Citat:
Ursprungligen postat av nudelpaket
nu ska vi se....över 2 år sedan jag satt på kära lille fb. Men iallafall, jag gjorde egna dreads för cirka en månad sedan. Naturligt så har jag jätte tjockt och jätte lockigt hår.
Men nu när jag har gjort dreadsen relativt smala ca 1cm i diameter kanske så har jag endast 22 stycken.....WHY!!!

jag vägrar sätta in plast eller fuska...... läste i tråden att någon hade 154(!?) utan fake??
Vet inte ens om det här är en fråga... men....ja..
kram
Det är ju olika hur många hårstrån man har på huvudet, du som har jättelockigt hår hade säkert värsta fluffet innan dreads men du får tänka på att du packat ihop det ganska tight. Sen lär de fluffas upp lite om ett tag i vilket fall.
Själv har jag runt 60-70 dreads med varierande diameter (ca 5-15mm), kan säga att ju längre de blir desto mer dreads ser det ut som om man har. Själv önskar jag att jag hade lite färre dreads då de är ganska tunga (kan inte ha dom uppsatta alltför länge om jag ex pluggar), speciellt när de är blöta.
Citat:
Ursprungligen postat av JohnnyAces
Jag kommer ihåg att jag för längesedan läste någonstans om hygien produkter speciellt framtagna för just dreadlocks, hur väl fungerar dessa? alltså hur hög är generellt renligheten i ert hår? är det verkligen så snuskigt som det talas mycket och väl om? Jag personligen ställer mig kritisk till påståendet att det skulle vara MYCKET värre än "vanligt" hår, men vill ändå ha mer "undersökt data" av er som provat ev. kör med produkterna.
När jag skaffade dreads för första gången gjorde jag det på salong med löshår, hade i dreadsvax (ett tag), virkade och palmrollade. Jag använde också speciell dreadtvål jag hade köpt från knottyboy. Slutade med allt det där efter ett tag, löshåret lossnade efter kanske tre månader och jag hade småflottiga korta dreads som inte var dreadade dör löshåret varit. Övergick till att använda antingen lactacyd eller schampon utan SLS och det funkade utmärkt men ganska dyrt i längden. Sen ska man inte använda vax, det lägger sig mer som en hinna runt håret och limmar dit det men det gör ingen som helst nytta för dreadsen, det drar till sig en massa damm som fastnar i och blir ganska snuskigt.
Dreadsen jag har nu är sk naturliga dreads som fått tova sig själva, det enda jag gjort är att tvätta dom med vanligt schampo (jag gillar barnängens), dra isär dreadsen eller då klumparna så det inte blev en enda stor dread. Kan inte påstå att schampot jag använder nu är sämre än något annat jag använt, håret känns rent och luktar gott.
Däremot tvättar jag det inte så ofta just för att det blir så himla tungt när det är blött och att det tar ganska lång tid för det att torka helt och hållet (runt 7h).
Att det samlas kvalster i håret vet jag inte men jag vet att ganska mkt ludd och sånt i det, iallafall i mina dreads. Särskilt när jag har stickade saker på mig som mössor och halsdukar.
Kan av egen erfarenhet säga att naturliga dreads är mkt skönare att ha att göra med, det går ganska långsamt men det blir snyggt i slutändan och blir mkt jämnare än man tror. Det gör inte lika ont som att få dreadsen gjorda av nån.
Vill man inte gå den vägen så rekommenderar jag att man ber någon man känner med sjukt mkt tålamod att göra dom åt en. Jag har gjort dreads på en kompis en gång, det tog sjukt lång tid men jag var väldigt nogrann. Vi körde tupering med kam och "twist and rip" kombinerat, det var för två år sen ungefär och de är kvar nu och snyggare än någonsin.
Man får inte glömma att dreads förändras med tiden och det spelar ingen roll och man gör dom på salong eller kör naturligt, de utvecklas och förändras. Dreads är inget som kommer på en gång, tyvärr och man lär sig sakta men säkert att man får ha tålamod.