Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2010-07-03, 00:34
  #73
Medlem
Ogdens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bajslock
Vet faktiskt inte om du fått in ett enda rätt där.
Hur ska det vara då, tycker du?
Citera
2016-12-25, 22:35
  #74
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ogden
Hur ska det vara då, tycker du?

Att få barn tidigt är för övrigt också arbetarklassmarkör i storstadsområden. Detta tycks också gälla arbetarbarn som tagit akademisk examen. Skillnader i hur unga människor idag ställer sig till föräldraskap upphör alltså inte med klyftan mellan stad och småstad/landsbygd.
Citera
2016-12-26, 13:18
  #75
Medlem
ShogunAssasins avatar
Kläder och skor: allmänt --> Subkulturer och socioekonomiska livsstilar
/Moderator
Citera
2017-01-01, 13:30
  #76
Medlem
TobiasBeechers avatar
*Gula tänder och övervikt, som ändå är bättre än white trashets avsaknad av tänder och som dras med fetma.

*Har ingen kondition, tränas det så är det för att få stora muskler. Akademiker som löper 1 mil i skogen mitt i vintern är fjollor.

*Svag buffert, tjänar inte särskilt bra, men mättar munnen efter matsäck. Trots för höga bostads- och fordonslån så betalar arbetarklassen vad de ska utan att hamna i Lyxfällan. Lånar inte till tv-apparater, telefoner och datorer som wt gör.

*Pratar i veckor på jobbet om hur skönt det ska bli när en röd dag hamnar på en fredag så de får 3 dagars helg

*Pratar mycket om att tänk om man skulle vinna på Lotto, Postkodlotteriet etc.

*Ser ner på studielån

*Klarade ändå av Matte A på Byggprogrammet, till skillnad från WT som inte klarade en enda teoretisk kurs i gymnasiet

*Kvinnorna är verkligen kvinnor och kan laga mat, städa och tvätta när mannen sitter med en bärs och kollar Viasat Sport på helgerna

*Är inte särskilt intresserade av att lära sig något abstrakt, ska man bli bättre på något är det att lyfta tyngre på gymmet eller lära sig laga en ny maträtt. Arbetarklassen är inskränkt, efter 22 års ålder utvecklas man inte mer och blir bara kopior av sina föräldrar.

*Älskar det materiella i livet, sliter hårt för att visa sig i en bil för 200k eller bygga sin / låna till egen bastu. Det materiella ses som personligt värdehöjande och en belöning för allt slit på ett jobb som arbetarna inte är särskilt intresserade av

*Har aldrig varit på teater

*Vet vem Jan Guillou är enbart på grund av filmen Ondskan

*Utöver Viasat Sport som tidigare nämnts har arbetarklassen fullt tv-utbud som innefattar C More där de kollar mycket Beck, Wallander och Johan Falk

*Svär mycket och säger vad de tycker. Känner sig intelligenta när de säger konversation istället för samtal

Arbetarklassen är helt enkelt en behövd klass, det behövs robotar i samhället som verkställer skaparnas idéer. Om alla skulle bli forskare, politiker eller flummare skulle inget verkställas.
Citera
2017-01-06, 10:37
  #77
Medlem
Isnatts avatar
Det finns såklart olika sorter inom arbetarklassen. Från dom som ligger åt wt-hållet till såna som är mer åt medelklassen.
Om jag ska generalisera lite så är arbetarklassen schysst. Får man fel på bilen så stannar en arbetare och försöker hjälpa till. En wt tutar och skrattar '-Så går det om man åker rikskokare, höhö!',

Min bild är att arbetarklass är som oborstad medelklass. Lägger upp mycket bilder på fredag/lördagkväll - en suddig bild på ett upphällt falconglas med en faconburk bredvid och ett 'Skål, nu tar jag kväller!', men dom kategoriserar jag åt wt.

Har alltid bra kontakter med andra arbetare och nyttjar varandra. Ska det byggas veranda så gör han det själva eller tar hjälp av en snickarvän, och hjälper honom med elen i gentjänst.

