Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2007-06-17, 12:11
  #1
Medlem
lteshs avatar
Vi har diskuterat överklassfenomen, medelklassfenomen, och underklassfenomen (wt), men det tycks fattas en diskussion om typiska arbetarklassfenomen. Med arbetarklass menas den hårt arbetande gruppen personer med yrken såsom metallarbetare, undersköterska, städare, lagerkille, och flyttgubbe. Alltså inte wt-stuket med sunkigt bidragsberoende och eventuellt föredetta heroinmissbruk. Existerar gruppen arbetarklass idag? Eller har den svenska arbetarklassen helt assimilerats in i medelklassen?

Naturligtvis finns det mycket att säga om detta. Gissningsvis finns också mången fördom; jag tänkte dock att vi idag kunde försöka undvika de omeddelbara fördomarna och istället koncentrera oss på sådant vi verkligen observerat, exempelvis grannar, släktingar, egna erfarenheter, osv. Naturligtvis går det inte att hela undvika fördomar, men vi kan i alla fall försöka identifiera dem som just fördomar där de förekommer.

Min egen erfarenhet av arbetarklass är dessvärre begränsad till min systers mans familj. Han är uppvuxen i en typisk arbetarklassfamilj med föräldrar som haft typiska arbetaryrken. De är mycket trevliga och lätta att umgås med, även om vissa saker skiljer sig åt, bland annat synen på utbildning.

Nåväl, här kommer några initialförslag:
* V75
* "Ordentlig" mat
* Misstroede mot utbildning, alternativt oproportionell högaktning för utbildning
* Bingolotto
* Charter
* Husvagn
* Grabbig humor
* Skämt om att hustrun ("frugan"/"kärringen") har varit otrogen

Hur mycket av detta är fördomar? Känner ni igen er själva? Någon närstående?
Citera
2007-06-17, 13:32
  #2
Medlem
locmans avatar
arbetarklassfenomen och medelklassfenomen känns väl rätt lika??
Citera
2007-06-17, 13:45
  #3
Medlem
Gammal Hårdrockares avatar
Itesh:

Citat:
Existerar gruppen arbetarklass idag? Eller har den svenska arbetarklassen helt assimilerats in i medelklassen?

Arbetarklassgruppen existerar i högsta grad, jag är en utav dem.
Känner för övrigt inte igen mig i din beskrivning, passar inte in på vare sig mig eller mina arbetande vänner.

Vi som jobbar inom "vanliga" yrken som t ex de som du räknade upp brukar ofta bo i lägenhet.
Vi har ofta bil men cyklar, går eller åker kollektivt till jobbet.
Vi benämningar sällan våra flickvänner, sambos och fruar för "kärringen", det är ett bonnfenomen, alternativt WT.
Om vi dricker sprit så är det ordentlig fylla på helgen som gäller, inget duttande och tramsande på någon bar efter jobbet var och varannan dag.
Vi föraktar knarkare/kriminella och är stolta över att vi kan skilja mellan ditt och mitt.
Bingolotto är för pensionärer, har aldrig hört någon av mina jobbarpolare snacka om detta program, än mindre har jag sett någon köpa bingolott. Det är Triss som gäller för oss om vi köper lotter.
Alla drömmer om att bli miljonär så att man slipper att jobba.
Vi förstår sällan vitsen med att utbilda oss eftersom jobb är ett nödvändigt ont oavsett vad man sysslar med. Då går det lika bra att köra truck, städa eller montera baklyktor som att sitta på ett kontor och dra en runk mellan kafferasterna.
Husvagn är något för medelklassen, vi vanliga arbetare reser lite hur som helst. En del har husvagn, andra gillar att åka till storstäder, några tältar och några sitter hemma och gör... Ja gud vet vad?
Citera
2007-06-17, 14:18
  #4
Medlem
ChristianXs avatar
Ett av de säkraste indikatorerna på just dessa är att de har en fascination för att dela upp folk i klasser.
Citera
2007-06-17, 17:43
  #5
Medlem
Giffoxs avatar
Röstar på Socialdemokraterna och tycker fruktansvärt illa om "slipsnissar" som "tror dom e nåt". Är allt som oftast med i karteller som vill höja priset och sänka konkurrensen på arbete. Se Dagens Arbete.
Citera
2007-06-17, 17:55
  #6
Medlem
tältpinnes avatar
Konstant byggande i kåken - snickra ett sovloft på vinden så största grabben får eget.
Citera
2007-06-17, 18:05
  #7
Medlem
Gammal Hårdrockares avatar
ChristianX:

Citat:
Ett av de säkraste indikatorerna på just dessa är att de har en fascination för att dela upp folk i klasser.

Inkomstklasser kanske hade varit bättre?
Jag menar, jag tillhör inte socialbidragsklassen, jag tillhör arbetarklassen. Men jag skulle väldigt gärna vilja tillhöra medel- eller överklassen. Alltså, jag skulle inte vilja ha deras liv, däremot deras inkomster. Det skulle jag gilla! Tänk att t ex få ut 30 000 spänn i månaden rent men ändå bo och leva som jag gör idag. Jävlar vad rik jag skulle bli!
Citera
2007-06-17, 18:36
  #8
Medlem
locmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gammal Hårdrockare
ChristianX:



Inkomstklasser kanske hade varit bättre?
Jag menar, jag tillhör inte socialbidragsklassen, jag tillhör arbetarklassen. Men jag skulle väldigt gärna vilja tillhöra medel- eller överklassen. Alltså, jag skulle inte vilja ha deras liv, däremot deras inkomster. Det skulle jag gilla! Tänk att t ex få ut 30 000 spänn i månaden rent men ändå bo och leva som jag gör idag. Jävlar vad rik jag skulle bli!

medelklassen får knappast ut 30k...

om du ändå skulle bo o leva som du gör idag varför vill du då bli rik? vad skall du med pengarna till??
Citera
2007-06-17, 19:19
  #9
Medlem
Gammal Hårdrockares avatar
Locman:

Citat:
om du ändå skulle bo o leva som du gör idag varför vill du då bli rik? vad skall du med pengarna till??

Trygghet är viktigt för mig och pengar är trygghet. Sedan så skulle jag även resa mer än vad jag gör idag, köpa en massa roliga leksaker samt naturligtvis spara massor.
Pengar är ett självändamål för mig. Jag älskar pengar! Jag älskar att veta att jag har pengar på banken osv.
Citera
2007-06-17, 19:53
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av locman
medelklassen får knappast ut 30k...

om du ändå skulle bo o leva som du gör idag varför vill du då bli rik? vad skall du med pengarna till??


Den lönen man har som låter en behålla 30 papp i månaden har över 60% skatt, och tänk själv vilket jävla überjobb du behöver för att komma upp i de siffrorna.

Knappast medelklassare som får ut 30k i månaden som sagt.
Citera
2007-06-17, 20:25
  #11
Moderator
Falukropps avatar
Förakt mot yrkeskategorier som inte innebär kroppsarbete, i synnerhet de som innehar chefspositionerna på den egna arbetsplatsen. "De förbannade kontorsråttorna gör aldrig ett hederligt handtag."
Citera
2007-06-17, 21:16
  #12
Medlem
Men det gör vi ju inte heller...


/Kontorsråtta
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback