2009-11-06, 12:27
  #49
Medlem
Apspektakels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sleipnir
Efter en del tid på industrigolvet så syns arbetarklassfenomenen så förbannat tydligt. De flesta är härliga människor och lättsamma som fan.

Första dagen på mitt jobb så snackade en anställd gubbe med mig om.. - "Hallau grabben.. bruga du knolla mö röv om helgerna eller? Hahahah!"
Inte direkt lika stelt som på ett kontorsjobb med frågor om karriär och framsteg kan jag tro.

På måndagar brukar det pratas om helgens fyllebravader och på tisdagen börjar det pratas om kommande helgs fyllebravader.

Sammanfattat:
Lättsamt prat.
Snuskig humor.
Grov rasism.
Gnäll i fikarummet.
Volvo.
Praktiskt prat om husbyggen, bil/motorcykelbyggen.
Antingen tycks det att fotboll är livet medans andra tycker det är en bögsport.
Homofobi
Trevliga.


Underbara människor som är sig själva.

Man kan väl säga att arbetarklassen inte blev äldre än 20 år mentalt då?
Det är inget fel med det, jag jobbade som brevbärare ett tag och en skönare samling människor än de som jobbade där har jag svårt att föreställa mig.
Oerhört jordnära, trevliga och givmilda.
Citera
2009-11-06, 14:37
  #50
Medlem
Druganauts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av otukt
Haha så jävla skön tråd. Men jag tycker att ibland går det inte att skilja på wt och arbetarklass. WTs är ju arbetarklass.

Måste bara börja skriva att arbetarklassen är den finaste, hederligaste och mest själfyllda samhällsklassen. Och det är emperisk och universal fakta. Punkt. Ungefär som fotboll är för sporten.

Medelklassen är ganska medvetna om att dom smygit och fuskat till sig högre standard enbart pga högreutbildning.

Överklassen pissar på alla utom de själva så klart.

Jag som varit industriarbetare i några år och är via min släkt arbetarklass sedan klass samhället uppstod kan säga följande.

Kaffe på morgon, 9fikat, lunch, 2fikat och efter maten vid 5. Inte efter 20.00

Intresse av sport. Främst Fotboll och ishockey. Sport är bland det mest ärorika att följa, därför oxå meningsfullaste.

Kortklippt hår. (För boys)

Svära mycket. Finns ju anledning att göra det, då saker kan skita sig mycket oftare på kort tid gemfört med kontorsråtta yrkena.

Ateism. (Ingen utryckt religös syn iaf)

Sossarna.(Farsan sa, Röstar du på moderaterna är du inte välkommen längre)

Kulturintresserade utan att använda ordet kultur. Musik, böcker, film (har inte varit med om att folk har klankat ner på böcker, trots att det skrivit så här). Själv klart är deckare i topp.

Lätt anarkistisk syn på samhället. Man är ju bara kriminell om man åker dit.
Samtidigt är en girig riking, lika kriminell som en cyckeltjuv(eller värre) ur moralisk synpunkt.

Frugan kallas kärring på jobbet. Inget nedsättande menat dock. Mer för att få vara manlig. Eller mer en omgjord version av käresta.

Har aldrig varit med om att Expressen inhandlats. Kanske som substitut då aftonbladet tagit slut och det ska lösas korsord på sommaren.

Kommentarer som Bla, Jahapp här står du och slöar.(När någon jobbar).
Ja men då går jag och stjäl en sån då. (När någon ska hämta nåt)

Nä orkar inte skriva mer nu.

Vilken skrämmande syn på livet. Ingen önskan om att jobba för att få det bättre utan bara blind acceptans av status quo. Inga ambitioner om att lära sig något, utvecklas eller utmana sina egna fördomar. Dessutom ett allmänt förakt mot andra människor som faktiskt haft viljan att göra något annat av sitt liv. Jävla småstads-sosse-janteri. Fy fan vad jag hatar sånt, det är ni som gör att Sverige är på väg att gå under.
Citera
2009-11-06, 15:18
  #51
Medlem
Teliatomtens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Druganaut
Vilken skrämmande syn på livet. Ingen önskan om att jobba för att få det bättre utan bara blind acceptans av status quo. Inga ambitioner om att lära sig något, utvecklas eller utmana sina egna fördomar. Dessutom ett allmänt förakt mot andra människor som faktiskt haft viljan att göra något annat av sitt liv. Jävla småstads-sosse-janteri. Fy fan vad jag hatar sånt, det är ni som gör att Sverige är på väg att gå under.

Jaha? Nu får man inte välja vilket jobb eller hur man vill leva det? nu måste man jobba sig uppåt...även fast man är nöjd med sitt enkla liv ?

och det där med att arbetarklassen förstör Sverige?
Hur fan ska ni "högutbildade" medel/över-klassen kunna göra ett sånt enkelt jobb som att va undersköterska eller att jobba som kassörska på ica?
utan arbetarklassen så skulle Sverige gå under, inse det, det är arbetarna som håller Sverige på tå medans dom högutbildade försöker göra allt för att förstöra ( se politikerna )


(Är själv medelklassare, och nog nära öfvreklassen enligt vissa)
Citera
2009-11-06, 16:23
  #52
Medlem
Det absolut starkaste indikationen jag sett på arbetarklass är just andelen rökare.

Är jag på släktkalas hos en polare som har en tydlig arbetarsläkt då röks de rejält, säkert 60%, medans om jag är på släktkalas hos polare från medel/överklass så röks det kanske 0-10% utav deltagarna.
Citera
2009-11-08, 21:40
  #53
Medlem
Druganauts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Teliatomten
Jaha? Nu får man inte välja vilket jobb eller hur man vill leva det? nu måste man jobba sig uppåt...även fast man är nöjd med sitt enkla liv ?

och det där med att arbetarklassen förstör Sverige?
Hur fan ska ni "högutbildade" medel/över-klassen kunna göra ett sånt enkelt jobb som att va undersköterska eller att jobba som kassörska på ica?
utan arbetarklassen så skulle Sverige gå under, inse det, det är arbetarna som håller Sverige på tå medans dom högutbildade försöker göra allt för att förstöra ( se politikerna )


(Är själv medelklassare, och nog nära öfvreklassen enligt vissa)

Klart som fan att man får välja vilket jobb man vill. Att arbeta för att få det bättre kan man göra på många sätt. Men att sitta på sitt arsle och tro att saker och ting är som de är och aldrig kommer förändras är att ha en total brist på vilja och ambition. Särskilt om det kombineras med ett sånt där tröttsamt överhetsförakt, där man inte fattar att direktörsposter och regeringstjänster kommer någon till skänks, utan att man måste jobba för att komma dit, och jobba för att få behålla dem.

Tro mig, jag har haft många s k skitjobb, och trivts rätt bra med dem. Det jag däremot inte trivts med har varit attityderna hos mina kollegor. Kom med ett förslag på hur du ska utveckla arbetet på ICA och du kan räkna med att få höjda axlar och frånvarande blickar till svar. Det generella på sådana ställen är just det, att man inte fattar vilka möjligheter och vilket ansvar man har som individ för att göra sin tillvaro bättre. Det är uttryck för en förlorarmentalitet och ett kunskapsförakt som jag aldrig har kunnat förlika mig med.

