2010-06-29, 13:54
  #61
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Druganaut
Vilken skrämmande syn på livet. Ingen önskan om att jobba för att få det bättre utan bara blind acceptans av status quo. Inga ambitioner om att lära sig något, utvecklas eller utmana sina egna fördomar. Dessutom ett allmänt förakt mot andra människor som faktiskt haft viljan att göra något annat av sitt liv. Jävla småstads-sosse-janteri. Fy fan vad jag hatar sånt, det är ni som gör att Sverige är på väg att gå under.

Nu är det här ett gammalt inlägg men du framstår som ganska oerfaren när du skriver på det där viset. När du blir lite äldre kommer du inse att typ 90 % av befolkningen är som otukt beskriver (många akademiker inkl).
Citera
2010-06-30, 00:55
  #62
Bannlyst
* Bittra
* Fula
* Svär mycket
* Kallar frun för kärringen
* Dricker det som för tillfället har bra APK
* Stannar länge på samma arbetsplats
* Har pokerkvällar med gubbarna på jobb
* Grov dialekt
* Thailandsresor
* Aftonhoran
* MQ, Dressman..
* Vet när de börjar och slutar 07:30-16:15, 45 min lunch, samma visa varje dag.
* Ingen buffert
* Förakt mot akademiker
* De är bara de som jobbar enligt dem själva.
* Kan inte föra sig på ett representativt sätt
* Dåligt allmänbildade
* Tycker att USA är rena helvetet trotts att de aldrig varit där själva
* Tror att deras skatt går till största del till skola och vård
* Stort fotbollsintresse, men bara från TV-fåtöljen.
* Trav
* Budgetsportbilar som Miata, S2000 osv.
* Total avsaknad av ekonomisk kunnande
* Med i facket
* Röstar rött
Citera
2010-06-30, 01:34
  #63
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av oehae
* Bittra
* Fula
* Svär mycket
* Kallar frun för kärringen
* Dricker det som för tillfället har bra APK
* Stannar länge på samma arbetsplats
* Har pokerkvällar med gubbarna på jobb
* Grov dialekt
* Thailandsresor
* Aftonhoran
* MQ, Dressman..
* Vet när de börjar och slutar 07:30-16:15, 45 min lunch, samma visa varje dag.
* Ingen buffert
* Förakt mot akademiker
* De är bara de som jobbar enligt dem själva.
* Kan inte föra sig på ett representativt sätt
* Dåligt allmänbildade
* Tycker att USA är rena helvetet trotts att de aldrig varit där själva
* Tror att deras skatt går till största del till skola och vård
* Stort fotbollsintresse, men bara från TV-fåtöljen.
* Trav
* Budgetsportbilar som Miata, S2000 osv.
* Total avsaknad av ekonomisk kunnande
* Med i facket
* Röstar rött

Tror du har fel när det gäller MQ. Har vid ett flertal tillfällen fått höra, från arbetarklass, att MQ är "en sån där stekaraffär, de säljer ju Fred Perry och Lyle & Scott"
Citera
2010-06-30, 02:17
  #64
Medlem
Ogdens avatar
Arbetarklassmän...
* tror att det bara är dom själva som jobbar
* de jobbar inom hantverk/bygg/transport, tjänar ca 20 000 i månaden innan skatt och...
* ... tror att skatten bara går till felaktigt utbetalade bidrag till bidragsfuskare
* dricker öl, sprit och vin
* har inga problem att säga vad de tycker, till exempelvis chefen och medarbetare
* bor i lägenhet
* kallar inte sin fru för "kärring", det gör WT:et
* har barn i tonåren
- dotter: rädd att hon ska råka illa ut, bli våldtagen etc. har en övertro på hennes skolgång och uppmuntrar henne att få bra betyg så "hon kan komma någonstans dit han själv inte kom"
- son: mån om att han ska "göra något", helst någon sport. Lever lite genom sin son, han får gärna spela fotboll eller spela gitarr som han själv gjorde på 70-talet. Det vore ju häftigt om han lyckades!

Arbetarklasskvinnor...
* jobbar inom barnomsorg/vård/skola, tjänar också ca 20 000 i månaden, innan skatt.
* betalar skatt i tron att den går till något bra, dock med någon suck eller två
* dricker gärna vin och drinkar
* går ibland ut och träffar vänner på någon klubb, kommer hem vid ett-tiden och är alldeles fnittriga
* på jobbet är de aningen konflikträdda men säger ifrån om något är väldigt fel
* sköter hushållet när de kommer hem
* har barn i tonåren
- dotter: rädd att hon ska råka illa ut, men snarare att hon skulle hamna i fel sällskap. Håller koll på sin dotter, säger till henne att hon "inte ska gå ut med så kort kjol" osv.
- son: orolig för att han är ute sent, att han är inne för mycket, ute för mycket, att han blivit skadad eller misshandlad. Oroar sig väldigt mycket för sina barns väl och ve.