Jag jobbade en kort period i min tonår på en verkstad, där det var arbetare i blåställ. Då var det frukost klockan 9, mycket stekt potatis och falukorv, grillkrydda, blandsaft i petflaska.
På fredagarna sa dom 'Nä, nu blir det hem och ge frugan ett skott i råttan!' det där var ju bara jargong, dom var reko och schyssta.
Tog arbetet på stort allvar, gick i företagskläder på fritiden också.
På jul bjöd företaget, som min familj ägde, på julbord på herrgård. Då kom dom med sina fruar och var väldigt tacksamma.
När ägaren till företaget dog 15 år efter att det avvecklats så hade några gubbar från verkstan köpt en bukett och kom på begravningen, några grät. Det var fint och en tydlig skillnad på wt som förmodligen hade gottat sig åt det där.
Citera
2017-01-06, 20:11
  #78
Medlem
Jag är uppväxt i en Stockholmsförort som var så mycket arbetarklass det bara går. Kan inte minnas att jag en enda gång såg någon med slips därute. Klasskamraternas föräldrar jobbade på byggen, lager, sjukhus och liknande. Någon enstaka hade egen liten firma och åt andra hållet så stack det ut några få som var soc-fall och i något fall hade farsan i finkan men stora bulken var traditionell arbetarklass. Noterbart är att den sistnämnda kategorin allt som oftast tidigare varit en i mängden men att det med tiden gått utför av olika anledningar, allt som oftast krökande..

Det finns flera negativa aspekter hos arbetarklassen som det inte finns någon anledning att hymla om. Till att börja med så sups det alldeles för mycket på sina håll och för lite hänsyn tas till barnen. Det borde ju inte vara så svårt att haja att julen primärt är för ungarna och inte för att föräldrarna ska supa sig redlösa. Eller att det kanske inte är så skoj för tonårsdotter med kompisar att behöva se föräldrarna ragla runt stupfulla vid valborgsbrasan..

En annan grej som jag personligen ruttnade på var det eviga poänglösa klagandet över sakernas tillstånd. Det är absolut inget fel på att ha ett vanligt knegarjobb och många trivs med det men om du inte gör det så finns det alla möjligheter i det här landet att utbilda sig och avancera. Det är upp till dig och ingen annan. Om jag fått en spänn för varje gång jag hörde gnäll om påstått usla chefer som inte förstod "vilka som gjorde det riktiga jobbet" och mer allmänt på "kontorsråttor" så hade jag kunnat pensionera mig som tonåring..

Åt andra hållet så finns det mycket som är jävligt fint med svensk arbetarklass. Stora flertalet är trots att lönen oftast tar slut framåt 20e riktigt generösa. Om det ska handlas pizza så finns det liksom inte på kartan att inte även sonens kompis ska ha en också även om det är sista slantarna..

Det jag med åren lärt mig att värdera allra högst är lojaliteten eller vad man ska kalla det som finns hos många svenska arbetare. Om en unge i mina gamla kvarter mådde dåligt så var det aldrig något problem att ringa på hos någon granne och få sova över. Fan, flertalet av mina grannar i Hammarby sjöstad skulle väl knappt ens öppna dörren om min dotter ringde på..

Utmålandet från massmedia och mer besuttna människor av svensk arbetarklass som någon slags fascismens förkämpar för att SD fått fäste i arbetarklassen stör mig något överjävligt. Det finns knappast mer generösa människor än svensk arberklass men det är väl inte så underligt att folk ruttnar när deras områden under loppet av några år förvandlats till lilla Bagdad. Det är jävligt lätt att sitta där i elfenbenstornet och döma fotfolket nere på marken..
Citera
2017-01-06, 20:27
  #79
Medlem
GoUoDs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av teameffort
Utmålandet från massmedia och mer besuttna människor av svensk arbetarklass som någon slags fascismens förkämpar för att SD fått fäste i arbetarklassen stör mig något överjävligt. Det finns knappast mer generösa människor än svensk arberklass men det är väl inte så underligt att folk ruttnar när deras områden under loppet av några år förvandlats till lilla Bagdad. Det är jävligt lätt att sitta där i elfenbenstornet och döma fotfolket nere på marken..
Straight up...
Minns att det slutade med att en lirare ruttnade på småglin som terroriserade/jagade sina barn hem och gick ut med jaktgevär (hagelbrakare) i trapphuset för att skrämmas, inte generöst men målande för beteendet äldre bruksarbetare. Och jupp, det var efter (slagsmål &) att snuten varit inblandad i ungefär 18 månader utan resultat.
Citat:
Ursprungligen postat av TobiasBeecher
*Gula tänder och övervikt, som ändå är bättre än white trashets avsaknad av tänder och som dras med fetma.

