• 1
  • 2
2007-06-17, 13:54
Medlem
Berberines avatar
hejsan.
r det ngon hr som vet mera utfrligt hur man skaffar sig Lime, eller kalk heter det vl p Svenska, utan att bestlla frn ngon dyr internetshop?

har hrt att det gr att tillverka av svl snckskal som brnda potatiskskal, men lite mer info om hur jag ska g till vga, samt om det finns ngon smidig klla som kostar s lite pengar, samt Scouting och upptcksfrd som mjligt?

har ngra andra hr erfarnheter av Yoposnus fixat p traditionellt vis med lime? Och vad tykte ni isfall??
Citera
2007-06-17, 20:55
Medlem
Mjlls avatar
Japp, snckskal. Borde du vl ha hemma.
Citera
2007-06-18, 00:41
Medlem
MisterToms avatar
Bakpulver funkar utmrkt. Vem orkar springa och krossa snckor?
Citera
2007-06-18, 02:07
Medlem
West-ens avatar
Ta inte bakpulver, inte det smartaste precis eftersom det innehller en syra ocks, en vtejongivare om jag inte tar helt fel.
Utan ta bikarbonat, det r lite basiskt.
Citera
2007-06-18, 02:22
Medlem
WaRs avatar
Nu vet jag inte vad du r ute efter, men om du vill ha en stark/"ren" bas s kan du ju kolla om du har kaustiksoda (natriumhydroxid) hemma.
Citera
2007-06-18, 03:11
Medlem
hezbollahs avatar
Frstr inte ett skvatt av den hr trden. Kan ngon frklara fr mig vad Yopo r?
Citera
2007-06-18, 04:17
Medlem
Tord_Ywels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hezbollah
Frstr inte ett skvatt av den hr trden. Kan ngon frklara fr mig vad Yopo r?

http://en.wikipedia.org/wiki/Yopo
http://www.erowid.org/plants/anadena...nanthera.shtml
Citera
2007-06-18, 06:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WaR
Nu vet jag inte vad du r ute efter, men om du vill ha en stark/"ren" bas s kan du ju kolla om du har kaustiksoda (natriumhydroxid) hemma.
Jag tror att han ska gra en bryggd p det s NaOH r nog inte det naturliga valet. :P
Citera
2007-06-18, 14:42
Medlem
MisterToms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Salerref
Jag tror att han ska gra en bryggd p det s NaOH r nog inte det naturliga valet. :P

Nej, yopo r ett snus. Han behver ngot basiskt att blanda till yopon med, och om han r riktigt traditionell skall han ven snorta upp det med ett bambustr.
Citera
2007-06-18, 17:37
Medlem
West-ens avatar
r han riktigt traditionell s ska han lta sin vn blsa upp det i nsan med ett bamburr!
Pongen r att det ska blandas ut med ngot basiskt, de krossade yopofrna allts, det bsta borde helt enkelt vara bikarbonat. Visst?
Citera
2007-06-18, 22:20
Medlem
MisterToms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av West-en
r han riktigt traditionell s ska han lta sin vn blsa upp det i nsan med ett bamburr!
Pongen r att det ska blandas ut med ngot basiskt, de krossade yopofrna allts, det bsta borde helt enkelt vara bikarbonat. Visst?

Jepp... det hela r att man torkar frna, krossa dessa och blandar med ngon basiskt. Bikarbonat borde funka utmrkt, dremot gr det ju bra med bakpulver ocks, visste dock inte om syran i det och det kanske r lika bra att frska undvika alla andra tillsatser.
Citera
2007-06-18, 23:11
Medlem
West-ens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MisterTom
Jepp... det hela r att man torkar frna, krossa dessa och blandar med ngon basiskt. Bikarbonat borde funka utmrkt, dremot gr det ju bra med bakpulver ocks, visste dock inte om syran i det och det kanske r lika bra att frska undvika alla andra tillsatser.
Bakpulver r en blandning av bikarbonat och en syragivare om jag inte tar fel, syftet r vl att ge vtejoner till bikarbonatet s att det jser (tillverkar koldioxid). Testa blanda citronsyra och bikarbonat i ett glas med vatten s frstr du...
Pga av det s borde ju bakpulver vara hyffsat neutralt, kanske tom surt, vilket inte bikarbonat r. Rekommenderar drfr bikarbonat, men mngden har jag ingen som helst aning om.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in