Båda dricker massor med kaffe, hatar båda blockens politik men är mer vänster än höger när det kommer till kritan. De har god arbetsmoral och förväntar sig detsamma av alla andra.

Det är min bild av den arbetarklass jag själv tillhör.
Citera
2010-06-30, 02:44
  #65
Medlem
Höjas avatar
Arbetarklassfenomen jag anser vara påtagliga är främst hur jordnära de är (något många tolkar till att de är simpla människor), deras stabila tillvaro, de svänger inte lika snabbt mellan allt som händer, hoppar inte från trend till trend till trend som den vilsna medelklassen. Tämligen stort förakt för "renlevnad", det där med kurer/dieter/hälsosamt är inget för dem. Viktigare att dryck/mat är gott än att det är nyttigt. Därför stor del onyttiga vanor (Fet man, rökare/snusare). Dricker sig berusade oftare än andra klasser (bortsett från WT), särskilt i de yngre åren. Inga försök att spela, deras humor är rak och direkt, inget behov av att framstå som fina vilket medför ett grövre rakare språk, grövre skämt och ganska stor avsaknad av medelklassens ångest.
Citera
2010-06-30, 03:36
  #66
Medlem
De flesta jag känner tillhör arbetarklassen, antingen deras föräldrar och/eller de själva. Min familj är också arbetarklass; farsan jobbar i skogen i princip dygnet runt. Är borta under veckorna och jobbar alldeles för många timmar per dag och kommer hem på helgerna. Mor jobbar inom vården- undersköterska. Lönerna är inget att hurra för direkt. Jag och mina syskon bryter trenden- målet är akademisk utbildning och själv är jag snart färdigutbildad.

Något som jag skulle säga är typiskt arbetarklass är att ens föräldrar önskar att barnen ska skaffa sig ett riktig utbildning så att de inte behöver slita till sig sin överlevnad. Utbildning=inte behöva vända på varje slant+inte slita ut sig helt åt helvete som de behövt göra. Sedan vet jag inte så mycket mer som är typiskt arbetarklass, förutom kanske att många jag känner är arbetsnarkomaner, dock av förklarliga skäl. Sprit och sånt förekommer till viss del, men inte i min familj dock. Resor, som också dykt upp i tråden, förekommer knappt. Kanske en husvagnssemester nån gång. Dock bor de allra flesta i hus med stor gård m.m, fast det förklaras av att husen inte kostar multum vars jag bor. Nu kommer jag inte på mer.

Edit: Jo en sak som faktiskt brukar förekomma är gnäll på exempelvis kungahuset (kom på det som ett exempel nu i hysterin som pågått/pågår). Var nåt inslag i tv:n under vintern (som var riktigt jävla kall denna år) om kungahuset och pappa satt och kollade. Efter ett tag så utbrast han: Fan i helvetti, här går man och sliter med veden under sommaren för att inte frysa ihjäl under vintern och den där jävlen har ett färdigeldat slott, som jag måste bekosta!!
__________________
Senast redigerad av jetblack666 2010-06-30 kl. 03:48.
Citera
2010-06-30, 12:02
  #67
Medlem
Messinhos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av otukt
Haha så jävla skön tråd. Men jag tycker att ibland går det inte att skilja på wt och arbetarklass. WTs är ju arbetarklass.

Måste bara börja skriva att arbetarklassen är den finaste, hederligaste och mest själfyllda samhällsklassen. Och det är emperisk och universal fakta. Punkt. Ungefär som fotboll är för sporten.

Medelklassen är ganska medvetna om att dom smygit och fuskat till sig högre standard enbart pga högreutbildning.

Överklassen pissar på alla utom de själva så klart.

Jag som varit industriarbetare i några år och är via min släkt arbetarklass sedan klass samhället uppstod kan säga följande.

Kaffe på morgon, 9fikat, lunch, 2fikat och efter maten vid 5. Inte efter 20.00

Intresse av sport. Främst Fotboll och ishockey. Sport är bland det mest ärorika att följa, därför oxå meningsfullaste.

Kortklippt hår. (För boys)

Svära mycket. Finns ju anledning att göra det, då saker kan skita sig mycket oftare på kort tid gemfört med kontorsråtta yrkena.

Ateism. (Ingen utryckt religös syn iaf)

Sossarna.(Farsan sa, Röstar du på moderaterna är du inte välkommen längre)

Kulturintresserade utan att använda ordet kultur. Musik, böcker, film (har inte varit med om att folk har klankat ner på böcker, trots att det skrivit så här). Själv klart är deckare i topp.

Lätt anarkistisk syn på samhället. Man är ju bara kriminell om man åker dit.
Samtidigt är en girig riking, lika kriminell som en cyckeltjuv(eller värre) ur moralisk synpunkt.