Att påstå att politikerna skulle göra allt för att förstöra är bara absurt och ett uttryck för samma sorts idioti. Politiker gör fel, gör misstag och saknar ofta kunskap om sakfrågor, men att påstå att de aktivt går in för att förstöra är bara korkat. Om du tror det är så jävla enkelt att vara politiker, gå in där själv och casha in en riksdagslön på att inte göra någonting vet jag.
Citera
2009-11-08, 22:30
  #54
Medlem
HimmelsBlaus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Druganaut
Klart som fan att man får välja vilket jobb man vill. Att arbeta för att få det bättre kan man göra på många sätt. Men att sitta på sitt arsle och tro att saker och ting är som de är och aldrig kommer förändras är att ha en total brist på vilja och ambition. Särskilt om det kombineras med ett sånt där tröttsamt överhetsförakt, där man inte fattar att direktörsposter och regeringstjänster kommer någon till skänks, utan att man måste jobba för att komma dit, och jobba för att få behålla dem.

Tro mig, jag har haft många s k skitjobb, och trivts rätt bra med dem. Det jag däremot inte trivts med har varit attityderna hos mina kollegor. Kom med ett förslag på hur du ska utveckla arbetet på ICA och du kan räkna med att få höjda axlar och frånvarande blickar till svar. Det generella på sådana ställen är just det, att man inte fattar vilka möjligheter och vilket ansvar man har som individ för att göra sin tillvaro bättre. Det är uttryck för en förlorarmentalitet och ett kunskapsförakt som jag aldrig har kunnat förlika mig med.

Att påstå att politikerna skulle göra allt för att förstöra är bara absurt och ett uttryck för samma sorts idioti. Politiker gör fel, gör misstag och saknar ofta kunskap om sakfrågor, men att påstå att de aktivt går in för att förstöra är bara korkat. Om du tror det är så jävla enkelt att vara politiker, gå in där själv och casha in en riksdagslön på att inte göra någonting vet jag.


Bra skrivet! Jag håller med dig.
Citera
2009-11-09, 14:22
  #55
Medlem
padrons avatar
Snarlikt WT, men arbetarklassen är ett halvt snäpp över i hierarkin.

Röstar på sossarna eller sverigedemokraterna.

Lössnus.

Överkonsumenter av billig alkohol (öl och sprit. Inget vin). Åker gärna ner till Tyskland och fyller bilen.

"Klär upp sig" med vit skjorta och skinnväst.
Citera
2009-11-09, 16:00
  #56
Medlem
Ärlighet och gammal luthersk arbetsmoral är annars två saker som jag starkt förknippar med arbetarklassen. Även om man i allmänhet är lite inskränkt och ogillar förändring så drar man sig inte för att ta i och "göra rätt för sig" när det verkligen krävs.

Synen på arbete är väl en av de faktorer som särskiljer dem från WT och vissa typer av (lata och unga) medelklassgrupper.
Citera
2009-11-09, 16:02
  #57
Medlem
smides avatar
Ogillar "kontorsrövar", och såna där slipsnissar i Stockholm som tror att dom är nåt.
Citera
2009-11-09, 20:25
  #58
Medlem
PuerAeternuss avatar
Har en hög arbetsmoral.
Gör rätt för sig själva.
Har ett ambivalent förhållande till sin högutbildade avkomma.
Är enkla människor med en rätt enkel syn på livet.
__________________
Senast redigerad av PuerAeternus 2009-11-09 kl. 20:27.
Citera
2009-11-11, 17:02
  #59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av otukt
Måste bara börja skriva att arbetarklassen är den finaste, hederligaste och mest själfyllda samhällsklassen. Och det är emperisk och universal fakta. Punkt. Ungefär som fotboll är för sporten.

Medelklassen är ganska medvetna om att dom smygit och fuskat till sig högre standard enbart pga högreutbildning.

Fin inställning där. Resurser skapas bara av de stackars slitande industriarbetarna. Ekonomer, jurister, ingenjörer och andra kontorsråttor är blott parasiter.
Citera
2009-11-11, 18:12
  #60
Medlem
HimmelsBlaus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smide
Ogillar "kontorsrövar", och såna där slipsnissar i Stockholm som tror att dom är nåt.

De "slipsnissar" som har utbildat och jobbat upp sig har all rätt att tro att de är något. Sedan finns det ju den andra sorten.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in