dreadsen, det drar till sig en massa damm som fastnar i och blir ganska snuskigt.

Dreadsen jag har nu är sk naturliga dreads som fått tova sig själva, det enda jag gjort är att tvätta dom med vanligt schampo (jag gillar barnängens), dra isär dreadsen eller då klumparna så det inte blev en enda stor dread. Kan inte påstå att schampot jag använder nu är sämre än något annat jag använt, håret känns rent och luktar gott.
Däremot tvättar jag det inte så ofta just för att det blir så himla tungt när det är blött och att det tar ganska lång tid för det att torka helt och hållet (runt 7h).
Att det samlas kvalster i håret vet jag inte men jag vet att ganska mkt ludd och sånt i det, iallafall i mina dreads. Särskilt när jag har stickade saker på mig som mössor och halsdukar.

Kan av egen erfarenhet säga att naturliga dreads är mkt skönare att ha att göra med, det går ganska långsamt men det blir snyggt i slutändan och blir mkt jämnare än man tror. Det gör inte lika ont som att få dreadsen gjorda av nån.
Vill man inte gå den vägen så rekommenderar jag att man ber någon man känner med sjukt mkt tålamod att göra dom åt en. Jag har gjort dreads på en kompis en gång, det tog sjukt lång tid men jag var väldigt nogrann. Vi körde tupering med kam och "twist and rip" kombinerat, det var för två år sen ungefär och de är kvar nu och snyggare än någonsin.

Man får inte glömma att dreads förändras med tiden och det spelar ingen roll och man gör dom på salong eller kör naturligt, de utvecklas och förändras. Dreads är inget som kommer på en gång, tyvärr och man lär sig sakta men säkert att man får ha tålamod.
Citera
2013-06-09, 18:09
Medlem
Här är en bra dreadare för de som är intresserade av att skaffa!
https://www.facebook.com/ZieDreadwork
Citera
2014-03-15, 16:19
Medlem
Middaghosnegerns avatar
Citat:

kram

Jag gjorde dreadlocks för ca 2 dagar sedan fick över 170 har tjock hår och ungefär ner till axlarna..
Citera
2014-03-16, 23:30
Medlem
Littlemissreggaes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SuiGeneris
Polisen i Sverige borde göra som polisen på Zanzibar gör, fram med saxen och klippa av dreadsen! Om inte annat ser det ofräscht ut, men å andra sidan är det mest vänsterpatrask och annat lösker folk som har det, och de bryr sig väl inte så mycket ändå om sådana värdsliga saker som hygien eller dylikt.

Ska du hata så får du gärna göra det så ingen annan hör/ser. Vi vill inte ta del av dina hatiska åsikter.
Citera
2014-03-24, 21:17
Medlem
parkråttas avatar
Hejsan alla dreadheads!

Har själv startat mina dreads med tupering&virkning nyligen. Vissa tovor är ett halvår gamla men de sista gjordes för bara några veckor sedan. Jag har rakt och tunnt hår i vanliga fall, inte idealt för denna frisyr men jag tog mig an dreads ändå.

Nu till min fundering: Hur gjorde ni med allt löshår i början? Jag har en jävla massa hår som lostnat och hänger löst ända in från hårbotten, och det bildas en massa "fluff" utifrån dreadsen. Vissa hävdar att man bör virka in allt detta hela tiden (oftast salonger och deras hemsidor, klart de vill bli satta i många timmars arbete med att virka in dåliga dreads) medans vissa hävdar att man bör låta det vara helt enkelt (oftast personer med afrohår, ja klart att man kan låta det vara när håret ändå tovar sig självt på en pisskvart). Så till er vita rackare med klassiskt nordiskt hår som mig... hur gjorde ni? skiter egentligen hur det ser ut nu, men har ingen lust att se tovorna helt upplösta om ett halvår. Har heller ingen lust att "virka sönder" håret för mycket då det tydligen ska vara dåligt. Så, på lång sikt, vad anser ni? Hur gjorde ni? Hur funkade det? Hur ofta virkar ni in "utväxten"?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in