Frugan kallas kärring på jobbet. Inget nedsättande menat dock. Mer för att få vara manlig. Eller mer en omgjord version av käresta.

Har aldrig varit med om att Expressen inhandlats. Kanske som substitut då aftonbladet tagit slut och det ska lösas korsord på sommaren.

Kommentarer som Bla, Jahapp här står du och slöar.(När någon jobbar).
Ja men då går jag och stjäl en sån då. (När någon ska hämta nåt)

Nä orkar inte skriva mer nu.

Fan va fint! Börjar tänka på min morfar när jag läser detta. Finns inga finare och bättre människor en riktig arbetarklass.
Citera
2010-07-01, 19:29
  #68
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Ogden
Arbetarklassmän...
* tror att det bara är dom själva som jobbar
* de jobbar inom hantverk/bygg/transport, tjänar ca 20 000 i månaden innan skatt och...
* ... tror att skatten bara går till felaktigt utbetalade bidrag till bidragsfuskare
* dricker öl, sprit och vin
* har inga problem att säga vad de tycker, till exempelvis chefen och medarbetare
* bor i lägenhet
* kallar inte sin fru för "kärring", det gör WT:et
* har barn i tonåren
- dotter: rädd att hon ska råka illa ut, bli våldtagen etc. har en övertro på hennes skolgång och uppmuntrar henne att få bra betyg så "hon kan komma någonstans dit han själv inte kom"
- son: mån om att han ska "göra något", helst någon sport. Lever lite genom sin son, han får gärna spela fotboll eller spela gitarr som han själv gjorde på 70-talet. Det vore ju häftigt om han lyckades!

Arbetarklasskvinnor...
* jobbar inom barnomsorg/vård/skola, tjänar också ca 20 000 i månaden, innan skatt.
* betalar skatt i tron att den går till något bra, dock med någon suck eller två
* dricker gärna vin och drinkar
* går ibland ut och träffar vänner på någon klubb, kommer hem vid ett-tiden och är alldeles fnittriga
* på jobbet är de aningen konflikträdda men säger ifrån om något är väldigt fel
* sköter hushållet när de kommer hem
* har barn i tonåren
- dotter: rädd att hon ska råka illa ut, men snarare att hon skulle hamna i fel sällskap. Håller koll på sin dotter, säger till henne att hon "inte ska gå ut med så kort kjol" osv.
- son: orolig för att han är ute sent, att han är inne för mycket, ute för mycket, att han blivit skadad eller misshandlad. Oroar sig väldigt mycket för sina barns väl och ve.

Båda dricker massor med kaffe, hatar båda blockens politik men är mer vänster än höger när det kommer till kritan. De har god arbetsmoral och förväntar sig detsamma av alla andra.

Det är min bild av den arbetarklass jag själv tillhör.

Det var en korrekt bild av arbetarklass.
Citera
2010-07-02, 00:13
  #69
Medlem
Rebar1993s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ogden
Arbetarklasskvinnor...

* går ibland ut och träffar vänner på någon klubb, kommer hem vid ett-tiden och är alldeles fnittriga
..och vänstrar och får därför ta emot stryk från mannen som hamnar i finkan.
Citera
2010-07-02, 02:41
  #70
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Rebar1993
..och vänstrar och får därför ta emot stryk från mannen som hamnar i finkan.

Nä, det är mer WT, även om det självklart finns kvinnomisshandlare i alla samhällsklasser.
Citera
2010-07-02, 16:30
  #71
Medlem
Ogdens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rebar1993
..och vänstrar och får därför ta emot stryk från mannen som hamnar i finkan.

Citat:
Ursprungligen postat av BWisser
Nä, det är mer WT, även om det självklart finns kvinnomisshandlare i alla samhällsklasser.
Jepp, mer WT.
Arbetarklassen har moral!
Citera
2010-07-02, 18:57
  #72
Medlem
Bajslocks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ogden
Arbetarklassmän...
* tror att det bara är dom själva som jobbar
* de jobbar inom hantverk/bygg/transport, tjänar ca 20 000 i månaden innan skatt och...
* ... tror att skatten bara går till felaktigt utbetalade bidrag till bidragsfuskare
* dricker öl, sprit och vin
* har inga problem att säga vad de tycker, till exempelvis chefen och medarbetare
* bor i lägenhet
* kallar inte sin fru för "kärring", det gör WT:et
* har barn i tonåren
- dotter: rädd att hon ska råka illa ut, bli våldtagen etc. har en övertro på hennes skolgång och uppmuntrar henne att få bra betyg så "hon kan komma någonstans dit han själv inte kom"
- son: mån om att han ska "göra något", helst någon sport. Lever lite genom sin son, han får gärna spela fotboll eller spela gitarr som han själv gjorde på 70-talet. Det vore ju häftigt om han lyckades!

Vet faktiskt inte om du fått in ett enda rätt där.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in