*Svag buffert, tjänar inte särskilt bra, men mättar munnen efter matsäck. Trots för höga bostads- och fordonslån så betalar arbetarklassen vad de ska utan att hamna i Lyxfällan. Lånar inte till tv-apparater, telefoner och datorer som wt gör.

*Ser ner på studielån

*Klarade ändå av Matte A på Byggprogrammet, till skillnad från WT som inte klarade en enda teoretisk kurs i gymnasiet

*Älskar det materiella i livet, sliter hårt för att visa sig

*Vet vem Jan Guillou är enbart på grund av att han skriver massa jävla böcker som säljer

Arbetarklassen är helt enkelt en behövd klass, det behövs robotar i samhället som verkställer skaparnas idéer. Om alla skulle bli forskare, politiker eller flummare skulle inget verkställas.
Kryssade ut vad som är en rent materialistisk livsstil vilket inte rent normalt innefattar arbetsklass. I övrigt är det citerat kvarhållna relativt pricksäkert på ungefär 30% av de beträffade
__________________
Senast redigerad av GoUoD 2017-01-06 kl. 20:40.
Citera
2017-01-06, 20:51
  #80
Medlem
MrDepleteds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av teameffort
Jag är uppväxt i en Stockholmsförort som var så mycket arbetarklass det bara går. Kan inte minnas att jag en enda gång såg någon med slips därute. Klasskamraternas föräldrar jobbade på byggen, lager, sjukhus och liknande. Någon enstaka hade egen liten firma och åt andra hållet så stack det ut några få som var soc-fall och i något fall hade farsan i finkan men stora bulken var traditionell arbetarklass. Noterbart är att den sistnämnda kategorin allt som oftast tidigare varit en i mängden men att det med tiden gått utför av olika anledningar, allt som oftast krökande..

Det finns flera negativa aspekter hos arbetarklassen som det inte finns någon anledning att hymla om. Till att börja med så sups det alldeles för mycket på sina håll och för lite hänsyn tas till barnen. Det borde ju inte vara så svårt att haja att julen primärt är för ungarna och inte för att föräldrarna ska supa sig redlösa. Eller att det kanske inte är så skoj för tonårsdotter med kompisar att behöva se föräldrarna ragla runt stupfulla vid valborgsbrasan..

En annan grej som jag personligen ruttnade på var det eviga poänglösa klagandet över sakernas tillstånd. Det är absolut inget fel på att ha ett vanligt knegarjobb och många trivs med det men om du inte gör det så finns det alla möjligheter i det här landet att utbilda sig och avancera. Det är upp till dig och ingen annan. Om jag fått en spänn för varje gång jag hörde gnäll om påstått usla chefer som inte förstod "vilka som gjorde det riktiga jobbet" och mer allmänt på "kontorsråttor" så hade jag kunnat pensionera mig som tonåring..

Åt andra hållet så finns det mycket som är jävligt fint med svensk arbetarklass. Stora flertalet är trots att lönen oftast tar slut framåt 20e riktigt generösa. Om det ska handlas pizza så finns det liksom inte på kartan att inte även sonens kompis ska ha en också även om det är sista slantarna..

Det jag med åren lärt mig att värdera allra högst är lojaliteten eller vad man ska kalla det som finns hos många svenska arbetare. Om en unge i mina gamla kvarter mådde dåligt så var det aldrig något problem att ringa på hos någon granne och få sova över. Fan, flertalet av mina grannar i Hammarby sjöstad skulle väl knappt ens öppna dörren om min dotter ringde på..

Utmålandet från massmedia och mer besuttna människor av svensk arbetarklass som någon slags fascismens förkämpar för att SD fått fäste i arbetarklassen stör mig något överjävligt. Det finns knappast mer generösa människor än svensk arberklass men det är väl inte så underligt att folk ruttnar när deras områden under loppet av några år förvandlats till lilla Bagdad. Det är jävligt lätt att sitta där i elfenbenstornet och döma fotfolket nere på marken..

