• 1
  • 2
2007-06-18, 02:37
Medlem
Jag upptäckte nyligen att min systempartition på 140 GB började bli full och tänkte därför ta och rensa lite.

Till min förvåning upptäckte jag att när jag summerar ihop storleken på alla mappar blir det bara ca 90 GB data som ligger på disken (och ca 5 GB ledigt utrymme).

Ca 45 GB data saknas alltså och jag har ingen aning om vart den tagit vägen. Jag har räknat med alla systemfiler, dolda filer och mappar och inget ligger i papperskorgen och jag kan över huvud taget inte förstå vart utrymmet tagit vägen för det finns inga som helst spår.

Partitionen är NTFS och körs under Windows XP /SP2.
XP är också kontinuerligt uppdaterat och jag kör även uppdaterade antivirusprogram (Norton) som inte hittar något konstigt.
Även chkdsk och diskhanteraren i windows säger att allt är normalt.

Någon som har en idé om vad som kan vara fel och tips på hur jag kan åtgärda det utan att göra omformattering?
Citera
2007-06-18, 02:54
Medlem
Rauzs avatar
Prova SpaceMonger, det ger en bra grafisk översikt över dina diskar samt hur mycket plats olika filer och mappar egentligen tar upp.
Kanske ger det lite nya insikter?

30 dagars trial
http://www.sixty-five.cc/sm/
Citera
2007-06-18, 04:04
Medlem
Tack för det!

HAr nu kommit fram till att det är mappen C:\System Volume Information\ som innehåller 54GB data och den är unscannable så det går inte att se vad det är.

Jag skulle väl gissa att det är Windows systemåterställning bland annat men kan tyvärr inte klicka på inställningarna för jag upptäckte precis att systemåterställningsfliken unde Systemegenspaker i Windows inte fungerar. Jag får error som lyder enligt följande:

"RUNDLL
Ett undantag uppstod vid försöka att köra c:\WINDOWS\system32\shell32.dll,Control_RunDLL "C:\WINDOWS\system32\sysdm.cpl",System" ....
...och sedan ser det ut som meddelandet skulle kunna fortsätta men rutan tar slut så jag ser inget mer.

Hur kan jag få systemåterställningen att fungera igen (så jag kan stänga av den) räcker det att köra installationsskivan för XP för att reparera?
Citera
2007-06-18, 04:11
Medlem
Rauzs avatar
Bra att du fick lite klarhet iallafall och visst lär det vara det dryga System Restore som snor all hd!

Har faktiskt ingen aning om vad det där felet kan bero på och klockan är lite sent så jag kommer inte på något bra ställe att börja förutom att du kan se till att få fram dialogrutan med felet igen och bara trycka ctrl-c med den framme och sedan ctrl-v i ett nytt inlägg här på Flashback så kanske vi får se vad som står i resten av meddelandet
Citera
2007-06-18, 08:52
Medlem
Det här är precis vad jag får fram när jag trycker crtl-c på dialogrutan

---------------------------
RUNDLL
Ett undantag uppstod vid försök att köra C:\WINDOWS\system32\shell32.dll,Control_RunDLL "C:\WINDOWS\system32\sysdm.cpl",System

OK

Och System Volume Information kommer jag inte alls åt trots att jag är administratör på min dator...utan det blir bara

DISK3_VOL1 (C
C:\System Volume Information är inte tillgänglig.

Åtkomst nekad.

OK

Jag vet inte hur jag ska göra för att komma åt och radera mappen
Citera
2007-06-18, 10:45
Medlem
Högerklicka på mappen, välj egenskaper (properties), fliken säkerhet (security) och lägg till din användare med fulla rättigheter.

Om det inte fungerar klicka på knappen Avancerat på Säkerhetsfliken, välj fliken ägare och ändra ägaren till din användare.
Citera
2007-06-18, 17:23
Medlem
Tyvärr finns det ingen flik som heter Säkerhet under egenskaper så jag vet inte riktigt vad jag ska göra.

Går det att komma åt och radera filerna via DOS om jag skapar en startdisk och inte startar upp Windows?
och ligger det i så fall något mer än systemåterställningsfiler under mappen eller går det bra att radera allt som finns i den (för jag behöver ingen systemåterställning framöver) för att få ledigt utrymme?
Citera
2007-06-18, 17:25
Medlem
Rauzs avatar
Är du verkligen hundra på att du är administratör på din dator?
Citera
2007-06-18, 17:45
Medlem
ja, helt säker för jag har nyss satt upp några användarkonton för fjärranslutning
Citera
2007-06-18, 17:50
Medlem
Rauzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mrpilot77
ja, helt säker för jag har nyss satt upp några användarkonton för fjärranslutning
Ok
Tja, jag är inte helt hemma på det här med användarkonton och rättigheter på XP men det låter ju som om något inte står helt rätt till - du kanske ska prova att reparera installationen som du nämnde...?
Citera
2007-06-18, 18:05
Medlem
sk8fishs avatar
Om du gör såhär;
Gå in på kontrollpanelen - välj administrationsverktyg - Datorhantering - Lagring - Diskhantering.
Hur ser din/dina diskar ut där? Finns det utrymme som är svart? Eller finns det "opartitionerat utrymme"? Det vill säga, utrymme som finns på disken, men som inte kan användas? Isåfall - skriv om det är så, så återkommer jag.
Citera
2007-06-18, 18:08
Medlem
Carradines avatar
Men stäng av System Restore eller åtminstone sänk hur stor del av din hårddisk den får använda.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in