Mycket fint beskrivet, jag växte upp under liknande förhållanden fast i Göteborg. Bor nu i ett finare område och kan ibland se tillbaka på uppväxten med nostalgiska glasögon.
Citera
2020-03-30, 10:50
  #81
Medlem
Dåligt sjukvett är vanligare i arbetarklassen än medelklassen. Detta är delvis ofrivilligt eftersom arbetare oftare inte har råd att vara hemma när de känner sig dåliga. Men jag tänker också på oskick som att hosta och nysa rakt ut eller i händerna – mycket vanligare bland arbetare. Hör du någon säga det obegripliga ”lite skit rensar magen”, är personen sannolikt arbetarklass.
Citera
2020-03-30, 18:47
  #82
Medlem
Rockmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TorAndreFlo
Dåligt sjukvett är vanligare i arbetarklassen än medelklassen. Detta är delvis ofrivilligt eftersom arbetare oftare inte har råd att vara hemma när de känner sig dåliga. Men jag tänker också på oskick som att hosta och nysa rakt ut eller i händerna – mycket vanligare bland arbetare. Hör du någon säga det obegripliga ”lite skit rensar magen”, är personen sannolikt arbetarklass.
Det handlar om arbetsgivare som blir tjuriga när man ringer och sjukskriver sig.
Ifrågasätter om man behöver vara hemma,så man orkar inte med det dåliga samvetet
och går och jobbar ändå.
Citera
2020-04-01, 01:37
  #83
Medlem
Adelaides avatar
-Tatueringar.
-Övervikt.
-Grov dialekt.
-Bor i hyresrätt.
-Perversa ordvitsar.
-Vartannat ord är en svordom.
-Carpe diem.
-Smygrasist.
Citera
2020-04-21, 22:50
  #84
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TobiasBeecher
*Gula tänder och övervikt, som ändå är bättre än white trashets avsaknad av tänder och som dras med fetma.

*Har ingen kondition, tränas det så är det för att få stora muskler. Akademiker som löper 1 mil i skogen mitt i vintern är fjollor.

*Svag buffert, tjänar inte särskilt bra, men mättar munnen efter matsäck. Trots för höga bostads- och fordonslån så betalar arbetarklassen vad de ska utan att hamna i Lyxfällan. Lånar inte till tv-apparater, telefoner och datorer som wt gör.

*Pratar i veckor på jobbet om hur skönt det ska bli när en röd dag hamnar på en fredag så de får 3 dagars helg

*Pratar mycket om att tänk om man skulle vinna på Lotto, Postkodlotteriet etc.

*Ser ner på studielån

*Klarade ändå av Matte A på Byggprogrammet, till skillnad från WT som inte klarade en enda teoretisk kurs i gymnasiet

*Kvinnorna är verkligen kvinnor och kan laga mat, städa och tvätta när mannen sitter med en bärs och kollar Viasat Sport på helgerna

*Är inte särskilt intresserade av att lära sig något abstrakt, ska man bli bättre på något är det att lyfta tyngre på gymmet eller lära sig laga en ny maträtt. Arbetarklassen är inskränkt, efter 22 års ålder utvecklas man inte mer och blir bara kopior av sina föräldrar.

*Älskar det materiella i livet, sliter hårt för att visa sig i en bil för 200k eller bygga sin / låna till egen bastu. Det materiella ses som personligt värdehöjande och en belöning för allt slit på ett jobb som arbetarna inte är särskilt intresserade av

*Har aldrig varit på teater

*Vet vem Jan Guillou är enbart på grund av filmen Ondskan

*Utöver Viasat Sport som tidigare nämnts har arbetarklassen fullt tv-utbud som innefattar C More där de kollar mycket Beck, Wallander och Johan Falk

*Svär mycket och säger vad de tycker. Känner sig intelligenta när de säger konversation istället för samtal

Arbetarklassen är helt enkelt en behövd klass, det behövs robotar i samhället som verkställer skaparnas idéer. Om alla skulle bli forskare, politiker eller flummare skulle inget verkställas.

Många bra punkter, men precis som du påpekar så behövs de inte längre när väl robotarna blir verklighet i samhället och de får då istället slå sig ihop med WT för att ta reda på hur man lever på bidrag.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback